Olajshop - Fékolaj
Milyen fékolajat vegyek?
A fékolaj vagy helyesebben a fékfolyadék DOT osztályozás szerint három féle folyadékot különböztethető meg: a DOT3 és DOT4 glikol alapúak, míg a DOT5 szilikon bázisú. A DOT5.1 egyáltalán nem tartalmaz szilikont. Ezeket a különböző típusokat nem célszerű keverni. Egy ABS-es autóhoz legalább egy DOT4-es fékolaj szükséges, nem javallott a DOT3-as fékolaj használata, a forráspontja miatt.
A fékfolyadékot kétévente cserélni kell. A kiválasztás során figyelembe kell venni a gyártó specifikációit, mivel különböző osztályok vannak:
- A DOT 3, 4, 5 és 5.1 főleg a forráspont és a hideg viszkozitás tekintetében különbözik.
- A DOT 3, 4 és 5.1 glikol alapú,
- DOT 5 szilikon alapú.
Minél magasabb a DOT osztály, annál magasabb a forráspont és a nedves forráspont. A magasabb DOT osztályok általában hosszabb karbantartási intervallumokat tesznek lehetővé.
De mégis akkor milyen fékolajat vegyek?
Általánosságban elmondható, hogy a legjobb választás a DOT 4 típusú, de a sport használatra az DOT 5.1 fékolajat ajánljuk. A gépjármű fékolaj típusát a jármű kezelési útmutatójában található. Egy adott autómárkán belül is lehetnek különbségek, mivel nem csak autó-, de a fékspecifikusság is szerepet játszik az alkalmazható fékolaj meghatározásában. Mit tegyünk, ha nincs meg a kezelési útmutató? Kérjük ki szakember véleményét, vagy bármilyen olaj katalógusból keressük ki a megfelelő fékolaj típusát.
Fékolaj széles választékban és piacvezető áron
A járművezetők sokféle módon tapasztalhatják meg a fékteljesítmény romlását — néhány példa a túlmelegedés, a fékhatás csökkenése vagy a fékbetét degradálódása. Ám az egyik legfélelmetesebb és legveszélyesebb hiba a gőzzár (vapour lock). Most ezt a problémát járjuk körül, és olyan megoldást javaslunk, amellyel megelőzheti a hiba kialakulását.
Mi a fékolaj, azaz fékfolyadék?
A gőzzár jelenségének megértéséhez ismerünk kell a fékolaj tulajdonságait és szerepét. A fékfolyadék több szintetikus szerves kémiai anyag keveréke, amely a fékpedál által kifejtett hidraulikus nyomást a hidraulikavezetékeken keresztül a kerekek közelében elhelyezkedő fékmechanikákhoz juttatja. Hogy ez lehetővé váljon, a fékfolyadéknak összenyomhatatlannak kell lennie. A fékfolyadék fontos biztonsági szerepe miatt kiemelt figyelmet kell fordítanunk annak minőségére és tulajdonságaira.
Mi köze van a fékolajnak a gőzzárhoz?
A fékezéskor jelentős mennyiségű hő keletkezik. A fékfolyadék ilyenkor felmelegszik, ám nem szabad forrnia — éppen ezért a fékfolyadékok magas forrásponttal rendelkeznek. Ugyanakkor azonban a fékfolyadék higroszkópos is — ez azt jelenti, hogy vizet vesz fel. A fékek hidraulikus rendszerében keringő fékfolyadék fokozatosan egyre több vizet vesz fel a rugalmas féktömlőkön és a tartály szellőzőnyílásán keresztül bejutó levegőből. Ez a víz csökkenti a fékfolyadék forráspontját.
Amikor a víz aránya elér egy bizonyos szintet, a keletkező hő miatt — általában hosszas fékhasználatkor, meleg időjárásnál vagy a jármű túlterhelt állapotában — a fékfolyadék forrni kezd, és gázbuborékok keletkeznek benne. Mivel a gáz nagyobb mértékben nyomható össze, mint a folyadék, a vezető azt tapasztalhatja, hogy a fékpedál nem fejt ki nyomást, és hogy a fékteljesítmény jelentős mértékben romlott. Ezt a jelenséget nevezzük gőzzárnak.
Hogyan kerülhető el a gőzzár?
Megfelelő fékolaj választás: A hidraulikus rendszerbe töltött fékfolyadék tulajdonságai kulcsfontosságúak. Az autógyártók mindig egy bizonyos típusú fékolajat javasolnak, ezt szigorúan be kell tartani. A típus mellett természetesen ugyanilyen fontos a minőség is. Egy jó fékolaj:
> összenyomhatatlan, így stabil pedálérzetet biztosít a fékezéskor
> magas forrásponttal rendelkezik
> megőrzi a teljesítményét víz felvétele után is
> viszkozitása mindig a meghatározott paramétereken belül marad
> megfelelő kenőképességgel rendelkezik
> megelőzi a korróziót
> szabályozott módon tölti ki a fékcsöveket, így megakadályozza azok összezsugorodását
Ezenfelül fontos ellenőrizni a fékfolyadék „száraz" és „nedves" forráspontját is, hogy ezek megfelelnek-e az előírt értékeknek.
Fékolaj tesztelése: Rendszeresen teszteljük a fékfolyadékot, és vizsgáljuk meg, hogy mennyi az aktuális forráspontja.
Fékolaj csere: Amikor a fékfolyadék forráspontja túlságosan alacsony, ki kell cserélni.