Vezérmű készlet, vezérműszíj
A vezérlésnek precíznek kell lennie, mint egy óraműnek. Akár fogasszíj (angolul: timing belt) akár vezérműlánc (angolul: timing chain) - a legnagyobb precizitás és a tökéletes szinkronizáció a vezérlésben alapfeltétel a motor kifogástalan működéséhez. A fogasszíjaknál előírt karbantartási intervallumok megelőzik a túlhasználatból adódó motor-károsodást, míg a közhiedelem szerint a láncos vezerlés karbantartásmentes. Habár az olyan külső behatások, mint az elszennyeződött motorolaj vagy a működésből adódó kopás nagy hatással van az élettartamra. A webáruházunk által biztosított javítási megoldások segítségével mindkét rendszer élettartama megnövelhető és elkerülhetők a drága következmények.
A motor alkatrészei és részegységei teljes összhangban kell, hogy végezzék feladatukat, pont mint egy óra szerkezete. Mint a mechanikus óráknál a léptető, a rugók és mutatók, a motorban a vezérlés gondoskodik a helyes ütemről. Szinkronizálja a fő- és a vezérműtengelyt és biztosítja a motor szelepeinek pontos, adott pillanatban történő nyitását és zárását. Az optimális vezérlési időktől történő minimális eltérések is negatívan hatnak a motor járásának a minőségére.
Alapvetően érvényes: a négyütemű motorban az áttételi viszony mindig 2:1. Tehát, hogy a főtengely egy ütem alatt mindig fél fordulatot tesz meg, amíg a vezérműtengely - a főtengely által meghajtva - csak fele olyan gyorsan forog. Tehát amíg a vezérműtengely egy teljes fordulatot tesz, addig a főtengely az időben már két fordulatot tett meg. Pontosan itt kell a vezérlés szinkronizációját biztosítani: Az első ütem alatt történik a friss levegő beszívása a hengerbe a nyitott szívószelepen keresztül. Ezután következik a második és harmadik ütem a sűrítési és az égési folyamat, amelyeknél a vezérműtengely zárva tartja a szívó és a kipufogószelepeket. Végül az elégett gázkeveréket az előre mozgó dugattyú kinyomja a nyitott kipufogószelepen keresztül. Ennek a precíz sorrendnek minden üzemi körülmény között az állandóan változó környezeti-, hőmérsékleti- és lengési viszonyok mellett a motor minden fordulatszámánál kifogástalanul kell működnie. Végül is ez a precizitás dönt a motor futásának a minőségéről, a teljesítményleadásról valamint az üzemanyag-fogyasztásról és a károsanyag- kibocsátásról.
Vásárolj vezérlés alkatrészeket, vagy olvass róla lentebb részletesen! Keress autótípus alapján!
Precizitás két módon: vezérműlánc, vezérműszíj
Napjainkban két vezérlés típus honosodott meg a motorok esetében. Az egyiknél a fő- és a vezérműtengely közötti erőátvitel fogasszíjjal (vezérműszíjjal), a másiknál vezérműlánccal történik. A vezérműlánc a motor konstrukciójától és a beszerelésétől - (hossz vagy kereszt motoros elrendezés) - függően a motor homlok vagy hátoldalán egy zárt, kenéssel ellátott rendszert alkot. Egy fémből készült lánc gondoskodik a fő- és vezérműtengely forgó mozgásának a precíz átviteléről.
A vezérműszíjas vezérlés esetén a fő- és a vezérműtengely közötti erőátvitel egy fogasszíjjal történik. A fogasszíjhajtás általánosságban „száraz", a motor-blokkon kívül, olaj nélkül fut. A fő és vezérműtengely csúszásmentes kapcsolatát a fogasszíj biztosítja, a fő és vezérműtengelyen található szíjtárcsákon keresztül.
A vezérlés meghajtásának mindkét típusa esetén a szelepek állandó, pontos vezérlésének érdekében feszítőelemek szükségesek, amelyek a hőmérsékletből, az erős igénybevételű üzemállapotból vagy az öregedésből adódó anyagkopásokat kiegyenlítik. Mechanikus és hidraulikus láncfeszítők, vezető- és feszítősínek a láncos meghajtásnál, valamint szíjfeszítők és vezetőgörgők a fogasszíjas meghajtásnál minden üzemállapotban biztosítják az optimális feltételeket és a vezérlés biztonságos futását - megcsúszás nélkül. A vezérlés meghajtások megalkotásakor konstrukciójánál kihívást jelent az autógyártók számára, hogy csendes működésűnek kell lennie, kis karbantartási igényű és egyszerű szerelhetőhetőségű legyen. Rezgések, magas hőmérsékletek vagy nem kielégítő kenés ugyanúgy korlátozzák a vezérműlánc működését, mint a szennyeződés, a nedvesség és az olaj a vezérműszíjaknál. Az anyag öregedése, a kopások vagy külső behatások a vezérlési idők megváltozásához vezethetnek - extrém esetben a fogasszíj elszakadásához vagy a vezérműlánc átugrásához.
Következménye: A szelepek beleütnek a dugattyúba és a motor károsodásának veszélye fenyeget. Már az előírt értékektől történő csekély eltérés is elegendő ahhoz, hogy az érzékeny vezérlés kiessen az ütemből. Ennek a minősített vizsgálata és karbantartása a hivatásos autószerelők minden szaktudását igényli.
Vezérműszíj cseréje, élettartalma, szakadás, hang
A motorgyártók számára a szíjhajtás előnye: a csendes szíjmegvezetés, az egész élettartam alatti csekély nyúlás, valamint az alacsony tömeg.
Mennyi az élettartama? A gyártó által fixen megadott csere intervallumoknak köszönhetően a műhely meg tudja határozni a csere helyes időpontját. A csere intervallumok be nem tartása akár a fogasszíj szakadásához is vezethet. Ilyen esetben a motorban keletkezett károk javítása nagyon költséges, elgörbült szelepekkel és sérült dugattyúkkal. Súlyos károsodás fenyeget, ha blokkol a feszítő vagy vezető görgő, valamint, ha olaj vagy hűtőfolyadék szivárgás lép fel. Mindkettő a fogasszíj átugrásához és a vezérlési idők elállításához vezetnek.
Kivétel nélkül javasolt az összes, a vezérlésben résztvevő alkatrész cseréje. Az egyes hibás alkatrészek cseréje, mint a fogasszíj, feszítő vagy terelő görgő nem biztosit megfelelő javítás, nem javasolt. Hiszen a feszítő- és vezetőgörgő a fogasszíjjal együtt egy egymásra hangolt rendszert alkotnak. A profi műhelyek ezért mindig a teljes szíjhajtás minden elemét kicserélik. Az érintett motor konstrukciójától függően még a vízpumpát is.
"Csere esetén a kulcsszó: vezérműszíj készlet vízpumpával együtt cserélendő!"
Webáruházunk INA márkaneve alatt a vezérlés meghajtásához széles választékot kínál több mint 750 különböző fogasszíj- ill. vízszivattyú készlet formájában. Az INA választéka az összes európai személygépkocsi modell 97 százalékát és az összes ázsiai 95 százalékát fedi le. Az autószerelő műhelyek az INA vezérműszíj készletek vásárlása esetén biztosak lehetnek abban, hogy a termék minősége megegyezik a több milliós nagyságrendben a gépjárműgyártóknak gyári elsőszerelésként beszállított alkatrészek minőségével. A készletek az összes szükséges alkatrészt tartalmazzák, mint csavarok, anyák, csapszegek vagy tömítések. Így elkerülhető a vezérlés javításához szükséges összes alkatrész körülményes kikeresése.
Vezérműszíj csere házilag
A vezérlés cseréjét bízzuk szakemberre. A vezérlés a motor lelke, szakszerűtlen szerelésből adódóan komoly károk keletkezhetnek a motorban.
A vezérműlánc hangja, feszítő, csereperiódus, élettartalma
Összehasonlítva a fogasszíjas meghajtással a vezérműláncos meghajtás nagyobb erőket tud átvinni. A változó szelepvezérlés esetén a vezérműtengely állítását könnyebben lehet a vezérműláncos meghajtással kombinálni, mert azt szintén a motor olajozási rendszerébe integrálták. Ennek a változatnak kisebb a beépítési helyigénye. A vezérműláncos meghajtás szinte karbantartás mentes és a motor akár egész élettartamára tervezték. Napjainkban a vezérműláncos meghajtás ki van téve az öregesből és a használatból eredő kopásnak. Egy tipikus probléma a láncnak az anyagleválásból adódó megnyúlása. Mivel a vezérműláncos meghajtás a motortömbön belül működik, a kopásból adódó sérülések nem ismerhetők fel. Azonban a túlzott kopások és a fenyegető károsodások hang alapján gyakran felismerhetők. A tipikus „lánccsörgés" általában már korábban jelzi a vezérműláncos meghajtás várható meghibásodását. Az ok gyakran megállapítható a jármű szerviztörténetéből.
Hasonlóan a fogasszíjjal történő meghajtáshoz, a vezérműláncos meghajtásra is érvényes: Mindig a teljes vezérlési rendszert szükséges cserélni! Így a műhely kizárhatja a következmény károk kockázatát, ami például egy láncfeszítő külön történő kicseréléséből adódhat. Igaz, hogy a láncnak a hibás láncfeszítőből adódó megnövekedett kopása nem ismerhető fel, azonban nagy valószínűséggel gyanítható. Így egy következő javítás csak idő kérdése.
Az idő előtti kopásnak kedvez a nem betartott olajcsere intervallum vagy az olcsó olaj használata - a gyár által előírt olajspecifikáció helyett. Maga a sofőr is befolyásolja a vezérműláncos meghajtás élettartamát: Ha a motortól hideg állapotában rövid útszakaszokon nagy teljesítményt várnak el, az további kopásokat okoz. Az olajban lévő szennyeződésnek ugyanaz a hatása, mint a rossz kenésnek. Megnő a súrlódás, aminek anyagleválás és a lánc megnyúlása a következménye. A műhelyek azonban a szennyeződés okozta kopásokat csökkenthetik, ha az olajcsere során a friss olaj betöltése előtt egy motoröblítést hajtanak végre és így a lerakódott szennyező- és olajrészecskéket maradéktalanul eltávolítják.
Fontos, hogy a műhelyek azonnal reagáljanak és kicseréljék a vezérműláncos meghajtást, amint azok olyan tipikus kopási zajokat, mint a "lánccsörgés" adnak ki. Cégünk nagy választékot nyújt az összes vezérműláncos vezérlés számára is. A vezérműláncok, lánckerekek, hidraulikus és mechanikus láncfeszítők valamint feszítő- és vezetősínek mellett a készletek általában tartalmazzák a szakszerű javításhoz szükséges összes tömítést és szerelési anyagot.
SWAG vezérműláncok
A pótalkatrészek, azaz utángyártott alkatrészek piacán különféle gyártmányú vezérműlánc készletekkel találkozhatunk, melyek minőségben jelentősen eltérők lehetnek. A SWAG vezérműlánc készletek az autógyárak szabványainak és előírásainak megfelelően készülnek, az alkatrészek tökéletes beépíthetősége és a hosszú élettartam biztosítása érdekében. Az alábbi teszt valóságos szempontokat alapul véve mutatja be az eltérő minőségű alkatrészek különbségeit.
Már 1000 km megtétele után a gyengébb minőségű vezérműlánc olyan rossz állapotot tükrözött, hogy osztályozási szempontból kritikusnak minősült. A lánc precíz mérésének eredményeként a jelentős, 1.545mm (0.222%) nyúlást és a láncszemeken kopást tapasztaltunk.
A vezérműlánc teljes mértékben aránytalan kopása - az alacsony futásteljesítményt figyelembe véve- és a teljes lánc hajtás kopása osztályozási szempontból kritikusnak minősíthető. Egyes alkatrészek még tűréshatáron belül voltak és a vezetősínen nem tapasztaltunk rendellenességet. Azonban az 1-8 ábrákon bemutatott negatív diagnosztikai eredmények igazolják, hogy a vizsgált vezérműlánc nem alkalmas OE, azaz gyári minőségű felhasználásra. Az ipari felhasználás technikai szabványainak ugyan megfelel, de az autógyárak minőségi követelményeit nem tudja teljesíteni.
Válasszd az OE minőséget, mert a Swag vezérműlánc készletekben található alkatrészek, különösképpen az IWIS vezérműláncok, garantáltan teljesítik az autógyártók szabványait és előírásait ezzel is biztosítva a gondtalan működést és a hosszú élettartamot.
Minden egy kézből: a legismertebb márkák
Mindegy, hogy melyik rendszerről van sző: Mi több világmárka forgalmazásával komplett javítási megoldásokat kínálunk a vezérléshez úgy a fogasszíj, mint a vezérműláncos meghajtáshoz.
Vezérműszíj készlet vízpumpával piacvezető áron! Webáruházunk segítségével a vezérlés szervizelésén több ezer forintot tudsz megtakarítani.
Milyen időközönként kell cserélni a vezérlést, csereperiódus, élettartalma
Sokan szemrevételezéssel ellenőrzik a vezérműszíj és a görgők állapotát, de ez nem minden esetben biztonságos. Az olyan alkatrészeknél mint a vezérműszíj, az öregedést nem feltétlenül lehet így észrevenni. Természetesen ha repedések láthatók a vezérműszíjon, a fogak is kopottabbak, akkor a csere teljesen egyértelmű. A vezérmű készlet gyártók megadják, hogy az adott termék hány ezer kilométerig használható (vezérműszíj csereperiódusa). Egy jobb minőségű termék esetében, mint a GATES vagy CONTINENTAL, hosszabb kilométerig bírja mint egy olcsóbb márka.
Vezérműszíj készlet vízpumpával, garnitúra CONTINENAL márkában
A szakemberek jól tudják, hogy azokon a motorokon, amelyeken a vezérműszíj hajtja meg a vízpumpát is, vezérműszíj csere során a vízpumpát is cserélni kell. A vezérműszíj készlet + vízpumpa megkönnyíti a munkát, mert a cseréhez nélkülözhetetlen összes alkatrészt tartalmazza: szíjat, vízpumpát, görgőket és minden olyan apró kiegészítőt, ami szükséges lehet a kiválasztott járműtípushoz. Hosszú távon csak a legkiválóbb alkatrészekből készült vízpumpa képes megbízható teljesítményt nyújtani. Éppen ezért a ContiTech vízpumpáinak mechanikus tömítései szénből, szilicium carbidból, valamint tartós, integrált csapágyakból tevődnek össze. A fogazott görgő precízen megmunkált fogprofilja megóvja a vezérműszíjat és biztosítja az összehangolt erőátvitelt.
A készlet tartalma:
• Vezérműszíj
• Feszítőgörgő, vezető, terelő görgő, feszítőcsap
• Apró alkatrészek, mint csavarok, anyák, rugók
• Tartós cserematrica
Előnyök:
• Minden szükséges alkatrész egy dobozban
• Kérdés esetén elegendő egy kapcsolattartó
• A vezérműszíjak kiváló minőségű szintetikus gumiból az óramutató járásával ellentétes irányban csavart üvegszállal erősített poliamid szövetből készülnek
CONTINENTAL CT1134K1/WP1/WP2 vezérműszíj készletek Audi, Seat, Skoda és VW különféle elsőgenerációs Common Rail modellekhez
Probléma: A szettben található V56340 feszítőgörgő kinézete eltér a járműbe eredetileg beépített görgőtől és első ránézésre úgy tűnik, hogy nem lehet vele a megfelelő feszességet beállítani.
Ok: Eredetileg az alsó 1. ábrán látható görgő kerül beépítésre ezekbe a motorokba. Az utángyártott piacra viszont egy módosított, minimálisan módosított verziót szállítanak – lásd a 2. ábrán.
Megoldás: Az előírt feszesség beállításához az új kialakítású görgőt először teljesen meg kell feszíteni az új anya felhasználásával, úgy hogy a görgő hátoldalán található „kengyelt” el kell fordítani egészen az ütközőig (maximális feszesség ütköző) – lásd a 3. ábrán.
Milyen vezérműszíj és vezérműszíj készletet ajánlunk? GATES vezérműszíj vélemények
A legnagyobb és legismertebb vezérműszíj készlet és vezérműszíj márkák: GATES, CONTITECH, SKF, INA.
Mindegyik gyári beszállító, de az egyik ember erre, a másik meg arra esküszik.
Ha minket kérdezel, akkor a válaszunk egyértelmű: GATES, CONTI vagy INA.
Termékpalettánkon továbbá megtalálható DAYCO, DOLZ, RUVILLE, FEBI BILSTEIN, NIPPARTS, SNR, JAPANPARTS, BOSCH vezérműszíjak és vezérműszíj készletek. Így mindenki ki tudja választani maga számára a készlet vagy a legjobb vezérműszíj ár-érték arányát.
A Gates a világ egyik legnagyobb gyártója és beszállítója az eredeti gyári ékszíjak és a vezérlés alkatrészeinek terén. A Gates jobban lefedi a piacot, mint bármely versenytársa a járműiparban. A kiváló katalogizálásnak köszönhetően könnyen kiválasztható a megfelelő autóalkatrész. Látogass el webáruházunkban, és böngéssz a teljes Gates termékpalettában!
Vezérműszíj csereperiódus
Általánosságban nehéz a csereperiódusról beszélni. A szakemberek is különböző szoftverek segítségével (pl. AUTODATA, WOW stb.) tudják a vezérlés csereperiódust ellenőrizni. Mégis ha általánosságról beszélünk, akkor kijelenthető, hogy egy gyengébb minőségű utángyártott vezérműszíj garnitúra kb. 60.000 km-enként cserélendő, míg egy jobb minőségű kb 80.000-120.000 km-nál ajánlatos cserélni, motortól függően. A gyári minőségű vezérlések már 100.000 km-t, vagy a feletti periódust is bőven elbírják. Sőt első cserénél több típusnál akár 250.000 km van meghatározva. Kijelenthető, hogy ahány típus annyi féle. Minden esteben kérjük ki szakember véleményét, aki az autó és motortípus alapján pontos választ tud adni.
Vezérműszíj csereperiódus VW
Vezérműszíj csereperiódus VW Passat 1999-es évjárat. Motorszámtól függően ez változhat.
A csereperiódus elhúzása, akár vezérműszíj szakadáshoz vezethet!
Vezérműszíj csereperiódus AUDI
Vezérműszíj csereperiódus AUDI A6 2009-es évjárathoz. Motorszámtól függően változhat. A pontos csereperiódus idejéről kérd szerelőd véleményét!
Vezérműszíj csereperiódus CITROEN
Vezérműszíj csereperiódus CITROEN C4 2010 évjárat. Motorszámtól függően változhat. A pontos csereperiódus idejét kérd szerelőd véleményét!
Vezérműszíj csereperiódus FORD
Vezérműszíj csereperiódus FORD Focus benzines 2009-es. Motorszámtól függően változhat. A pontos csereperiódus idejét kérd szerelőd véleményét!
A csereperiódus elhúzása, akár vezérműszíj szakadáshoz vezethet!
Vezérműszíj csereperiódus Skoda Octavia-Superb
Vezérműszíj csereperiódus Skoda Octavia, Superb 2009-es (diesel) CBBB motorkódhoz.
A csereperiódus elhúzása, akár vezérműszíj szakadáshoz vezethet!
Vezérműszíj csereperiódus Golf VI
Vezérműszíj csereperiódus Golf VI 2010-es évjárat benzines motor. Motorszámtól függően változhat. A pontos csereperiódus idejét kérd szerelőd véleményét!
A csereperiódus elhúzása, akár vezérműszíj szakadáshoz vezethet!
Mazda B2500 vezérműszíj készlet
# Vezérműszíj élettartama, szakadás, csereperiódus Ford, VW, Audi, készlet vízpumpával, angolul, cseréje házilag
Szólj hozzá a témához