Lengéscsillapító rugó, autórugó törés, mikor kell rugót cserélni, rugóösszehúzó, spirálrugó cseréje, ár, bmw jelölések
A spirálrugók támasztják alá a gépjármű súlyát, így megfelelő magasságban tartják a karosszériát az úttesthez képest. A spirálrugó eközben még az úttest egyenetlenségeiből adódó hatásokat is csillapítja. Az autó rugók leggyakoribb meghibásodási formája, a rugó eltörése, a másik legáltalánosabb hiba, hogy maga a rugó kilágyul, és emiatt a karosszéria és az úttest közötti magasság megváltozik. Ez sokszor nagyon kellemetlen, ha többen ülnek az autóban, akkor a gumiabroncs akár beleérhet a doblemezbe.
Cikkünkből mindent megtudhatsz, amit a spirálrugó, lengéscsillapító rugóról tudni kell: autórugó törés, mikor kell rugót cserélni, rugóösszehúzó, spirálrugó cseréje, ár, BMW jelölések stb.
Keress autótípus alapján alkatrészt, vagy olvass tovább részletesen a spirálrugóról!
Lengéscsillapító rugó törés
Lengéscsillapító rugó törést okozhatja egy nagyobb erejű ütődés, kátyú vagy egy általános anyagfáradás is. Sokszor észre sem veszik hogy eltört a rugó és így közlekednek még hosszú ideig, ami balesetveszélyes. Előfordul hogy a két első rugó törött vagy a két hátsó, de persze olyan is van, hogy csak egy törik el.
Ha nem fekszik pontosan a rugó a rugótányérokba a rugó, akkor nagy bizonyossággal törött, csak a letört darab már kirázkódott a helyéről, vagy tuningolás miatt levágtak egy darabot a rugóból, ezzel az utolsó menet kialakított formáját megváltoztatta, vagy egyszerűen nem a megfelelő rugó került beszerelésre a régi helyett.
Lengéscsillapító rugó cseréje
Spirálrugó deformálódik idővel cserélni szükséges. Spirálrugó az autó kerekeinek rugózását biztosítja, nem javítható csak cserélni lehet.
Egy feltekert rugalmas acélrúd, ami összenyomódik és visszaugrik eredeti állapotára. Ha elvesztette rugalmasságát, deformálódott, vagy esetleg eltörik, akkor cseréje szükséges. A rugók feladata úttest egyenetlenségéből adódó hatások csillapítjása.
Spirálrugót párban kell cserélni?!
Spirálrugót párban kell cserélni? Igen, a spirálrugót párban kell cserélni!
Abban az esetben, ha egy ugyan olyan használtsági fokú, méreteiben megegyező rugó kerül felhasználásra akkor elvileg nem muszáj mindkét rugó cseréje, de mi azt ajánljuk, hogy célszerű mindkét rugó egyidejűleg cserélni. Garanciát csakis így vállalunk rá!
Mikor kell rugót cserélni
Ügyfeleink spirálrugót általában két ok miatt szoktak várolni. Rugótörés, vagy lágyulás miatt. Igen ritka az olyan vásárló, aki csak azért cseréli le mert megjárta már a maga kilóméterét, vagy a lengéscsillapító cseréjével együtt történik a szervizelés.
Rugók és lengéscsillapítók cseréjéhez célszerszámok szükségesek, melyek megléte esetén is veszélyes művelet, mivel a rugókat összehúzott állapotban lehet szerelni. Az összehúzott spirálrugóban hatalmas energia raktározódik, mely komoly sérüléseket tud okozni, ha elszabadul. Csak szakember végezheti!
Lengéscsillapító rugóösszehúzó
A lengéscsillapító szerelése nem egyszerű feladatok közé tartozik, főleg a nagy erejű rugó biztonságos eltávolítása. Egy megfelelő rugóösszehúzó megkönnyíti és meggyorsítja a lengéscsillapító szerelését. Termékkínálatunkban elérhető kézi kialakítású rugóösszehúzók, melyekkel nagy nyomóerőt lehet kifejteni.
Oldalterheléses spirálrugó
Az oldalterheléses rugók, más néven „banánrugók" vagy „oldalsó terheléses rugók", számos korszerű autó felfüggesztésében megtalálhatók. A MacPherson-rugóstag egy belső tervezési problémájának megoldását, valamint a lengéscsillapító élettartamának meghosszabbításával a takarékosságot szolgálják. De mi is az az oldalterheléses rugó, és miért használják ilyen széles körben?
A MacPherson-felfüggesztés a felső rögzítésnél lehetővé teszi, hogy a lengéscsillapító és a tekercsrugó közvetlenül csatlakozzon a jármű karosszériájához, a rugóstaghoz csatlakozó kormányösszekötő pedig lehetővé teszi, hogy kormánytengelyként működjön. A kerékagy alját egyetlen alsó lengőkar köti össze a jármű karosszériájával, azonban nincsen szükség felső lengőkarra, így több hely marad a motortérnek - ez különösen az első kerékhajtás vagy kisebb autók esetében hasznos.
A MacPherson-felfüggesztés népszerűségében az egyszerű kialakítás és az alacsony gyártási költség is szerepet játszott. Mióta 1949-ben Earle MacPherson kifejlesztette és bevezette, népszerűsége töretlen.
A MacPherson-rugóstag kialakításának ugyanakkor egy hibája is van: a lengéscsillapítóra a kerék minden egyes függőleges elmozdulásakor oldalirányú erők hatnak. Ha nem tartják ellenőrzés alatt, ezek az erők meggörbítik a lengéscsillapítót, mivel a dugattyúrudat a hengertömítésének nyomják és növelik a súrlódást.
A gyakorlatban ez a többletsúrlódás fokozza az úttestről a kerekeken át az autó karosszériájára átterjedő rezgést, befolyásolja a sima úttartást, ugyanakkor csökkenti a lengéscsillapító várható élettartamát.
Ezek a hátrányok úgy csökkenthetők, hogy a spirálrugót úgy alakítják ki és szerelik össze, hogy az ellenkező irányú oldalirányú erőt fejtsen ki a lengéscsillapítóra, ezáltal egyensúlyt teremtve, és lehetővé téve a rugóstag optimális üzemelését.
Az ilyenfajta rugót „oldalterheléses" spirálrugónak, ívelt alakja miatt pedig becézve „banánrugónak" hívják.
Az ellentétes irányú oldalsó erőt számos geometriai módon el lehet érni:
- A végtekercseknek a lengéscsillapító középpontjához képest excentrikusan történő elhelyezésével.
- A végtekercsek geometriájának döntésével, általában valamilyen szögben elhelyezett rugótányér alkalmazásával.
- A spirálrugó hajlított középvonalas kialakításával, ezt C-rugónak is hívják.
Az oldalterheléses rugók a modern autókban egyre népszerűbbek, mivel a tervezők felismerték a rendszer előnyeit.
Az oldalterheléses tekercsrugókat alkalmazó népszerű autók között találhatók a következők:
• Fiat Punto
• Citroen C3
• Ford Mondeo
• Opel/Vauxhall Astra
• Volkswagen Polo
A beszerelés során fontos, hogy a szétszerelés előtt a szerelő megjegyezze a rugónak a rugótányérokhoz viszonyított helyzetét. Míg az össze nem nyomott oldalterheléses rugók banán alakúak, a szereléskori terhelés alatt kiegyenesednek, feltéve, hogy helyesen történt a beszerelés. Helytelen beszerelés esetében azonban a felső rögzítés sérülhet, és a rugó elhajolva maradhat. Ennek hatására a rugó a belső sárhányóhoz érhet, ami zajos és kárt okoz, sőt, akár még a lengéscsillapítót érintő oldalirányú erővel kapcsolatos problémát is súlyosbíthatja.
Az 1. ábra az oldalterheléses rugóval fel nem szerelt MacPherson-rendszert ábrázolja. Az oldalsó piros nyíl mutatja a rendszer geometriája miatt felmerülő oldalirányú erő irányát.
A 2. ábra az oldalterhelés alapelvét mutatja be. Az ELLENERŐ kék nyíl a tekercsrugóból a MacPherson-geometria által kifejtett oldalirányú erővel ellentétes irányban ható erőt mutatja.
Spirálrugó, autórugó ár
Spirálrugó webshopunkban a legnagyobb, és legismertebb autórugó márkák érhetőek el: MONROE, KYB azaz KAYABA, MAGNUM, LESJÖFORS, Starline stb.
Több márka közül biztosan megtalálod számodra ár- érték arányban a megfelelőt!
Mivel a gépjárművek biztonsága szempontjából igen lényeges szerkezeti elemről van szó, ezért kialakításuknál, illetve időben történő cseréjüknél a közlekedésbiztonság meghatározó szerepet tölt be.
Az általunk forgalazott spirálrugók az autóiparban általánosan használt, a legmagasabb minőség biztosítása érdekében közvetlenül az acélgyártóktól vásárolt 55CrSi alapanyagból, úgynevezett hideg tekercselési technikával, CNC vezérelt gépeken készülnek. A folyamat legfontosabb szakasza a hőkezelés, melynek köszönhetően a rugó ellenállóbbá válik a törésekkel, elhajlásokkal szemben. Ezt folyamatosan működő kemencében, olajjal végzik. A rugó tulajdonságainak további javítására a felületet szemcseszórási eljárásnak vetik alá. A rugó előfeszítésének beállítása présben történik. Az eljárás végén még egy foszfátozással vagy egy tartós porszórt bevonattal is ellátják őket, mely megvédi a rugókat a korróziótól.
A termékeket a gyárban különböző terheléses teszteknek vetik alá, hogy ellenőrizzék, megfelelnek-e minden szükséges előírásnak. Az elvégzett tesztek: mechanikus rugós tartóssági teszt, metallurgiai mikroszkóp az anyag keresztmetszetének ellenőrzésére, mágneses porvastagság érzékelő készülék, sópermet teszt, huzal torziós teszt. Ezek a tesztek a legkorszerűbb vizsgálati berendezések segítségével zajlanak, így biztosítva a magas minőséget és a lehető legjobb úttartást a járművek számára, szem előtt tartva a közlekedők biztonságát.
BMW rugó széles választékban
BMW rugó széles választékban. Sok márka, piacvezető árak. Ellenőrizd csak le!
Szólj hozzá a témához