Fagyálló hűtőfolyadék
HART G12 hűtőfolyadék -35C 1l
A bruttó kedvezményes ár webes megrendelés esetén:
951 FtHART G11 fagyálló -35C 1l
A bruttó kedvezményes ár webes megrendelés esetén:
1020 FtDREISSNER zöld fagyálló 1,5l
A bruttó kedvezményes ár webes megrendelés esetén:
2315 FtHART G12 hűtőfolyadék -35C 5l
A bruttó kedvezményes ár webes megrendelés esetén:
2997 FtHART G11 fagyálló -35C 5l
A bruttó kedvezményes ár webes megrendelés esetén:
2814 FtHART G12+ hűtőfolyadék koncentrátum -70C 5l
A bruttó kedvezményes ár webes megrendelés esetén:
3721 Ft
Mire jó a fagyálló folyadék?
A fagyálló folyadék, vagy a motor hűtőfolyadéka egy színes folyadék, amelyet desztilált vízzel kevernek, hogy segítse a motor szabályozását szélsőséges hőmérsékleten. Mivel a külső hőmérséklet forróról hideg hűtőfolyadékra változik, és az egész motorblokkban pumpálódnak, hogy az egyenletes üzemi hőmérsékletet fenntartsa. A fagyálló azonban nem csupán a hőmérsékletet szabályozza. A megfelelő folyadékszint fenntartása a korrózió megelőzését is segíti.
A fagyállót nem csak a hideg ellen használatos, mivel a glikol forráspontja jóval magasabb, mint a vízé, a megfelelő keverési arány megválasztásával és 1-2 bar-os nyomás mellett a hűtőfolyadék fagálló forráspontja akár 135°C-ig is növelhető. Ez jelentősen megnöveli a hűtőfolyadék tartalék teljesítményét, mivel a korszerű motorok hűtőfolyadék-hőmérséklete kb. 95 °C, és ezzel éppen a tiszta víz forráspontja (100 °C) alatt van.
1927 óta alkalmazott etilénglikol alapú hűtőfolyadékok kifogástalan megoldást nyújtanak, sőt a forráspontjuk is magasabb, mint a vízé. Hőleadási tulajdonságuk kedvezőtlenebb, mint a vízé, ezért hűtőfolyadék céljára csak vízzel keverve alkalmazhatóak. A korrózióval és a lerakódások kialakulásával szembeni hatékony védelem érdekében a hűtőfolyadékok úgynevezett inhibitor adalékokat is tartalmaznak. A legelső és részben még napjainkban is használt inhibitorok jellemzően foszfátok és szilikátok keverékéből készülnek, ebből eredően többnyire zöld, kékes-zöld színűek.
Európa-szerte sok helyen problémát okoz a vizek keménysége. A kemény vizekben nagyobb arányban található kálcium és magnézium sók reakcióba léphetnek az inhibitorként használt foszfáttal, a reakció végtermékei pedig lerakódnak a motorban, rontják a hőleadást. A probléma megoldására a foszfátokat szervetlen oxidok keverékével, például szilikátokkal és karboxilát inhibitorokkal kezdték el helyettesíteni. A karboxilátok és a szilikátok együttes használata hibrid technológiaként terjedt el.
Ázsiában a vízpumpák szivárgásának megelőzése és a hőátadás javítása érdekében az autógyártók kezdetben ellentétes utat jártak be: a szilikátokat karboxilátokkal és szervetlen inhibitorokkal, például foszfátokkal váltották fel. Ezt a technológiát hibrid néven ismerjük. Az ellentmondás feloldására került fejlesztésre a szervessav (OATI technológia, ezek a hűtőfolyadékok szilikátokat és foszfátokat sem tartalmaznak. Ezeknél a hűtőfolyadékoknál a korrózióval szembeni védelmet valójában nem maguk a savak, hanem a karbonsavakból származó karboxilátok biztosítják. Amíg a hagyományos inhibitorok felületvédő réteget alkotnak addig a karboxilátok kémiai kölcsönhatás révén nyújtanak védelmet a korrózióval szemben. Az autógyárak idővel egyre eltérőbb követelményeket támasztottak a hűtőfolyadékokkal szemben.
A különböző hatású, összetételű adalékok egy szempontból megegyeznek: a használat során hatásuk idővel kimerül, így a motor védelme érdekében a hűtőfolyadékok rendszeres, 2-3 évenkénti cseréje elkerülhetetlen. A hűtőfolyadékok színe önmagában nem jelent minőségi garanciát.
HOGYAN MŰKÖDIK A MOTOR HŰTŐFOLYADÉKA?
A motor hűtőfolyadékát desztilált vízzel keverik, általában 50/50 arányban, és öntik a motor megfelelő tartályába. A kémiai etilénglikolt alapként használják olyan folyadék előállításához, amelyet az autó motorján szivattyúznak az optimális üzemi hőmérséklet szabályozására és fenntartására szélsőséges meleg vagy hideg időjárási körülmények között.
HOVA KELL ÖNTENI A FAGYÁLLÓT?
A fagyálló folyadékot a gépjármű hűtő rendszerébe kell önteni. Ez néhány típusnál a vízhűtő tetején lehetséges, vagy legtöbb esetben a kiegyenlítő tartályba.
MI KÜLÖNBÖZTETI MEG AZ EGYES FAGYÁLLÓ TÍPUSOKAT?
Az összes hűtőfolyadék alapvető kémiai etilénglikolból áll. Függetlenül attól, hogy zöld, rózsaszín vagy narancssárga, funkciójuk mind azonosak. Webáruházunkban minden féle fagyálló típus beszerezhető.
MILYEN GYAKRAN VAN SZÜKSÉGEM AZ AUTÓMNAK ÚJ HŰTŐFOLYADÉKRA?
A legtöbb folyadékot, amelynek szüksége van járműnek, a hatékonyság érdekében különböző időközönként le kell üríteni és cserélni kell. Ugyanez vonatkozik a fagyálló hűtőfolyadékra. Évente legalább kétszer ellenőriznie kell a hűtőfolyadék szintjét - a nyári meleg és a téli hideg előtt. A jármű hűtőfolyadékának öblítésére és cseréjére vonatkozó pontosabb információkért keresd fel autószervized.
HATÁSA AZ EMBERI SZERVEZETRE
Az emberek fagyálló anyagot adnak a járművek radiátoraihoz, hogy megakadályozzák a folyékony hűtőfolyadék befagyását és túlmelegedését. A fagyálló általában etilénglikolt, metanolt és propilénglikolt tartalmaz. Annak ellenére, hogy a fagyálló vegyi anyagok viszonylag nem mérgezőek, a test képes metabolizálni őket erősen mérgező alkohol melléktermékekké.
A fagyálló mérgezés tünetei időt vehetnek igénybe, és hasonlóak lehetnek az alkoholmérgezéshez. Bárki számára, aki azt gyanítja, hogy valamelyik fagyálló folyadékot lenyelte, azonnal orvoshoz kell fordulnia. A fagyálló folyadék az emberi szervezet számára halálos lehet!
Ajánlott cikk:
Fagyálló mérő >>>
# fagyálló folyadék forráspontja, mire jó,hatása a szervezetre, tömény Prelix, Ford, BMW, OPEL
Szólj hozzá a témához