DAYCO katalógus: ékszíj, vezérműszíj, vezérlés szett, vezérműlánc
Több mint 100 éves tapasztalattal rendelkezik a Dayco vállalat, amit 1905-ben az Egyesült Államokban alapították. A DAYCO-t több autógyártó választotta világszerte, mint gyári beszállítót. Az egyik legnagyobb motorvezérlés alkatrész gyártó, amely nagyon széles termék- palettával és legújabb fejlesztéseivel éri el sikereit.
A Dayco a motor- és hajtásrendszer-termékek vezető beszállítója az autóiparban, az iparágban és az utángyártott termékek terén, számos fontos, eredeti berendezés (0E) alkatrészt szállít a járműgyártóknak (VM) Európában és azon kívül egyaránt.
Ezenkívül az erőátviteli rendszerek elismert szakértőjeként számos járműgyártó kedvelt partnere, jelentős szakértelme révén pedig rendkívül hatékony megoldásokat volt képes kifejleszteni partnerei számos, folyamatosan változó igényeinek megfelelően, különösen azért, hogy ők megfelelhessenek a világ kormányai által meghatározott kibocsátási normáknak.
Keresd ki te is a DAYCO termékedet! Katalógusunkból könnyen kiválaszthatod a keresett terméket, akár ékszíj, vezérműszíj, vezérlés szett, vezérműlánc keresése a cél.
Mivel a világméretű jogszabályok által előírt károsanyag-kibocsátás és üzemanyag-fogyasztás csökkentése folytatódik, a jármügyártók tendenciája, hogy több motorrendszerüket integrálják a szükséges hatékonyság elérése érdekében.
Míg eredetileg a segéd-szíjrendszer kizárólag a vízszivattyúért és a generátorért volt felelős, a kortárs tervezés a több alkatrész meghajtásának követelménye felé irányul. Ez a filozófia is jelentősen megváltozott az elmúlt években, mivel hagyományosan a járművek több ékszíjat használtak, amelyek csak három vagy négy görgőt/komponenst hajtottak, míg a modern rendszerekben használt szíjak viszont akár 10-et is. A terminológia is megváltozott, mivel ma már általában első segédhajtás (FEAD) rendszernek nevezik.
A vízszivattyú és a vezérműszíj egyidejű cseréje teljesen logikus, mivel a szervizeknek ezzel nyereséges javítási lehetőséget biztosítanak, és azok ügyfelei is bizalommal lehetnek abban, hogy járművük teljes körű és alapos rendszerjavításban részesült.
Az autósok nyugalmát és a szervizek legjövedelmezőbb eredményét illetően a Dayco azt javasolja, hogy mindig a teljes vezérlésrendszer cseréjét válasszák, ahelyett, hogy csak a víz-zivattyút vagy csak a vezérműszíjat cserélnék le.
Termékek és piacok fejlődése
Az erőátviteli rendszerek állandóan fejlődő megközelítése arra ösztönözte a járműgyártókat, hogy nagyban támaszkodjanak olyan szakértőkre, mint például a Dayco, hogy szállítsák a fejlődés által igényelt megoldásokat. A vezérlés és hajtószíj technológiák jelentős fejlődésen mentek keresztül, mind az elsődleges hajtásnál, mind a pofi-V (többhornyos) szíjaknál, amelyek a FEAD rendszeren keresztül továbbítják a teljesítményt. Például sok vezérműszíj üvegszálas és PTFE-bevonatot tartalmaz, míg a poli-V szíjak növekvő számban aramid szálak összetett szerkezetével jellemezhető.
Egy másik változó tendencia az, hogy a járműgyártók általánosan elkezdték alkalmazni a FEAD rendszert, de a segédszíj hajtás különleges a gyártói karbantartási ütemezés szerint, ami érthető lépés, hiszen nemcsak ugyanazokat a futásteljesítményeket fedik le hasonló működési feltételek mellett, mint az elsődleges meghajtó rendszerek, de a segédszíjat mindig el is kell távolítani, hogy megkönnyítsék a vezérműszíj cseréjét.
DAYCO vezérműszíj
A Dayco szabadalmaztatott, nagy teherbírású (HT) vagy „fehér" szíjas vízszivattyú/vezérműszíj készlet felszerelésekor a Dayco még nagyobb megbízhatóságot biztosít a műhelyeknek és a gépjárművezetőknek, mivel hosszabb élettartamot biztosít. A Dayco nagy teherbírású (Hl) vezérrnűszíja, a belső fogain lévő teflonbevonatának és üvegszálas magjának köszönhetően számos járműgyártó számos motorváltozatának fő vezérműszíjává vált.
Ahogy a motortervezés folyamatos fejlődése olyan új anyagok kifejlesztéséhez vezetett, amelyek képesek garantálni a magasabb teljesítményszintet, (például a Dayco HT szíjak gyártása során) a további fejlődés még magasabbra tette a lécet.
Az eredetileg a Peugeot/Citroen járművekhez kapcsolódó speciális igények kielégítésére tervezett Dayco HK szíjak a legmagasabb szintű technológiai fejlődést jelentik és fogazatbélelő szövetet valamint aramidszálas anyagot tartalmaznak. Ez a kombináció rendkívül nagy kopási teljesítményt és a fog geometriájához történő nagyobb alkalmazkodóképességet biztosít, ami különösen a nagy igénybevételű átviteli rendszerek esetében fontos.
A további figyelemre méltó megoldások közé tartozik a ,,szíj az olajban" (BIO), egy olyan technológia, amelyet a Dayco eredetileg a Ford 1,8 literes „Lynx" motorjában lévő nagynyomású üzemanyag-befecskendező szivattyú meghajtására fejlesztett ki, de amelyet később számos más alkalmazásban is használtak olyan esetekben is, ahol a rendelkezésre álló tér fokozott problémát jelentett. A vállalat kétoldalas vezérműszíjakat gyártott.
DAYCO hosszbordásszíj
Egy másik innovatív fejlesztés a Dayco szíjindítású generátor [13SG], egy 48 V-os stop/start hibrid motorrendszer, amely a nyomaték különböző irányokba történő továbbítását teszi lehetővé. A BSG egy, a hagyományostól eltérő generátor-rendszer, amely az akkumulátor szükség szerinti feltöltése mellett biztosítja a motor beindítását és a fékezési energia regenerálását a generátor segédékszíja segítségével.
Az ehhez a rendszerhez készült Dayco Poly-V szíj, amelynek bordázott oldalát fehér, nagy szilárdságú szövet borítja különösen tartós, és úgy tervezték, hogy mínusz 40 °C-os hőmérsékleten is működjön, majd a motortér 90 °C-át is bírja.
Műszaki tippek
Számos tipp van, melyeket a Dayco javasol a technikusok számára legjobb gyakorlatként a fő- és segédhajtás cseréje során, többek között a következők:
• Gondoskodjunk róla, hogy a motor lehűljön, ideális esetben legalább négy órán át üzemen kívül legyen!
• A munkaterület hőmérsékletének kb. 20 C foknak kell lennie, akárcsak a beszerelni kívánt alkatrészekének.
• Válasszuk le az akkumulátort!
• Szükség esetén vegyük ki a gyújtógyertyákat!
• A motort csak annak normál forgásirányában forgassuk!
• Gondoskodjunk róla, hogy a csere-ékszíjakat megfelelő módon kezeljük és ne szereljük be zsíros kézzel, ne legyenek krimpelve vagy más módon megsérülve!
• A csere vízpumpa felszerelésekor csak akkor szabad tömítőanyagot használni, ha nincs tömítés a csomagban, ellenkező esetben csak nedvesítsük meg az illeszkedő felületeket és a mellékelt tömítést hűtőfolyadékkal!
• Mivel a Dayco készletek tartalmazzák az összes olyan alkatrészt amelyet a járműgyártók szervizeljárásával összhangban cserélni kell, a szakembereknek a csere során az adott Dayco vezérmű- vagy kiegészítő készletben található összes alkatrészt be kell szerelnie.
• Követni kell a meghatározott meghúzási sorrendet és nyomatékértékeket.
Röviden összefoglalva: a technikusok számára alkalmazandó alapelv, hogy kövessük a járműgyártó utasításait, anélkül, hogy hozzáadnánk a biztonság kedvéért kiegészítéseket, mint például nagyobb mennyiségű tömítőanyag, ragasztó stb. Más szóval: ne rögtönözzünk, és ne a legjobbnak gondolt módon szereljük be az alkatrészeket, hanem egyszerűen kövessük az utasításokat!
Szólj hozzá a témához