Mitől megy tönkre a katalizátor?
Mivel a katalizátoron nincsenek mozgó alkatrészek elvárható, hogy azok meglehetősen tartósak legyenek. De pontosan mitől megy tönkre a katalizátor?
A katalizátor meghibásodása sokszor a jármű más felmerülő problémájára utal.
Fontos, hogy javítsuk a problémát, amely miatt a katalizátor meghibásodott, mert ha ez elmarad, akkor ugyanez a probléma valószínűleg megsemmisíti a csere alkatrészt is. Új katalizátor hibásodása esetén az alábbi hiba fellépések esetén a garanciát elutasítja a gyártó cég.
Ha tönkre megy a katalizátor, akkor nincs mit tenni, ki kell cserélni, de érdemes ellenőzizni, hogy az alábbi problémák egyike nem-e járult hozzá annak meghibásodásához.
Hibás motor működéstől megy tönkre a katalizátor
A javítást igénylő motorok és az olyan régebbi motorok, amelyek az elhasználódott hengerfalak, a beragadt dugattyúgyűrűk és az elkopott szelepvezetők miatt olajat égetnek, olyan melléktermékeket fognak előállítani, amelyek sérthetik a katalizátort. Ha egy motor a megfelelő előírásokon kívül működik, akkor az a katalizátort is idő előtt tönkre teheti. Helytelen levegő-üzemanyag keverék, gyújtógyertyák hibás ellenőrzése gyakori probléma amitől a katalizátor tönkre megy.
Rossz gyújtógyertyáktól megy tönkre a katalizátor
Azok a gyújtógyertyák, amelyek nem megfelelően működnek, éghetetlen üzemanyagot kényszerítenek a kipufogórendszerbe. Mivel a katalizátor nagyon felforrósodik, ez az égetlen üzemanyag meggyulladhat a belsejében, és a kerámia részleges vagy teljes olvadását eredményezheti.
Olaj vagy fagyálló belép a kipufogórendszerbe, ami káros lehet a katalizátorra is
Amikor az olaj vagy a fagyálló kerül be a kipufogórendszerbe, vastag szén és korom képződik, amely bevonja és végül eltömíti a katalizátor belsejében a kerámia méhsejt légcsatornáit. Ez két különálló problémát okoz. Először is, ezek a szénlerakódások megakadályozzák a katalizátort, hogy elvégezze a kipufogógáz-áramlás káros emissziójának eltávolítását. Másodszor, amikor a pórusok eltömődnek a katalizátorban, akkor korlátozódik a kipufogógáz-áramlás, ami növeli az ellennyomást. Ennek eredményeként hő és kipufogógáz visszapótolódik a motor belsejében. A túlzott ellennyomás ténylegesen belső motorkárosodást okozhat. A motor valójában visszahúzza az elégetett kipufogógázokat az égéskamrába, és csökkenti a következő égési ciklus hatékonyságát, és ezzel energiaveszteséget és a motor alkatrészeinek túlmelegedését okozza. A kopott dugattyúgyűrűk, a meghibásodott tömítések, a hibás szeleptömítések vagy akár meghajlott motor alkatrészek mind a probléma lehetséges okai.
Üzemanyag belép a kipufogórendszerbe, tönkre mehet a katalizátor
Ideális esetben a járművet működtető tüzelőanyag az égéskamrában kerül elégetésre. Bármely tüzelőanyag, amely égetés nélkül átjut az égési kamrán, belép a kipufogórendszerbe és meggyulladhat, amikor eléri a katalizátort. Ez túlmelegedheti a katalizátort a normál működési határon túl és megolvad. A lehetséges okok a helytelen üzemanyag-keverék, a hibás időzítés, a rossz gyújtógyertyák, a hibásan működő lambdaszonda, a hibás üzemanyag-befecskendező vagy a hibás visszacsapó szelep.
Az lambdaszonda nem működik megfelelően
Ha a lambdaszonda nem működik megfelelően, akkor a kipufogógázok helytelen értéket küldi a jármű vezérlő egységének. A hibás érték rossz (túl gazdag vagy túl sovány) üzemanyag-keverék állapotot eredményezhetnek. Túl gazdag aránytól a katalizátornak leolvadhat a belső része. Túl sovány esetén a szénhidrogéneket nem képes biztonságos elemekké alakítani.
Mechanikai károk
A katalizátor belsejében lévő katalizátor méhsejt könnyű, vékony falú, törékeny kerámia anyagból készül. Egy sűrű, szigetelő házban van . Ez némi védelmet nyújt a sérülések, ütések ellen, de a jármű alatti ütések, felakadások azonban kárt tehetnek a katalizátoron, és törést okozhatnak. Amint a kerámia méhsejt törés megtörtént, a törött darabok körbecsapódnak, majd kisebb darabokra bomlanak. Ennek eredményeként a kipufogógáz-áramlás megszakad, és a kipufogórendszerben az ellennyomás növekszik, ami hő felhalmozódásához és az energiaveszteséghez vezet.
Rövid utak
Ha járművel csak rövid utakon járunk és rendszeresen nem hajtjuk meg nagy távon, akkor lehetséges, hogy a katalizátor nem melegszik fel eléggé ahhoz, hogy teljesen elégesse a szénhidrogéneket. Eltömődésének elkerülése érdekében érdemes a járművet például autópályán meghúzatni minimum 15 percig vagy annál tovább. Ez lehetővé teszi a kipufogógáz megfelelő felmelegedését és az összes lerakódás elégetését a katalizátorban. Egy ilyen apró odafigyeléssel is nagyban hozzájárulhatunk, hogy idő előtt ne menjen tönkre a katalizátor.
Keress autótípus alapján katalizátort, Magyarország egyik legnagyobb kínálatából!
# mitől megy tönkre a katalizátor
Szólj hozzá a témához