Gyújtótekercs
A jármű gyújtásrendszerének megfelelő szikrát kell biztosítania a megfelelő hengerhez, a megfelelő időben, percenként több ezerszer. A gyújtással kapcsolatos pontos javítások ezért kulcsfontosságúak. A gyújtótekercsek vagy más néven gyújtótrafók szervizelésére vonatkozó bevált gyakorlatokat tartalmazó útmutatónk segítségével megtudhatjuk, hogyan működnek, hogyan és miért hibásodnak meg, és miként lehet ezeket a hibákat jó minőségben ellenőrizni, tartósan kijavítani.
Keress autótípus alapján gyújtótrafót, vagy olvass, tovább részletesen a gyújtótekercsről: mikor kell cserélni, hiba, ellenőrzése stb.
Mi a gyújtótekercs?
Az égéshez egy szikrával be kell gyújtani a motorban lévő levegő-üzemanyag keveréket. Ez a gyújtótekercs feladata. Ez egyfajta elektromos transzformátor, amely az akkumulátor alacsony feszültségét - általában mindössze 12 Voltot a gyújtógyertya rései közötti átütéshez, az üzemanyag begyújtásához és végül a motor beindításához szükséges több ezer voltra alakítja. Egyes rendszereknél ehhez csak egy tekercs szükséges, a legújabb járművekben azonban hengerenként egy tekercs található.
Hogyan működik a gyújtótekercs?
A gyújtótekercsek egyszerűen fogalmazva három részből állnak; egy több száz menetből álló elsődleges tekercset tartalmazó primer áramkörből egy több ezer menetből álló másodlagos tekercset tartalmazó szekunder áramkörből, és egy vasmagból. Amikor az áram átfolyik a primer körön, egy nagy mágneses mező keletkezik a mag körül, amely feltölti a tekercset. Ha azonban az áramellátás megszűnik, a mágneses mező Is eltűnik. Mivel ennek az energiának távoznia kell valahová, ezért áramlökést indukál a szekunder tekercsben, addig sokszorozva a feszültséget, amíg az elegendő nem lesz a gyújtószikra létrehozásához.
A szükséges feszültség 5000 és 25 000 Volt között változhat, és számos tényezőtől függ, többek között a gyújtógyertya elektródahézagának méretétől, a gyújtógyertya elektromos ellenállásától, az üzemanyag-levegő keveréktől, a gyújtógyertya hőmérsékletétől és a motor terhelésétől. Egyes rendszerekben a legnagyobb terhelés során akár 40 000 Voltos feszültségre is szükség lehet. Ezt az értéket a szekunder és a primer tekercsek menetszámának aránya határozza meg - általában 80:1 körül van -, de minél nagyobb az arány, annál nagyobb a potenciális feszültség.
Hol helyezkedik el a gyújtótekercs?
A régebbi járműveknél a gyújtótekercs az akkumulátor és az elosztó között helyezkedik el. Korunk elektronikus vezérlésű gyújtásrendszereiben már nincs szükség elosztóra — a gyújtógyertyát a motorvezérlő egység (ECU) gyújtja be. Mint ilyen, a tekercs közvetlenül a Coll-on-Plug rendszerek esetében a gyújtógyertyák tetejére van felszerelve. Elosztó nélküli „Wasted Spark" rendszerek esetében pedig egy gyújtógyertya párhoz van csatlakoztatva.
Miért hibásodnak meg a gyújtótekercsek?
Noha a gyújtótekercsek tartós kivitelűek, a rájuk nehezedő megnövekedett terhelés miatt meghibásodhatnak. Ennek fő okai a következők lehetnek.
Sérült gyújtógyertyák vagy gyertyakábelek: A hibás gyújtógyertyák vagy a túlzott ellenállású gyertyakábelek a tekercs kimeneti feszültségének emelkedését okozhatják. Amennyiben a feszültség meghaladja a 35 000 V-ot az károsíthatja a tekercs belső szigetelését, ami rövidzárlathoz vezethet. Ez csökkenti a teljesítményt, ami terhelés során történő gyújtáskimaradást és/vagy gyenge indítási teljesítményt okozhat.
Elhasználódott gyertya vagy túl nagy gyújtógyertya-hézag: A gyújtógyertyák elhasználódásával az elektródák közti hézag is megnő, ami azt jelenti, hogy a tekercsnek nagyobb feszültséget kell létrehoznia ahhoz, hogy áthidalja azt. A tekercsre nehezedő nagymértékű terhelés feszültség-túlterheléshez, ennek kapcsán pedig túlhevüléshez vezethet.
Rezgési sérülések: A motor vibrációja miatti folyamatos elhasználódás és kopás károsíthatja a gyújtótekercs meneteinek szigetelését, ami rövidzárlatot vagy törést okozhat a másodlagos tekercsben. Hasonlóképp a gyújtógyertya elektromos csatlakozását is meglazíthatja, így a tekercsnek fokozott erőfeszítésébe kerül gyújtógyertya begyújtása.
Túlmelegedés: A gyújtótekercsek elhelyezkedésük révén gyakran vannak kitéve túlzott motor-hőmérsékletnek. Ez csökkentheti a tekercsek elektromos vezetőképességét, ami a teljesítményre és a tartósságra egyaránt hatással van.
Változó ellenállás: A gyújtótekercs tekercsének rövidzárlata vagy alacsony ellenállása növeli a tekercsen átfolyó áram mennyiségét, ami az egész gyújtásrendszert károsíthatja. Az ellenállás változása gyenge szikrát is eredményezhet, ami oda vezethet, hogy a jármű nem indul el, és károsodik a gyújtótekercs illetve az azt körülvevő alkatrészek is sérülnek.
Túlzott nedvesség: Ennek legvalószínűbb oka a meghibásodott szelepfedél tömítéséből jövő olajszivárgás, amelynek következtében az olaj felgyülemlik a gyújtótekercs és a gyújtógyertya körül és károsítja azt. A légkondicionáló kondenzvize szintén behatolhat a rendszerbe. A hiba ismétlődésének elkerülése érdekében mindkét esetben meg kell határozni a kiváltó okot.
Szólj hozzá a témához