Gyújtógyertya
Több energia, kevesebb üzemanyag. A modern motorokkal szemben támasztott követelmények közül a teljesítmény és az üzemanyag takarékosság a legfontosabbak. Ugyanakkor csak azok a gépjármüvek lehetnek sikeresek a piacokon, amelyeket vezetni is élvezet. A törvények egyre szigorúbb előírásokat írnak elő a károsanyag-kibocsátással és üzemanyagfogyasztással kapcsolatban, ami hatással van a gyújtás rendszerre is.
A gyújtógyertya (angolul spark plug, németül Zündkerze) szerepe a benzin üzemű motorok benzin-levegő elegy begyújtása. A gyertyatest és elektróda között keletkezik, egy 25-50 kV elektromos ív, ami meggyújtja az összesűrített levegő-benzin elegyet. Szaküzletünkben, boltunkban, minden nagyobb márka, gyújtás alkatrész kínálatát megtalálod.
Olvass részletesen az alkatrészről: feladata, hiba jelei, működése, beszerelése, vizsgálata, ha nem jön ki, beállítása, mi a gond ha nem ad szikrát stb; vagy keresd ki az alábbi katalógusból, keresőből a megfelelő terméket!
Hibák
A leggyakoribb gyújtógyertya hibákat az alábbi képpel szemléltetnénk. Rángat? Milyen problémák okozhatják?
Ellenőrzése időnként ajánlatos, javítás nem lehetséges, cserélni kell.
Az első képen egy hibamentes gyújtógyertya látható. Nincs szennyezve, törve, nem olajos. Elszineződés nem található rajta.
A második képen az üzemanyag elszennyeződése látható.
A hármas kép a gyújtás hibára vezethető vissza.
A négyes képen elhasználódott gyertya látható.
Az ötödik képen a gyertya pólusa megtört.
A hatodik képen egy erősen szennyezett, kormos, hibás gyertya látható. Ez tisztítás után sem lesz már megfelelő állapotú, azaz cserélni szükéges.
A hetedik és a kilencedik képen mechanikai hibák, míg a nyolcadik képen hamu szennyződés látható.
Gyújtógyertya részei: csatlakozás, kerámia, elekróda, menet, fej
Felépítése, szerkezete:
Csatlakozás: Gyújtókábellel vagy közvetlenűl a gyújtótrafóhoz csatlakozik.
Bordázat: az elektromos szigetelés része.
Kerámiaszigetelés: Ahogy a nevében is benne van a gyertya anyaga kerámia, ez a fehér színű része. A szigetelés elkészítéséhez a legmodernebb kerámia alapanyagokat használják.
Elektróda
Menet: Leggyakrabban 16, 19 és 21mm menet méretben. Menetjavítás: egy hibás menet miatt menetjavító persely használatára is szükség lehet.
Tömítőgyűrű, tömítés: Leggyakrabban alátét vagy kúpos kivitel.
Test
Hatszögű fej a gyertyakulcshoz,a mi leggyakrabban 16, 19 és 21mm méretben létezik.
Feszültsége
8000-14000 V közötti feszültségre van szükség a gyújtógyertyák szikrázásra késztetéséhez, hogy meggyújtsák a benzin levegő keveréket. Ahogy az elektróda használódik, úgy van szükség egyre nagyobb feszültségre, hogy az szikrát képezve át tudjon ugrani az elektródák között.
A mai modern elektronikus gyújtási rendszerek már 50000V gyújtófeszültséggel is működhetnek, így kompenzálni tudják a gyertyák esetleges elhasználódása miatt növekvő feszültség igényt, ha erre szükség van. Normál körülmények között ezek a rendszerek is 8000-14000 Volt közötti feszültséget adnak le és csak akkor növelik a teljesítményt ha a megnőtt elektródahézag miatt ez szükséges. A gyújtógyertyák csereperiódusa így jelentősen megnőtt, egyes típusoknál akár 160.000 km is engedélyezett, bizonyos speciális gyertyák esetében.
Meghúzási nyomaték
Cseréje, kiszedése házilag is könnyen megoldható. A gyertyamenetet beszerelésnél ne kenjük be semmivel, ugyanis ha nem hőálló kenőanyagot használunk összeéghet a menetekkel és legközelebb már nem tudunk könnyen, gyertyát cserélni. Másrészt a meghúzási nyomatékok száraz menetet feltételeznek. Ha valamilyen kenőanyagot használunk, akkor nagyobb rá az esély, hogy túlhúzzuk a gyertyát. A gyertyákat általában 20-30 Nm-el kell meghúzni.
Az alábbi táblázat, illetve diagram segítségével, a meghúzási nyomaték látható. Nyomatékkulcs használata ajánlott.
A nem kellően meghúzott gyújtógyertya nem érintkezik elég nagy felületen illetve szorosan a hengerfejjel, ezáltal nem képes ellátni a hőelvezetési funkcióját. A motor túlmelegedhet, ami kopogásos égést eredményez ezzel súlyosan károsítva a motort. A túlhúzott gyújtógyertya a menetek károsításán felül a gyertya belső tömítőgyűrűjét is károsíthatja, ami kifújást eredményezhet.
Hőérték
Gyújtógyertya hőérték határozza meg hogy a gyertya milyen mértékű hő elvezetésére lett tervezve, illetve a motor felépítése is eszerint lett megtervezve.
Az alacsony hőértékű (meleg gyertyák) kevesebb hőt vezetnek el, mert a belső szigetelés (szigetelőcsúcs) kisebb felületen érintkezik a gyertya testével, így kevesebb hőt képes kivonni az égéstérből. A magasabb hőértékű (hideg gyertya) ennek az ellenkezője. A szigetelőcsúcs nagy felületen adja át a hőt a gyertya testének, ezáltal a gyertya hőmérséklete alacsonyabb.
"hőérték jelölések, hőérték összehasonlító táblázat, hőérték jelentése"
Egyes gyártók eltérő módon tüntetik fel a hőérték értékét. A Bosch, Champion és a BERU magasabb számokkal, míg az NGK vagy a Denso az alacsonyabb számokkal jelölik a melegebb hőértéket.
Az alábbi hőérték táblázat is ezt mutatja. A szinek jelentése, a piros a magas hőértéket, a kék az alacsonyat szimbolizálja. A Denso jelölések, a Champion jelölések a BOSCH jelölésekkel szemben fordítot sorrendű.
Gyújtógyertya hézag
A középelektróda és a testelektróda közti távolságot értjük a gyertya hézagán. Ezt hézagmérő lapokkal ellenőrzhető. Minden gépjármű típushoz meg van határozva, hogy mekkora legyen a hézagérték, ami 0,4 mm-től 1,2 mm-ig változhat. Túl nagy hézag csökkenti a gyertya teljesítményét, és rosszabb hatásfokkal gyújtja be a keveréket (levegő benzin). Túl kicsi hézag esetén korábban bekövetkező előgyújtást eredményez, ez kopogós égéshez vezethet, ami akár megolvaszthatja a gyertya elektródáit is. De károsíthatja a motort, esetleg a szigetelőcsúcsot.
BOSCH gyújtógyertyák
A modern közvetlen benzin befecskendező rendszerek szigorú követelményeket támasztanak a gyújtógyertyák felé. Az olyan intelligens befecskendező rendszerek, mint a közvetlen benzinbefecskendező rendszer nem könnyitik meg a gyújtásrendszerek dolgát. Míg normál égés során a legmagasabb befecskendezési nyomás az égéstérben 100 és 120 bar között van, addig a modern turbós motor esetén a nyomás akár 250 bar is lehet. A nagyobb üzemi nyomás miatt pedig a gyújtásifeszültség igény is megnő. A modern kor nagynevű gyújtógyertyái nem csak hogy ellenállnak ennek, de a levegő üzemanyagkeverék megbízható égéséről is gondoskodnak valamennyi működési ponton.
A Bosch immár több mint egy évszázada szabadalmaztatta a gyújtógyertyát. A Bosch gyújtógyertyáiban fejlesztési és gyártási tapasztalata összpontosul. Ez idő alatt a Bosch tökéletesítette gyújtógyertya technológiáját. A világmárka évek folyamán számos más szabadalmat is bejegyeztetett. A folyamatos hullámú (CW) lézerrel történő hegesztés is e szabadalmak sorába tartozik. Ezt a technológiát kizárólag a Bosch alkalmazza gyártási folyamata során. E folyamat révén a gyújtógyertya élettartama jelentős mértékben megnő, mivel a középelektródát ellenállóbbá teszi a repedésekkel szemben, így az égéstérben fellépő magas nyomásszinteken is ép marad.
Anyagfejlesztés és -tervezés
Az elektródáknak a motorban uralkodó szélsőségesebb körülmények között is meg kell őrizniük stabilitásukat. Ezeknek a fokozott kipufogógáz visszakeringetésnek és magasabb hő: és elektromos terhelésnek is ellenállniuk kell. A kerámiaanyagok folyamatos fejlesztése és a kialakítási mód módosításával a nagy teljesítményű gyújtógyertyát a legmagasabb elektromos, hő- és mechanikus igénybevétel mellett való műkődésre tervezték.
Nagy teljesítményű gyújtógyertya
1. Beállitott és hegesztett testelektróda az optimális inditásért
2. Finom nemesfém középelektróda folyamatos hullámú lézerrel hegesztve
3. Újfejlesztésű szigetelőtest csúcs
4. Speciális kerámiaanyag nagy dielektromos erővel
5. Optimalizált szigetelőkialakítás
A gyújtógyertyák ellenálló képességét a szigetelőfal megvastagitásával javítottak. A nagy teljesítményű gyújtógyertya 45 000 V-os dielektromos erővel rendelkezik, és teljesíti az eredeti alkatrész gyártók által előirányzott szigorú kopási és ellenállási követleményeket.
Új anyag a 602-es nikkelöntvény
A Bosch által forgalmazott nagy teljesítményű gyújtógyertya esetén ugyanakkor nem csak a középelektródában lévő hihetetlenül finom nemesfém szál jelent különlegességet, hanem a gyújtógyertyában használt teljesen új anyag is: ez a 602-es nikkelöntvény, mely a hagyományos nikkelöntvényeknél nagyobb arányban tartalmaz krómot. A korábban használtakhoz képest a 602-es öntvény ellenállóbb a magas hőmérsékleten jelentkező korrózióval szemben, és ezáltal megnöveli a gyújtógyertya élettartamát.
BOSCH szigorú minőségi elvárása
A Boschnál alkalmazott minőségi előírások rendkívül szigorúak. A gyártási folyamat végén tesztelésre kerül sor, mely során valamennyi gyújtógyertyát az égéstérben uralkodó viszonyokhoz hasonló körülmények között tesztelik.
DENSO gyújtógyertyák
Denso vélemények, visszajelzések alapján elmondható, hogy ár- érték arányban, egyértelműen a legobb márka, legyen az sima vagy Denso Iridium TT.
NGK gyújtógyertyák, Iridumgyertyák
Mi az Iridium előnyei, vélemények, élettartama? Egy jó gyertya kritikus helyzetben mutatja meg igazán, hogy mit is tud, és műszaki jellemzője, élettartama a lehető legjobb. De ehez egyben növekvő árak tartoznak. Ilyen az NGK irídiumgyertyája is.
Az NGK japán világmárka irídiumgyertyájának nincs több testelektróda, és itt az egyébként hasznos elektródahornyokat sem alkalmazzák. Az NGK IRIDIUM IX és a LASER IRIDIUM Premium gyertyák nagyszerűsége a középső elektróda anyagában és kialakításában van. Az elektródák közötti ívképzés kritikus esete az, amikor – a motor indításakor és után – a gyertya még nem éri el az öntisztuláshoz szükséges hőmérsékletet, legalább 400–450 fokot. Ilyenkor a szigetelő kerámia felületén lerakódás képződik, mely áramvezető, tehát a gyertya úgymond söntölődik, azaz nincs szikra. Ezen kritikus időszak átvészelésére számtalan test-elektróda kialakítás született, melyet a gyakorlatban alkalmaztak. Hatásmechanizmusuk az, hogy a felületi kúszóáramot nem engedik a szigetelőtesten végigfutni a gyertyaházig, hanem – az áramutat tekintve előbb – a segédelektródák egyikére kiugrasztják. Így tehát gyújtóív képződik és ennek révén a szigetelőtest is gyorsabban felmelegszik, ami következtében szennyeződés helyileg leég.
Az NGK-tól kapott tájékoztatás alapján az interneten forgalomba kerültek olyan gyertyák, melyek kárt tehetnek a motorban.
Az eredeti NGK CR9EIX iridium elektródával készül, míg a hamisított terméknél az elektróda nikkelből készül és nem bírja a nagy hőterhelést és elolvad. Az elolvadt elektróda kárt tehet a motorban.
A webáruházunkban vásárolt NGK termékekben megbízhatsz, nem érhet meglepetés!
Íme néhány gyakori típus:
BPR6ES
BR8HS
DPR7EA-9
IFR6J11
ZFR5F
Champion gyakori gyertya típusok
Szaküzletünkben a Champion márka teljes gyújtás alkatrész kínálata elérhető. Champion gyújtógyertyák széles választékban autóhoz, vagy motorkerékpárhoz is.
Leggyakoribb kódok:
CJ7Y
N9YC
RJ19LM
Gyújtógyertya motorkerékpár
Webshopunkban motorkerékpárokhoz is beszerezhető gyújtógyertya, akár robogó, nagymotor, kétütemű vagy négyütemű.
Keresd ki a katalógusból, a motorkerékpárodhoz való gyújtógyertya cikkszámát és másold be oldalunk "Termékkód keresése ablakába" (jobb felső sarokban).
Cikkszám keresőnkben bármilyen cikkszámot keresel, a cikkszám váltó több márkára váltja át, így több márka árát kapod meg egyszerre.
Gyújtógyertya motorkerékpárhoz NGK, BOSCH, CHAMPION, BERU minőségben is.
Kínálatunkban gyertyapipa is megtalálható.
Alfa 147, Babetta 210, BMW 316i, BMW 320i, Citroen Xsara, ETZ 250, Dacia Duster, Mazda CX7, GOLF 3? Bármilyen gépjárműhöz is keress alkatrészt nálunk biztosan megtalálod.
Székesfehérvár, Szeged vagy Budapesten rendelnél? Akár 24 óra alatt eljuttatjuk a megrendelt terméket.
Gyújtógyertya márkák választékunk óriási, akár gázüzemű autókohoz (LPG-hez) is. Válaszd ki számodra az ár –érték arányban a legjobb terméket.
Benzines autóba, motorkerékpárba egyaránt.
" Gyújtógyertya fajták széles választéka eladó, a választás egyszerű "
Online gyújtógyertya választó katalógusunkban ez gyerekjáték. Akár BRISK, NGK, DENSO, BERU Ultra, BOSCH, Eyquem, Isolator gyertyát keresel, nálunk az egész termékkínálatot megtalálod, akár 3 pólusú, vagy 4 pólusú gyertyáról is legyen szó. Szerinted melyik a legjobb márka?
Kapcsolódó alkatrészek csatlakozó, pipa, gyújtókábel is kikereshető szaküzletünk keresőjéből.
Egy keresőbe megtalálható az összes márka, tartalmaza az NGK kereső, DENOS kereső, CHAMPION katalógus és a BOSCH kereső teljes kínálatát.
Honda Jazz, Ford Focus, Robi 55, UAZ, Babetta 207, fűkaszához. láncfűrészhez? Online szaküzletünkben megtalálod a megfelelő terméket, bármilyen alkatrészt is keress!
Az ország egész területére csomagküldést biztosítunk. Bárhova eljuttatjuk, akár 24 óra alatt a megrendelésed, legyen az Győr, Budapest, Debrecen, Győr stb.
Kiemelt ajánlatunk Suzuki Swifthez
Suzuki Swift gyújtógyertyák BPR6ES NGK megfelelőjének hatalmas választéka érhető el szaküzletünk webáruházunkban.
Suzuki Iridium NGK gyári gyertyák járnak az Ignis és Wagon R típusokhoz. Iridiumos gyertyák árai nem feltétlenűl tartoznak az olcsó alkatrészek közé.
Webshopunkban viszont olcsón beszerezheted ezeket is, vagy megrendelheted helyettesítő termékeit.
További termékek:
Gyertyagyújtás, gyújtótrafó >>>
Izzítógyertya >>>
# színe, zsír, kiégetése, gyanta eltávolítása, platina tartalma, gyertya gyakorlat, adapter, adatok, anyaga, beletört, ellenállás mérése, ellenállása, kimérése, okozta hibák, porcelán barna, tesztelése, teszter, zárlat
Szólj hozzá a témához