Részecskeszűrő, DPF szűrő
Az elmúlt közel 20 évben drasztikusan változtak a különböző környezetvédelmi normák és az azokban meghatározott károsanyag kibocsátási értékek. Egy korszerűbb diesel motoroknál, pl. az Euro 5 direktíva 0.5g/ km szénmonoxid kibocsátási értéket engedélyez, ami az euro II-es határérték nagyjából egyötöde. Otto motorok, azaz benzines esetében az előírt érték ebben a kategóriában 1g/km. Nem kis kihívást jelent az autógyártók számára a fent említett értékek betartása és az euro 6 emissziós normát még meg sem említettük.
Gondoljunk csak a 2017-ben kirobbant VW botrányra. Tény, hogy a megengedett nitrogén dioxid kibocsátási értéket egyes típusok diesel motorjai jócskán meghaladták, márpedig joggal feltételezhetjük, ha egy ilyen nagy múlttal rendelkező és elismert gyártó óriás, biztosan megtudnak birkózni egy ilyen kihívással is. Hosszú távú cél, az üvegházhatású gázok bolygónkra gyakorolt káros hatásainak csökkentése és ezzel együtt a környezetünk megóvása utódaink és azok leszármazottai számára. Arra irányult kutatások bizonyítják például, hogy a szállópor (ilyen a diesel rendszerekből távozó finomszemcsés korom is) átlag 3-5 évvel csökkentheti az ember várható életkorát.
Mind a nitrogén-monoxid, mind a nitrogén-dioxid belélegezve súlyosan károsítja az egészséget, levegőösszetétel minőségét nagyban rontja.
Az alkatrész elhelyezkedése a kipufogó rendszer első felében van. Időnként érdemes, ajánlott ellenőrizni.
Olvass részletesen a az alkatrész működéséről, szerepe, felépítése, ár, árak, betét, benzines eltömődés, hiba okai, meghibásodás jelei, összetétele vagy vásárolj olcsó áron!
Keresd ki autótípus alapján a megfelelő alkatrészt!
A részecskeszűrő amennyiben megfelelően működik, akár az autó teljes élettartamán keresztül is képes ellátni a feladatát, amennyiben a regenerálás feltételei újra és újra meg tudnak valósulni, lehetővé téve a szűrő öntisztító folyamatát.
Katalizátor, részecskeszűrő (DPF) ár, árak
Hibakód, vagy figyelmeztető lámpa világít? A katalizátor (angolul jelentése: catalyzer, németül: der catalysator) ár, árak nem olcsók. Nem feltétlenül a legolcsóbb áru alkatrészek csoportjába tartozik, főleg ha a kipufogó csonkban található. Webáruházunkban viszont több márkából tudsz választani olcsóbb és minőségi katalizátort, részecskeszűrőt, benzines és diesel gépjárművekhez is. Gyári helyettesítő, kiváltó utángyártott alkatrészeket szerezhetsz be shopunkba.
Használd ki a piacvezető árainkat! Vásárlás olcsó áron. Nálunk csak minőségi termék eladó. Itt a katalizátor vétel nem annyira fájdalmas.
A gyártás lengnagyobb nevei: Walker, Bosal, JMJ stb. teljes választéka érhető el kínálatunkban.
Teljes javítás sok esetben lehetetlen, bontott vásárlása nem érdemes, hiszen nincs rá garancia, hogy menyit fog bírni. Eltávolítása aránylag egyszerű, cseréjét könnyen, akár otthon is elvégezheted.
Autóalkatrész eladás olcsó áron. További kipufogó alkatrészek is elérhetőek boltunkban: előtti lambadszonda, utáni lambdaszonda, hővédő lemez, kiváltó cső stb.
Részecskeszűrő és katalizátor közötti különbség röviden
DPF: részecskeszűrő, a szilárd koromrészecskéket szűri ki, dízel motoroknál alkalmazzák.
A katalizátor fogalma, feladata: a szén-monoxidot, a szénhidrogéneket és a nitrogén-oxidokat alakítja kevésbé káros anyagokká, ezt dízel- és benzinmotoroknál is alkalmazzák.
Mindkettő ára, egy átlagos alkatrészhez képest drága.
Katalizátor hiánya, betét kiütése
Katalizátor nélkül a teljesítmény szerinted hogyan változik? Egy átlagos gépjárművekben, átlagos motornál, legtöbb esetben több lambdaszonda (ami méri a kipufogógáz összetételét) található. A katalizátor előtt és után is. Esetlegesen a katalizátor hiánya, kivágása, esetleg a kerámia betét avagy a belseje kiütésekor (kibelezés, herélés) a második szonda (utáni lambdaszonda) így teljesen más értéket mér, mint katalizátorral. Ami befolyásolhatja a fogyasztást esetleg árthat is a motornak.
Továbbá a kipufogórendszer megváltozott ellenállása is befolyásolhatja a motor működését - igaz, akár pozitív irányba is. A hiányzó katalizátor az autó környezetvédelmi alkalmatlanságát biztosítja. Ha tehát egy ellenőrzés során ez kiderül, az autót pillanatok alatt kivonhatják a forgalomból. Műszaki vizsgán is minden esetben mérik a gépjármű környezetvédelmi alkalmasságát. Az egyre újabb EURO-normák megkövetelik az egyre kisebb károsanyag-kibocsátást, ami elképzelhetetlen lenne a katalizátorok vagy DPF-ek nélkül.
A katalizátor felvásárlás, leadás a MÉH telepekre lehetséges, újrahasznosítás miatt. De mennyit ér? Egy-egy darabért akár több tízezer is kapható, ez típus függő. Platina kinyerése érdekében hallhattunk olyan esetekről is, amikor lopás is gyakori volt. Egy este alatt néhány katalizátort el tudtak távolítani, amiért igen szép summát lehetett kapni.
Az alábbi diagramon a platina árának alakulása látható 2009-től 2019.ig.
Katalizátor élettartama
A katalizátort élettartama pontos dátumban, vagy időpontban nem meghatározható, beszéljünk diesel vagy benzines gépjárműről. Kb. 140.000km-re tervezik az autógyártók, de ezeket sok esetben jóval meghaladja az alkatrész. A katalizátor valós élettartamát nagyban befolyásolja, hogy mennyi a motor olajfogyasztása, milyen a hatásfoka és mennyire szegény vagy dús üzemanyag keverékkel működik.
Ha folyamatos, rövidtávú használatnál a katalizátor nem éri el a megfelelő üzemi hőfokot és tartósan dús keverékkel üzemel, akkor hamarabb lerakódik benne a szennyeződés. Gyakori hiba, amit az autóvásárlók elkövetnek, vagy inkább azok követik el, akik nem hívják fel a figyelmüket erre, hogy a rövid városi utakra kis fogyasztású dieseleket választanak. Ugyanis a kevés fogyasztás nagyon vonzó. A regenerálás egyik feltétele ugyanis az üzemi hőmérséklet, ami főleg télen a rövid távokon nem tud megvalósulni.
Egy hosszútávon használt gépjárműben a katalizátor folyamatosan megfelelő üzemi hőmérsékleten működik, szegényebb üzemanyag keverékkel, ezáltal kevesebb a lerakódott szennyeződés. Vagyis hosszabb a katalizátor élettartama. Megállapíthatjuk, hogy a katalizátornak jobb, ha a gépjármű autópályán közlekedve ki tud tisztulni, mint ha városban, rövidtávon közlekedünk.
Amennyiben az autó additív adalékos koromszűrővel szerelt, úgy rövidebb távon is képes a regeneráláshoz szükséges hőmérsékletet produkálni a kipufogóba injektált adalék segítségével, de néhány km-es távolság erre sem lesz elegendő, már csak ezért sem, mert a teljes tisztítási folyamat minimum 5-7 percet vesz igénybe. Amennyiben pedig megszakítjuk azt, több alkalommal is, úgy garantáltan a szakszerviz segítségére lesz szükségünk rövid időn belül.
A szervizben elvégzett, úgynevezett direkt regenerálás abban az esetben hozhat eredményt, ha a szűrő még menthető állapotban van. A kényszer regenerálás során a járművet meghatározott ideig, az előírt fordulat tartományban és motor hőmérsékleten tartva „kikényszerítjük” a regenerációt. Nincs mese! A szűrő kitisztult, az autó szalad tovább és a műszerfalon nem világít a lámpa.
Katalizátor regenerálás
A szűrőben felhalmozódott korom összetétele, nagyrészt szénből és szénhidrogénekből áll. De hogyan lehetséges regenerálni? Essünk túl rajta útközben, gyorsan, és mindenek előtt olcsón. Mi is kell még az égéshez? Oxigén és meleg. A dízelmotor szinte mindig légfelesleggel üzemel, tehát a kipufogógáz tartalmaz több-kevesebb oxigént is, így azzal nem kell túl sokat vacakolni. Ráadásul a levegő mennyisége, így az égés sebessége a turbó és a fojtószelep állításával kitűnően szabályozható.
A katalizátor működése általában 200 °C fölött kezdődik, és függ az egyes gázösszetételtől.
Bár a kipufogó meleg, de sajnos nem eléggé. A korom 550-600 fok körül kezd el égni, de ilyen forróság nem jellemző egy átlagos gépjárműben. Egy normális városi forgalomban vagy 120-as tempóban a 2-300 fok a jellemző. És ez itt a probléma.
Ha nem segít a regenerálás
Először is, a helyes hibamegállapítás, hibakód elsődleges fontosságú a megfelelő diagnosztikai eszközzel rendelkező szakműhelyben. A részecskeszűrő, vagy katalizátor meghibásodása az esetek nagyrészében valaminek az okozata, nem pedig a hiba maga. A nyomozást érdemes a befecskendezés, turbófeltöltő, EGR szelep, termosztát irányában kezdeni. Persze természetes elhasználódás és mechanikai sérülés is lehet utolsó bekezdés autónk koromszűrőjének életrajzában.
Részecskeszűrő és katalizátor regenerálása üzemanyag adalékkal
Gyakori kérdések egyike, hogy használnak-e valamit a különböző tisztító szerek, regeneráló adalékok? Webáruházunkban több márkában elérhető katalizátor regenerálásához való adalékanyagok, melyek használatával megnövelheted a katalizátor élettartamát, esetlegesen a dugulás átmenetileg orvosolható ha hatásfoka a küszöbérték alatt van. Folyadék és tisztító spray esetleg tisztító hab formában is előfordul. Használható benzines és diesel esetében is.
Kínálatunkban több féle tisztító adalék, szer is megtalálható: Spuri, Protec stb. Ezen adalékokkal a felújítás, tisztítás házilag is könnyen és gyorsan megoldható.
Használatukat érdemes egy hosszabb út előtt megejteni, amikor meg tudjuk huzatni a gépjárművet. Ilyenkor valószínűbb a kiégetése.
"Javítás házilag, avagy ajánlott-e a tisztítás?"
Átmeneti enyhülés, viszonylag kis befektetéssel, de sokszor csak pár ezer km erejéig. Aztán ha újra előjön a hiba, azaz a hatásfoka küszöb érték alatt van, akkor lassan belátjuk, hogy tényleg jobb lett volna megvenni az új egységet. Adjuk csak össze a le és felszerelések és a motordiagnosztika költségeit és ne feledkezzünk meg az autónk szervizben eltöltött napjairól sem. Anélkül, hogy bárkit megsértenék vele, a mosás vagy adalékos tisztítás legtöbbször csak átmeneti, rövid távú enyhülést hozhat.
Jó és rossz részecskeszűrő
Ha igazán olcsó részecskeszűrőt szeretnénk verhetetlen áron, garantáltan megbízhatatlan forrásból, akkor elég csak a webáruházunkban szétnézni. Hogy mi számít olcsónak és mi drágának, ez relatív. Korrekt kérdés egyébként, hogy mi a célunk az autóval. Megtartjuk, eladjuk? Mit szeretne az ügyfél? Persze legtöbbször olcsóbb megoldásra van szükség. Bármilyen márkáról beszélünk, a piaci árat az adott típus utáni kereslet, a felhasznált szűrőtest anyaga, annak nemesfém tartalma, keresztmetszete, kialakítása, szerszámigénye határozza meg. Az sem mindegy, hogy a koromszűrő belsejében helyet kapott-e az oxidációs katalizátor vagy nem? Persze mindig találunk jó nevű és megfizethető alternatívát. Azonos típusú gépjárműhöz direkt fit (azonnal szerelhető) egységek esetében találunk szilíciumkarbid és cordierite mantelekkel szerelt szűrőket is.
Ugyanaz a termék, ugyanahhoz az autóhoz. Szemrevételezéssel semmi különbség nem látható, hiszen csupán a szűrőtest anyaga különbözik. Ha feltesszük, mintha kicsit más lenne a karakterisztikája a motornak, talán a hangja sem olyan, mint előtte, picit kellett alakítani, hogy passzoljanak az illesztések, kicsit gyanús is, de azért működik. Rendszerint ezt tapasztalja a szerelő és a tulajdonos még talán ennyit sem a cserét követően.
Induljunk ki abból, hogy minden direkt fit - koromszűrő gyártó a megfelelő minőségű és nemesfémtartalmú töltetekkel dolgozik. Ebben az esetben pedig, már csak a nemesfémek piaci árának köszönhetően, nehezen elképzelhető 20-30% -os ár eltérés a beszerelésre kész termékek esetében. A kedvezőbb árak kialakításához a kerámiatestek mérete és azok hossza teremtheti meg, ami ugye kívülről nem igazán megállapítható.
Fotó 1. keskenyebb szűrőtest
Fotó 2. beáramlási oldal nem a gyárival azonos kialakítású és átmérőjű
Fotó 3. beáramló cső szöge és a szonda elhelyezése eltérő
Fotó 4. gyenge minőségű hegesztési varratok
Az egyes szűrők méretbeli különbségei teljesítménycsökkenéshez is vezethetnek, és a fogyasztás is megnövekedhet. Tehát válasszunk mindig megbízható forrást!
Katalizátor betét
Lehetséges-e a javítás? Néhány katalizátor esetében megoldható a katalizátor betét, azaz javító betét cseréje. Ebben az esetben jóval költség kímélőbb megoldás lehet, mint egy új katalizátor beszerzése. A betétnek tudni kell az átmérőjét, hosszát, környezetvédelmi előírását, illetve nem mindegy, hogy benzin vagy diesel gépjárműbe építjük be. Katalizátor betétet szeretnél vásárolni, és tudod a méreteit? Kérj árajánlatot! A betét ára jóval olcsóbb, mint egy teljes elem.
Univerzális katalizátor benzines és diesel
Különbözik-e a benzines és a diesel katalizátor? Igen!
Kínálatunkban megtalálhatóak benzines és diesel univerzális katalizátorok is, ami jóval olcsóbban a méretpontos gyárival megegyezővel. Egy átlagos gépjárműhöz, egy univerzális benzines katalizátor akár már 15.000-20.000 Ft-ért is beszerezhető. A diesel típusok ennél kicsivel drágábbak. Természetesen az ár függ a csőátmérőtől, a test méretétől, és a gépjármű köbcentijétől is. Továbbá, ha lambdaszonda helye is benne van, akkor az árat még jobban megdobja.
Univerzális katalizátor után érdeklődsz? Kérj árajánlatot!
Katalizátor hang
Ha erősen megkopogtatjuk a katalizátort, és ha az zörög vagy abban csörgő hangot hallunk, akkor nagy valószínűséggel összeszakadt a katalizátor. A katalizátor hibát inkább műszaki vizsgánál veszik észre, a károsanyag kibocsátás monitorozása közben. Hangja akkor lehet, ha nem megfelelő a tömítettsége a többi kipufogó elemmel. Itt kifújhat ami erősebb hangban mutatkozhat meg. Ezért minden esetben ki kell cserélni a kipufogó tömítéseket esetleg tűzkarikákat. Sőt használjuk hőre keményedő kipufogó pasztát.
"A katalizátor csörgés, zörgés, zörgő hang hibára utal. "
Reméljük sikerült az alkatrészről teljeskörű bemutatást adnunk. Megtudhatad a működése, működési elve, alacsony hatásfok, ár, csereperiódus, meghibásodás okai, mit tartalmaz, probléma tünetei stb.
Árainkra néhány példa az oldal legaján található. Egyes termékekre kattintva megjelenek annak szinonima megfelelője is. Ár- érték arányban nálunk biztosan megtalálod a megfelelő alkatrészt.
# élettartama, betét, hang, benzines, gyakori kérdések, árak, ár, összetétele, zörgés
Szólj hozzá a témához