Axiálcsukló
Ha autót vezetsz, akkor biztosan hallottál már az axiálcsuklóról, ami az autók kormánymű belső összekötője. De pontosan mi is az axiálcsukló, milyen szerepe van, hogyan működik, milyen hibák léphetnek fel vele, és mennyibe kerül a cseréje? Ebben a cikkben megpróbáljuk megválaszolni ezeket a kérdéseket, és elmondani mindent, amit tudni érdemes az axiálcsuklóról.
Keress futómű alkatrészeket autótípus alapján, vagy olvass tovább részletesen az axiálcsuklóról!
Mi az axiálcsukló?
Az axiálcsukló egy olyan alkatrész, ami a kormányműhöz közvetlenül csatlakozik. Az axiálcsuklót lehet még nevezni belső összekötőnek, esetleg axiál rúdnak is. Az axiálcsukló másik oldalán a kormány gömbfejhez, azaz a rúdfejhez csatlakozik.
Az axiálcsukló feladata avagy szerepe, hogy a kormányszerkezetet axiálisan a futóművekhez kapcsolja úgy, hogy azok szabadon mozoghassanak. Így biztosítja, hogy a kormánykerék elfordításával a kerekek is megfelelő irányba forduljanak. Az axiálcsukló tehát fontos szerepet játszik az autó irányíthatóságában és stabilitásában.
Hogyan működik az axiálcsukló?
Az axiálcsukló egy gömbfejből és egy menetes szárból áll, amelyek egy gumiharanggal vannak lezárva. A gumiharang megakadályozza, hogy az csuklókhoz por, víz és egyéb szennyeződés jusson. A gömbfej lehetővé teszi, hogy az alkatrész minden irányban mozoghasson. A menetes szár pedig lehetővé teszi, hogy az alkatrész hossza állítható legyen.
Az axiálcsukló működése úgy képzelhető el, mint egy kar, ami a kormányműtől a kormánycsuklóig tart. Amikor a vezető a kormánykereket tekeri, akkor ezzel együtt mozgatja a kormányműt is. A kormánymű pedig átadja az erőt az axiálcsuklónak, ami továbbítja azt a kormányrudazatnak. A kormányrudazat pedig mozgatja a kerekeket.
Milyen hibák léphetnek fel az axiálcsuklóval?
Az axiálcsukló egy olyan alkatrész, ami folyamatos terhelésnek van kitéve menet közben. A futóművet ugyanis folyamatos ütések érik egyenetlen úton vagy padkázások során. Ezek egy részét az axiálcsukló fogja fel, ami bizonyos idő után meghibásodhat.
A leggyakoribb hiba, hogy az axiálcsukló „lóg”. Ezt az ilyenkor megjelenő kopogó hang árulja el. A kopogás főleg egyenletlen úton erősebben hallható. A lógás azt jelenti, hogy a gömbfej és a menetes szár között túlzott játék alakult ki. Ennek oka lehet a gumiharang kiszakadása, ami miatt a gömbfej kopik, vagy a menetes szár elhasználódása.
A lógó axiálcsukló nemcsak kellemetlen hangot okoz, hanem veszélyes is. A lógás miatt ugyanis megnő a kormány holtjátéka, ami azt jelenti, hogy a kormánykerék elfordítása nem hat azonnal a kerekekre. Ez pedig rontja az autó irányíthatóságát és stabilitását, és növeli a balesetek kockázatát.
Mennyibe kerül az axiálcsukló cseréje?
A lógó és kopogó axiálcsukló nem javítható, ki kell szerelni és cserélni szükséges. Az axiálcsukló cseréje nem nagy munka, akár még otthon házilag is elvégezhető. A cseréjét megkönnyítí egy axiál csukló ki- beszerelő szerszám készlet. A beszerelése után érdemes futómű állítást végezni.
Az axiálcsukló ára függ az autó típusától, a gyártótól és a minőségtől. Általában néhány ezer forinttól tíz-húszezer forintig terjed. A cseréjének ára pedig függ a munkadíjtól és az alkatrész beszerzésétől. Általában tízezer forinttól harmincezer forintig terjed.
Az alábbi képen egy Suzuki Swift 2005 évjárat utáni kormányműve és összekötői láthatóak.
3-as kormánymű gumiharang bal Suzuki Swift
4-es kormánymű gumiharang jobb Suzuki Swift
8-as axálcsukló Suzuki Swift
20-as rúdfej (kormányösszekötő külső) Suzuki Swift
Szólj hozzá a témához