Lengéscsillapító
A lengéscsillapító az autóknál egy olyan alkatrész, amely a rugózás és a csillapítás funkcióját látja el a jármű futóművében. A lengéscsillapító segít abban, hogy a gumiabroncsok mindig érintkezzenek az útfelülettel, és ezzel javítsák a jármű stabilitását, kormányozhatóságát és úttartását. A lengéscsillapítók felveszik a felfüggesztés mozgási energiáját, és átalakítják azt hőenergiává. A lengéscsillapítók idővel elkopnak, elhasználódnak vagy megsérülnek, ezért fontos ellenőrizni és cserélni őket rendszeresen.
Keress autótípus alapján lengéscsillapítót, vagy olvass részletesen róluk!
A lengéscsillapító feladata tehát a gépjármű futóművének függőleges mozgásainak, rugózásának csillapítása, így stabilan úton tartja az autót. Ezzel biztosítja a menetstabilitást hirtelen irányváltozás esetén, rövid féktávját a legszükségesebb helyzetekben és nem utolsó sorban csökkenti a gépjármű rázkódását, csökkenti a futómű alkatrészek, gumiabroncsok idő előtti elhasználódását. Hibás csillapítás a gumiabroncsok kárára is mehet, ezért fontos a hibás csillapító mihamarabbi szervizelése.
Lengéscsillapító ellenőrzése
A lengéscsillapító ellenőrzése fontos, mert a lengéscsillapítók befolyásolják az autó stabilitását, kormányozhatóságát és úttartását. Ha a lengéscsillapítók elhasználódnak, sérülnek, akkor az ronthatja a jármű biztonságát és kényelmét. A lengéscsillapítók ellenőrzésével időben észlelhetjük és elháríthatjuk a hibákat, és ezzel megelőzhetjük a súlyosabb károkat és baleseteket. A lengéscsillapítók ellenőrzésére több módszer is létezik, például szemrevételezés, műszeres mérés vagy próbaút.
Cseréje párban ajánlott
A lengéscsillapító cseréje minden esetben párban ajánlott, mert így biztosítható, hogy a két oldali lengéscsillapító egyforma hatásfokkal működjön, és ezzel javítsa az autó stabilitását, kormányozhatóságát és úttartását. Ha csak egy lengéscsillapítót cserélünk ki, akkor az eltérhet a másik oldali kopott vagy sérült lengéscsillapítótól, és ez ronthatja a jármű biztonságát és kényelmét. A lengéscsillapítók cseréjekor érdemes ellenőrizni a rugók, a toronycsapágy és a lengéscsillapító porvédő állapotát is, mert ezek is befolyásolják a lengéscsillapítók működését.
Lengéscsillapító vásárlásnál az ügyfeleink gyakran kérdezik, hogy az árak 1 db-ra vagy párban értendőek? A szakmában szinte minden esetben darab árat adnak meg, ha ez mégis eltérne, az külön jelezve van. Több esetben létezhet különböző oldali, azaz balos vagy jobbos. Ezek a legtöbb esetben a gumifékcső rögzítés miatt vannak oldalasítva. De gyakran előfordul, hogy ugyanaz a típus mindkét oldalra szerelhető. A megfelelő, biztonságos csillapítás érdekében tengelyenként párban cserélendőek. Sőt garanciális igényt csak akkor lehetséges érvényesíteni, ha párban cseréljük.
A csillapítás fajtái
A lengéscsillapító nagyban meghatározza a futómű minőségét. Bár hazánkban javulnak az utak, még mindig sok bosszúságot okoznak az autósoknak. Gondoljunk csak a fekvőrendőrökre, kátyúkra. Sokszor tapasztalható, hogy az autó jobb oldala jobban kopik, mert ott rosszabb az út állapota.
Az autó csillapításához laprugót, spirálrugót, vagy akár légrugót is használnak. A lengéscsillapító nélkül nagy sebességnél nem tudnánk irányítani az autót. Ha valamelyik alkatrész hibás, ugyanez a veszély fenyeget.
Gázos vagy olajos lengéscsillapító?
A gázos jobb, mint az olajos? Az utcai használatra tervezett olajos és gázos között nincs lényegesebb különbség sem teljesítményben, sem árban. Az autók kisebb részét szerelik csak egycsöves nagynyomású gázos lengéscsillapítóval. Az autókat legnagyobb részben olajos vagy kétcsöves gázos lengéscsillapítóval szerelik.
Mindkét típusnak vannak előnyei és hátrányai, amelyek függenek az autó típusától, használatától és az útviszonyoktól. A működésük alapvetően hasonló. A gázos lengéscsillapító általában tartósabb és jobban bírja a nagyobb terhelést, de keményebb is, mint az olajos. Az olajos lengéscsillapító általában puhább és komfortosabb, de gyorsabban is kopik.
Lengéscsillapító működése
Olajnyomásos lengéscsillapító szárát, ha nyomás éri, akkor a dugattyú bővebb szelepein átáramlik az olaj, a fenékszelep zárva van. Ilyenkor a szár viszonylag könnyen benyomható. Ha a szár elindul kifelé, az olaj szűkebb szelepeken kényszerül átpréselődni a dugattyúba, a fenékszelep kinyit, hogy az olaj szabadon legyen. Ilyenkor a szárat jóval nehezebb kihúzni. Gáznyomásos lengéscsillapító működése hasonlít az olajos megoldáshoz. A különbség csak annyi, hogy a benne lévő olajra a gáz folyamatos nyomást gyakorol, így a felmelegedés hatására meggátolja az olaj felhígulását.
Lengéscsillapító cseréje vagy mérése
Napjainkban sajnos több ízben is a hibás lengéscsillapító veszélyezteti a biztonságos közlekedést. A lengéscsillapítók fokozatosan kopnak, és a sofőr nem veszi észre az autóján vezetés közben, az egyre lassabb kormányzási viselkedést vagy nehézkesebb megállást fékezéskor. Az igazi veszély pont ebben rejlik, mert a hibás lengéscsillapítókra már csak szélsőséges vészhelyzetben derül fény, például egy hirtelen kikerülő manőver vagy vészfékezés esetén, amikor a legnagyobb szükség lenne rá. Ezért a lengéscsillapítókat érdemes rendszeresen megvizsgálni egy szakértővel. Ha pedig, rossz a mérési eredmény, akkor csere!
Egy modern autószerviz rendelkezik minden olyan berendezéssel, ami a megfelelő méréshez szükséges. Nem érdemes kockáztatni, Te is ellenőriztesd folyamatosan legalább 80.000 kilométerenként! Ha pedig cserére van szükség, akkor ne feledd:
- megfelelő fajták, minőségű kiválasztása
- lengéscsillapító hiba esetén a rugó állapotának ellenőrzése
- felújítás csak legvégsőbb esetben, bízz az új csillapítókat kínáló világmárkákban
- lengéscsillapító cseréje, árainknak köszöhetően nem lesz fájdalmas
Lengéscsillapító hiba jelei
Ahogy már említettem, a lengéscsillapító a magyar utak minősége miatt sajnos erőteljesen kopó alkatrésznek mondható, ezért a szokásosnál sűrűbben is szükséges lehet a cseréje. Pedig egy-egy típusnál ez nagyobb összeget is elérhet.
Több jel is utalhat rá, ha a csillapítók nem megfelelőek, azaz hibásak: Az autó kanyarból kifele jövet meginog vagy hirtelen gyorsulásnál az autó eleje rázkódik. Fékezéskor az autó félrehúz, a féktávolság megnő. Rossz alkatrész esetében még kopogó hanggal is párosulhat.
Lengéscsillapító hiba jelei:
- imbolygás
- rázkódás
- bólintás
- gyorsulásnál guggolás
- iránytévesztés
- tapadásvesztés
- felütközés
- gumiabroncs kopás
Lengéscsillapító hiba esetén nincs mit tenni, irány egy megbízható szerviz. De mindenek előtt szükség van ilyenkor egy megbízható, jó áron megszerzett alkatrészre is. Ebben segít webáruházunk, hogy megtaláld ár- érték arányban a megfelelő márkát. Hiba lenne kihagynod piacvezető árainkat.
Lengéscsillapító cseréje ár
A lengéscsillapító cseréje általában párban történik, és az ára függ az autó típusától, a lengéscsillapító fajtájától és gyártmányától. Egy átlagos autó lengéscsillapító cseréje átlagosan 10 000-60 000 forint között mozog egy darabért, de lehetnek ennél drágább vagy olcsóbb megoldások is. A munkadíjat is hozzá kell számolni, ami szintén változhat a szerviztől függően. A pontos árakat érdemes több szerviztől is lekérdezni, és összehasonlítani. Persze nem mindegy, hogy egy „gólyalábas” teleszkóp cseréjét kell elvégezni, vagy egy simát. Továbbá cseréjének idejét is elnyújthatja egy berohadt csavar. Cseréje árán sokat tudsz spórolni webshopunkon keresztül, hiszen kedvezményes, akciós áron vásárolhatod meg nálunk a cseréhez szükséges alkatrészeket. Használd ki piacvezető árainkat, vásárolj okosan!
További lengéscsillapító cikkeink:
Hidraulikus lengéscsillapító >>>
Legjobb lengéscsillapító márkák >>>
Olcsó lengéscsillapító vagy minőségi >>>
Hány százalékig jó a lengéscsillapító >>>
Hátsó lengéscsillapító hiba és árak >>>
Toronycsapágy >>>
Lengéscsillapító ütköző gumi >>>
Szólj hozzá a témához