Fékmunkahenger széles választékban, a Suzuki Swifttől a Ford Focusig
Két féle típusú fékrendszer létezik a modern autókban és tehergépkocsikban: dobfék rendszerek és tárcsafék rendszerek. Néhány gépjárműben mindkét rendszer megtalálható, az egyik elöl és a másik hátulján.
A fékmunkahengerek vagy más néven fékhengerek, kerékfékhengerek hidraulikus dugattyú segítségével működésre bírják a dobfékes fékpofákat. Számos gépjárműben, elsőkerék-meghajtású járműhöz elöl felszerelt féknyergek és tárcsák, míg a hátsó tengelyen kerékhenger és az ehhez tartozó fékdob és fékpofák vannak beépítve. Akad néhány olyan régebbi évjáratú autótípus is, ahol elől és hátul is dobfékes féket alkalmaztak.
Keress autótípus alapján, vagy olvass részletesen a fékmunkahengerről: beragad azaz nem megy vissza a dugattyú, felújító készlet azaz porvédő gumi, tárcsafék, főfék stb.
Hogyan működnek, mi a feladata a kerékhengernek?
A jármű kerékhengereit fékfolyadékkal töltik meg, és nagynyomású fékvezetékekkel csatlakoztatják a főfékhengeréhez. A fékek megfelelő működéséhez a fékfolyadéknak, azaz a fékolajnak tisztának kell lennie, és a fék munkahengereknek fékfolyadékot kell tartaniuk, függetlenül a vezetékek nyomásától. A fékpedál megnyomása aktiválja a főfékhengert. A fék működébe lépésekor a fékmunkahenger a fékpofákat kifelé nyomja és a dob belső felületéhez nyomódnak. A fékmunkahenger amely átalakítja a hidraulikus nyomást mechanikai mozgássá, és a fékpofák a dobhoz képest mozognak. Alacsony gyártási költségeik miatt sok autógyártó továbbra is dobfékeket használ a haszongépjárművek hátulján.
Hogyan készülnek a kerékhengerek?
A gyári fékmunhengereket gyakran acélöntvényekből készítik, amelyeket ezután megmunkálnak a végső alakjukig. Az utángyártott kerékhengerek különféle anyagokból készülhetnek, ideértve a kovácsolt acélból és az alumíniumból készülteket is. Az alkatrész végső alakjának megmunkálása után dugattyúkat, perselyeket és tömítéseket kell felszerelni a munka elvégzéséhez.
Miért nem működnek a kerékhengerek?
A kerékfékhengeren belüli tömítések avagy gumigyűrűk és a külső porvédő gumi rendkívüli hő, oxidáció és a fékfolyadék állandó expozíciója miatt meghibásodhat, elöregedhet. További hibaforrás, hogy a dugattyúk elhasználódhatnak, és nem illeszkednek szorosan a furatba. Esetleg a túlzottan kopott fékdobok elegendő helyet hagyhatnak a dugattyúk számára, hogy egyes járművek és teherautók teljes mértékben ki tudják csúszni furatukból.
Milyen tünetei vannak a fékmunkahenger meghibásodásának?
A munkahenger leggyakoribb problémája, hogy folyik, vagy beragad. Fékezésnél, ha oldalra húz az autó, esetleg gyorsítás közben is érezhető a beragadt fék hatása.
A fékek érzéstelennek vagy hatástalannak érezhetjük, akkor soha ne üzemeltessünk a járművet!
A meghibásodás tünetei:
- Fékfolyadék szivárog a kerékhengerről.
- A dobfékek tovább fognak a fékpedál elengedése után (beragad, nem megy vissza a dugattyú).
Milyen következményei vannak a hibáknak?
A hibás fékek nagy biztonsági kockázatot jelentenek. Egy beragadt fék növeli a súrlódást és az üzemanyag-fogyasztást.
Minden folyadék szivárgás veszélyes, de a fékfolyadék szivárgás különösen azért fontos, mert a fék teljesen leállhat. Ha gyanítjuk, hogy probléma van a fékekkel, diagnosztizáljuk szakember segítségével a problémát és keressünk megbízható márkájú cserealkatrészeket.
Szólj hozzá a témához