Féknyereg széles választékban
A féknyereg elengedhetetlen az autó megállási képességéhez, és vitathatatlanul az egyik legfontosabb fékalkatrész. A legtöbb autó manapság tárcsafékkel rendelkezik, legalábbis az első kerekekhez. De a modernebb gépjárműveknél a hátsó fékrendszernél is tárcsaféket használnak. A féknyereg feladata az autó kerekeinek lassítása a féktárcsa súrlódás létrehozása révén a fékbetétek segítségéve.
Vásárolj olcsón, keresd ki autótípust alapján a féknyerged, vagy olvass tovább részletesen a termékről: festék, festés, felújítás javítás fékjavító készlet segítségével, tisztítás, takaró stb.
Amikor a fékre lépünk, a főfékhengerből származó fékfolyadék hidraulikus nyomást hoz létre a féknyeregben (angolul: break caliper) lévő egy vagy több dugattyú számára. A dugattyú így a fékbetéteket a tárcsának nyomja. A fékbetétek nagy súrlódású felülettel rendelkeznek, és lelassítják, vagy akár teljesen leállítják a járművet.
A régebbi autók és teherautók dobfékeket használtak, ahol a kerekek mozgását a fékdob és a belsejébe szerelt fékpofák (a fékmunkahenger segítségével) közötti súrlódás gondolkodik a fékezésről. Ez a súrlódás miatt a hő és gázok felhalmozódtak a dob belsejében, ami gyakran fékezőképességének elvesztését okozta. Mivel a tárcsafék rendszerek fékbetétei a tárcsán kívül vannak, nem pedig a dobban, könnyebben szellőztethetők, és a hő nem hajlamos olyan gyorsan felhalmozódni. Ezért a dobfékeket a modern járművekben nagyrészt felváltotta a tárcsafékek. Néhány olcsóbb autó azonban továbbra is dobfékeket használ a hátsó kerekekhez, ahol kevesebb megállítási teljesítményre van szükség.
Féknyereg típusok
A féknyeregnek két fő típusa van: úszó (vagy csúszó) féknyereg és rögzített féknyereg. Az úszó féknyergek a féktárcsához viszonyítva mozognak be és ki, és csak egy vagy két dugattyú van a belső oldalán. Ez a dugattyú nyomja meg a teljes féknyerget, amikor a fékek működnek, súrlódást okozva a fékbetétek között a féktárcsa mindkét oldalán.
A rögzített féknyereg - amint a neve is sugallja - nem mozog, hanem dugattyúk vannak elhelyezve a féktárcsával szemben. A rögzített féknyergeket általában előnyösebbek teljesítményük szempontjából, ám ezek drágábbak, mint a csúszó fajták. Néhány nagy teljesítményű rögzített féknyeregben két vagy több pár dugattyú van elhelyezve a féktárcsa mindkét oldalán. Az alsó kép bal oldalán az úszó, a jobb oldalán a rögzített féknyereg látható.
A fékbetétek folyamatosan kopnak. Minden alkalommal, amikor a tárcsafék rendszer dugattyúi – a fékbetét segítségével - érintkezésbe kerülnek a forgó féktárcsával, a betétek kissé kopnak. Fokozatosan ezek a betétek egyre vékonyabbak lesznek. Ennek kompenzálására a féknyeregben lévő dugattyú kilép az üreges hengerből, ahol a féknyereg belsejében helyezkedik el. Ilyenkor a kopott fékbetéteket tovább tolja a féktárcsa felé.
Féknyereg hiba
Féknyereg hiba, hibára utaló jelek:
- Fékfolyadék-szivárgások. A rossz vagy nem megfelelő féknyereg egyik leggyakoribb tünete a fékfolyadék szivárgása, folyása.
- Csökkent fékteljesítmény.
- Rendellenes hangok fékezéskor.
- Járműhúzás valamelyik oldalra.
- A fékek vezetés közben mindig aktívak (beragadt dugattyúk).
Milyen gyakran kell ellenőrizni?
Ha a szerelőnek bármilyen dolga van a fékrendszerrel, a féknyergeket ellenőriznie kell. Ez lehetővé teszi a kisebb problémák kellő időben való felismerését, és ezáltal a komolyabb gondok, például a több alkatrész -fékcső, féknyereg stb. - által okozott fékfolyadék-szivárgás megelőzését. A féknyereg elégtelen csúszása okozhat gyenge fékteljesítményt, de beragadást is. A fékbetétek kopása néha féknyereg-problémákra utal. Különösen a jármű jobb és bal oldala közötti kopási különbségek utalnak gyakran a féknyereg meghibásodására. Ebben az esetben ellenőrizni kell, hogy a féknyergek részlegesen beragadnak-e, vagy esetleg már nem csúsznak megfelelően. Tisztának kell lenniük. Biztosítani kell az összes alkatrész megfelelő működését, mivel minden fékalkatrész hozzátartozik a teljes fékrendszerhez. A megoldás lehet fékkészlet alkalmazása vagy a féknyereg cseréje.
Élettartama
A féknyereg élettartama gyakran azonos a jármű élettartamával. Azonban, mivel kopó alkatrészekről van szó, minden alkalommal ellenőrizni kell a fékrendszer szervizelése, javítása vagy átalakítása alkalmával - különösen abban az esetben, ha a jármű úszó féknyergekkel van felszerelve.
De mikkor érkezik el a féknyereg cseréjének az ideje? A tapasztalatok szerint a megfelelően karbantartott féknyergek élettartama kb. 150 000 km. Ez csak akkor érvényes, ha a szerelő minden fékbetét cserénél ellenőrzi a fékbetét megfelelő csúszását. Szükség esetén féknyereg-javitó készlet használható. A készlet vezetőcsapokból, csavarokból, védőkupakokból és egy speciális féknyereg zsírból áll. Ha féknyerget kell cserélni, akkor célszérű az első és a hátsó tengelyen párban cserélni őket, a féktárcsák és a fékbetétek egyenetlen kopásának megelőzése érdekében.
Motorkerékpár
A motorkerékpárok fékrendszerei kisebbek, mint a személygépkocsiké, ennek ellenére a lelassulási vagy megállási képesség bizonyos szempontból még fontosabb, mint más járműveknél. Hogy lehetséges ezt megoldani? A válasz viszonylag egyszerű - kicsi és könnyű.
Az egyes autókban és teherautókban használt nagyobb féknyereggel ellentétben a motorkerékpár-féknyeregnek kicsinek kell lennie. A motorkerékpár féknyereg általában könnyű anyagokból, például alumíniumból készül. További előnye, hogy rozsdamentes. Néhány motorkerékpár nagyobb és erősebb, mint mások, ezeknek a kerékpároknak nyilvánvalóan több megállító erőre van szükségük.
A kevésbé erős motorkerékpárok továbbra is dobfékeket használnak, de a nagyobb, erősebb típusok többségénél tárcsafékek vannak - különösen az első keréknél.
A fékerő növelése érdekében a nagyobb teljesítményű motorkerékpárok általában több dugattyúval rendelkeznek. Néhányuknak két vagy akár négy dugattyúja van, másoknak akár tizenkét dugattyú is lehet egy féknyeregben. Viszonylag könnyű súlyukkal a legtöbb motorkerékpár megállító képessége valóban több, mint amennyire feltétlenül szükség van, de ez nem rossz ötlet, ha gyors járművel van dolgunk.
Motorkerékpáron az első féknyereg a villához kapcsolódik - a fém szerelvény, amely az első kerekeket és a felfüggesztést a helyén tartja, és a kormányt támasztja alá. A közelmúltig a féknyergeket a villákhoz rögzített csavarokkal rögzítették, amelyek a féktárcsákhoz viszonyítva derékszögben futnak. Az utóbbi években a sugárirányú tárcsafékek (a versenykerékpárokon elindult technológia) egyre növekvő népszerűségével a féknyergeket a villától távolabb rögzítették olyan csavarokkal, amelyek a tárcsa felületével párhuzamosan futnak. Ezek a sugárirányban felszerelt féknyergek csökkentik a villa vibrációját, amelyet a hagyományosan szerelt féknyereg okoz.
Féknyereg festése
Mivel a motorkerékpár általában jobban igényben van véve, mint a gépjármű féknyereg - és szembetűnőbb a fék alkatrészei közül, megjelenése sok motoros számára fontos lehet. Valójában a féknyereg festékek az áruházakból beszerezhetők és felhasználhatók a motorkerékpár féknyeregének testreszabásához. Természetesen ugyanaz a festék felhasználható autó féknyeregre is.
A szakértők azt tanácsolják, hogy ne tegyünk krómot a féknyeregre. Bármilyen vonzó is, a króm miatt a féknyereg hőt képes megtartani, ami nemkívánatos fékhullámot eredményez.
Teherautó
A teherautók fékrendszeri bizonyos esetekben sokkal nagyobbak, mint az előző gépjárműveké. Ez azt jelenti, hogy a teherautóknak és a nagyobb terepjáróknak több megállítási energiára van szükségük, mint egy sima autónak. Hol szerezhetik meg a szükséges megállító erőt? A féknyereg fékerejét annak szorítóereje határozza meg - az az erő, amelyet a tárcsa felületére alkalmazhat. Ez elsősorban a dugattyúk számától és a fékbetét felületétől függ (ami ténylegesen érintkezik a tárcsával). Nyilvánvaló, hogy egy nagyobb szorítóerővel ellátott féknyereg képes a járművet lelassítani vagy megállítani könnyebben és gyorsabban, mint egy alacsonyabb szorítóerővel rendelkező.
Ajánlott cikk:
Brembo webshop >>>
# hiba, zsírzása, csúszka zsír, felújító készlet, hátsó szétszedése, szorul
Szólj hozzá a témához