EGR szelep
Városban használt autóknál gyakrabban fordul elő, hogy eltömődik az EGR szelep. Legtöbb esetben cserére van szükség, ha tisztítással nem szűnik meg a hibajelenség, amely általában sokba kerül. A nem megfelelő EGR szelepet minden esetben cserélni kell, hiszen az alkatrész működése nagyban segíti, hogy a gépjármű kevésbé káros kipufogógázt bocsátson ki.
AGR és az EGR szelep között nincs különbség, ugyanarról az alkatrészről beszélünk. Az EGR rövidítés a kipufogógáz visszavezető angolul neve: Exhaust Gas Recirculation. A szakmában a német rövidítését is előszeretettel használják. Németül jelentése: Abgasrückführung, rövidítve AGR szelepnek is hívhatják. Gyakori kérdések egyike, hogy mire való, mi a szerepe, funkciója? Mi az a EGR szelep? Az alkatrész a környezetünket védi, hogy az autók megfeleljenek az egyre nagyobb környezetvédelmi elvárásnak. Az EGR szelep benzines motoroknál és dieseleknél egyaránt megtalálható.
Keress autótípus alapján EGR szelepet, vagy olvass tovább az alkatrészről részletesen: hibái, tisztítása stb!
A kipufogógáz-visszavezetés két főcsoportra osztható: belső (a szelepek egybenyitásának szabályozásával) vagy külső (EGR szelepek használatával). A külső rendszerek tovább csoportosíthatók: léteznek a kisnyomású és a nagynyomású visszavezetések. A nagynyomású rendszer azt jelenti, hogy a kipufogógázt a turbófeltöltő turbina oldala előtt csapoljuk meg, és a szívó oldalon a kompresszor után vezetjük vissza. A kisnyomású rendszer általában a katalizátorok és a részecskeszűrő utáni szakaszból vezeti vissza a kipufogógázt a turbófeltöltő elé.
Az EGR szelepek vezérlése régebben kizárólag pneumatikusan történt, de ezt az elektronika fejlődésével sok esetben felváltotta az elektromos vezérlésű vagy akár elektromotorral vezérelt szelep. A legkorszerűbb megoldásoknál ez már nem csak egy szelep, hanem egy komplett rendszer, ami magában foglal szelepeket, EGR hűtőket, sőt akár EGR-katalizátort is.
EGR szelep hol található, működési elve
Első lépés, hogy megkeressük, hogy az EGR szelep hol található? Elhelyezkedése a szívó és kipufogó torok között található. Feladata, hogy a kipufogó gáz egy részét visszaáramoltatja a szívótorokba, hogy ezzel csökkentve az égéshőt,és csökkentse a nitrogén oxid keletkezését.
EGR szelep hiba, hibajelei: hang, rángatás, füstölés
Hibás EGR szelep vizsgálatakor több hiba tünet is az alkatrész nem megfelelő működésére utalhat. Az egyik legyakoribb jelei a magas fogyasztás, ugyanis a szelep hibája befolyásolja a gépjármű fogyasztását is. További hibatünetek az alapjárat ingadozás, füstölés, korom lerakódás EGR szelepen. Koromképződés következtében tönkremehet, a szelep (nem zár, nem nyit). Ez főleg a diesel üzemanyag rendszerek gyakori hibái. Ilyen esetben az EGR szelep hiba a gépjármű rángatásban is megnyilvánulhat. A nagy hőterhelés miatt a vezérlő elektronika is felmondhatja a szolgálatot, vagy a mechanikus EGR szelepnél a vákuumdobban a membrán átszakadhat.
Az elektromos EGR-nél az elektronikus hibakód eltárolódik a gépjármű rendszerében, amelyet a motorhiba jelzőlámpa ki is jelez, ennek segítségével a hiba is könnyebben felderíthető. Diagnosztika segítségével könnyebben diagnosztizálható a hibás alkatrész. Gyakori kérdés, hogy előfordulhat, hogy a szelep miatt nem indul az autó? Előfordulhat, de leggyakrabban teljesítmény csökkenéssel és korom lerakódással jár.
EGR szelep tisztítása: tisztító adalékkal vagy ultrahangos tisztítással
Néha valamilyen üzemanyag adalék segítségével a hiba jelei tompulhatnak esetleg teljesen eltünhetnek. A Spuri tisztító üzemanyag adalékok hatása sok esetben ilyen hatással bír.
Lehetséges a felújítás, javítás, vagy csak vakítás az egész?
Használhatunk tisztító sprayt a tisztításhoz. De mégis mit csinál, hatásos a spray? Az EGR leggyakoribb hibái az, hogy a motor működésének következtében korom lerakódás képződik. Ezt csak úgy tudjuk letakarítani, ha kiszereljük, és koromoldó anyaggal kezeljük.
Ajánlatos-e az EGR szelep tisztítás féktisztítóval? A hatás hasonló, de kínálatunkban speciális EGR tisztító spray is megtalálható. Vannak erre speciális EGR szelep tisztító adalékok is, sőt alkalmaznak ultrahangos tisztítást is. Az EGR tisztítást végre lehet hajtani dízel és benzines motornál is, és ha rendelkezünk erre alkalmas tisztító folyadékkal, sprayvel, akkor a tisztítás házilag is megoldható. Ebben az esetben a tisztítás ára néhány ezerből kivitelezhető. Több márka is gyárt ilyen tisztító terméket: Wynss, Liqui Moly, Moje stb. Ám ezek a tisztító szerek nem minden esetben hatásosak, de sok esetben megnyújtható az alkatrész élettartama. A tisztító ára eltörpül ahhoz képest, ha cserélni kell az alkatrészt, így ha könnyen elérhető helyen található a szelep, akkor érdemes egy próbát tenni.
Webáruházunkból beszerezhető a Moje Auto márkájú EGR tisztító adalék amellyel a tisztítás házilag is elvégezhető. Rendkívül hatékony adalék EGR és turbószelepek tisztítására. Az egyedülálló oldószer-keveréknek köszönhetően gyorsan és hatékonyan eltávolítja a korom lerakódásokat, biztosítva az üzemanyag-levegő keverék megfelelő áramlását.
Jellemzők:
- tisztítja az EGR szelepeket és a turbófeltöltőket,
- gyorsan eltávolítja a zsíros kormot és a széntartalmú szennyeződéseket,
- visszaállítja a motor megfelelő működését,
- biztonságos a tömítésekhez
A tisztító spray használata:
- állítsuk le a motor,
- védjük a festett felületeket fröccsenés ellen,
- használat előtt néhányszor rázzuk meg a dobozt,
- kb. 20 cm távolságból alkalmazzuk a készítményt a tisztított elem felületére,
- várjunk kb. 2 percet a lerakódások és a szén-lerakódások teljes feloldásához, majd távolítsuk el őket tiszta ruhával vagy ecsettel,
- ismételjük meg a műveletet, ha szükséges
A gyártó ajánlásai:
- ne hagyjuk a készítményt a tisztítandó felületen megszáradni
- ne használjuk a napon és a forró felületeken
- kerüljük a lakkal való érintkezést
EGR szelep kiiktatása
Sokat lehet hallani arról, hogy az EGR szelepet dizel vagy benzines motornál, ilyen vagy olyan módszerrel kiiktatták. Ennek elsődleges oka az EGR szelep ára. Könnyebb kikötni a rendszerből, mint sem megvenni a méreg drága alkatrészt. A kiiktatást több féle módon is nevezhetjük: lefalazása, ledugózása, lekötése, levakolása, elektromos vagy szoftveres kikapcsolása programozással. A kiiktatás után az EGR, a kipufogó gázt nem fogja visszaáramoltatni a szívótorokba, így olyan mintha nem is lenne benne, azaz kipufogógáz visszavezető szelep nélkül működik a rendszer. Lehet találkozni néhány webáruházban lezáró lemezzel is. Ez mindegyik a szelep kiiktatására szolgál. Viszont ez nem törvényes és a gépjármű műszaki vizsgán is problémáink lehetnek, hiszen előfordulhat, hogy nem fogja tudni ugyan azt az értéket produkálni a jármű, mint amit kellene, vagy ami megengedett.
EGR szelep kiiktatása nem szerencsés dolog, és nem ajánlott, legalább is környezetvédelmi szempontból
Miért van szükség van az EGR szelepre? A motor működéséhez közvetlenűl nem szükséges, de a környezetvédelmi előírások megkövetelik. És mivel megkövetelik, nem lehet eltávolítani, kiiktatni. Az EGR azonban nem jár semmilyen előnyhöz a dízelmotor számára, és nem lehet rossz hatással. Tény, hogy több internetes fórumon arról számoltak be, hogy dízelmotorjuk jobban fut, ha kiiktatják. Több beszámoló született az EGR-rendszer kiiktatás hatásáról, ami legtöbb esetben üzemanyag-hatékonyság növekedés, jobb reakció a gyorsításban, motorolajuk sokkal jobb állapotáról számolnak be a kiiktatása után.
VW 1.6-2.0 TDI EGR szelep hiba
Sok műhely és kereskedő fokozatosan megismerhette az 1.6 és 2.0 TDI típusú dízelmotorokban használt EGR-szelepet. Számos kísérlet ellenére a gyártók nem tudják megoldani ezen szelep problémáit.
Bemutatjuk, hogy az említett EGR-szelep miért hibásodik meg idő előtt. Az alapvető problémát a 03L131512DQ OE számú EGR-szelepnél maga a kialakítás és az elhelyezkedés okozza, illetve emiatt a szelepben lévő és a hozzá kapcsolódó alkatrészek összehangolhatósága és azok vezérlő mechanizmusa. Az alkatrész kialakítása lehetővé teszi, hogy a kipufogógáz behatoljon a szelep mechanikus- és elektromos vezérléséhez. Amikor a szelep zárva van és nem irányít kipufogógázt a szívócsőbe, akkor nyomás keletkezik a szelep hátsó részén (ahonnan a kipufogógáz érkezik). A nyomáskülönbség hatására a kipufogógáz a szelep és szelepvezető közötti hézagon keresztül a szomszédos kamrába áramlik. (A ábra, 1.)
A kamrában, ahova a gáz bejutott, a szelep csatlakozik a szabályozókarhoz (B ábra, 1.) A szabályzó kart egy elektromos motor működteti, melynek alkatrészei egy közös tengelyen csatlakoznak egymáshoz. A szabályzó kar és az elektronika, amely a működtető motort vezérli, különálló rekeszekben helyezkednek el. (lásd A ábra 2. és 3.) A kipufogógáz a tengely tömítésén és csapágyán keresztül találja meg az útját az egyik kamrából a másikba.
A behatoló gáz az EGR-szelep helytelen működését, majd meghibásodását eredményezi az alábbi lépésekben:
1. A tűgörgős csapágy korommal szennyeződik, így a hatásfoka csökken.
2. Nedvesség keletkezik, ami a tűgörgős csapágy korrodálódásához vezet. Ennek következtében hatásfoka csökken, míg végül teljesen meghibásodik.
3. Az elektromos motor a tűgörgős csapágy meghibásodásának hatására nem képes elforgatni a tengelyt és ezáltal működtetni a szelepet.
4. A korom lerakódása idővel az elektromos rendszer teljes meghibásodásához vezet.
A Volkswagen dieselbotrányt követő szoftverfrissítés az EGR-szelepre is hatással volt. Az ilyen típusú EGR szeleppel felszerelt autók közül sokra érvényes volt a motorvezérlő egység szoftverének frissítése, melynek célja, hogy a károsanyag kibocsátással (első sorban a nitrogén-oxidokkal NOx) kapcsolatos problémát megoldja. Viszont a frissítés hatására az EGR-szelepnek sokkal gyakrabban és többet kell dolgoznia, így jelentős mértékben növelve a kopást.
Mit lehet tenni? Ahogy a fentiekben bemutattuk, a problémára sajnos még nincs megoldás, legfeljebb a hiba okáról tudunk részletes felvilágosítást adni. A szervizek és az alkatrész forgalmazók számára azonban fontos, hogy tisztában legyenek a háttérrel és el tudják magyarázni a probléma okát. Az autótulajdonos számára sajnos teljesen mindegy, hogy független autójavító műhelybe vagy gyári képviselethez viszi gépkocsiját javíttatni, az eredmény nem más, mint hogy az EGR szelep ezekben a típusokban a szokásosnál hamarabb elhasználódik, ezért sajnos gyakrabban kell cserélni. Erre a gyakori meghibásodásra felkészülve webshopunkon mindig megtalálható az utánpótlás, ezzel megkönnyítve szerelők és autótulajdonosok hétköznapjait.
EGR szelep árak
Webáruházunkban a világ legnagyobb márkái érhetőek el díesel és benzines motorokhoz, megfizethető áron: Pierburg, VEMO, ERA, MAPCO, VALEO vagy Wahler. A nagy választék mellett piacvezető áron kínáljuk ügyfeleinknek a keresett alkatrészeket.
Ha már tudjuk, hogy a hibás alkatrész és esetlegesen a tisztítás sem segít, akkor jön a csere és az árak után böngészés. Mi tudjuk, hogy mire van szükséged! Jó minőségre, és jó árra. Ebben webáruházunk teljes értékű partnered, hiszen árainkat nyugodtan mondhatjuk piacvezetőnek.
Az EGR szelep csere nem feltétlenül tartozik az olcsó munkák közé, így nem mindegy, hogy milyen áron szerzzük be. Webshopunk áraival akár több tízezret megtakaríthatsz egy EGR cseréjén, még abban az esetben is, ha nem saját kezűleg szereljük be, hanem szerviz segítségét kérjük. Azt viszont szükséges tudni, hogy esetleges garanciális ügyintézés elindításához szerelőműhely által kiállított számla szükséges a beépítésről!
Benzines és diesel közötti különbség
A visszavezetett kipufogógáz benzines-motoroknál a fogyasztást és a kopogási hajlamot is némileg csökkenti. Dízelmotornál az égési zaj szintjét mérsékli. A dízelmotorokban az EGR-szelep a motor üresjárati üzemállapotánál teljesen nyitott, akár 50% arányú kipufogógáz-visszavezetést is biztosít. Ahogy a motor terhelése növekszik, a visszaáramoltatott kipufogógáz mennyisége lecsökken egészen addig a pontig, amikor a teljes terhelés elérésekor az EGR-szelep lezár. A szelep a motor felmelegedése, valamint magas tengerszint feletti magasságon történő üzemelés esetén szintén zárt.
A benzinmotorok üresjáratú üzemállapotánál az EGR-szelep teljesen zárt. A teljesen nyitott fojtószelep is mindössze 5–10% arányú kipufogógáz-visszavezetést biztosít a kicsitől a közepesig terjedő motorterhelés esetén.
Volkswagen EGR szelep árak
Az alábbi robbantott ábrán a VW EGR rendszer felépítése, elhelyezkedése, és kapcsolódó alkatrészei láthatóak (az alábbi motorkódok esetében).
Az ábrán a kapcsolódó cső (17 és 13-as alkatrész) és hűtő (9-es) is látható.
03G131501P gyári számú 2.0D BMR, BUZ motorkódhoz
038131501AN gyári számú 1.9D BXE motorkódhoz
03G131501N gyári számú 1.9/2.0D BLS, BMP motorkódhoz
Opel Astra G AGR szelep
Opel bármilyen típusára elérhető EGR szelep kínálatunkban Kiiktatása Opelekre felesleges. Bár vannak ebben a típusban is húzós árak, de kínálatunkban az Opel típusokhoz széles kínálatban és olcsó áron szerezheted be az alkatrészeket. Akár Astra F, Astra H, Zafira, Vetra C vagy X10XE, X12XE, X14NZ, Z14XEP, X16XEL, Z16XE, Y17DT, X17DTL, Z17DTL, X20DTL, Y22DTR motorkód, nálunk jó árat találsz!
Cseréje akár házilag akár szakember segítségével történik, az szerviz költségeiden akár több tízezer forintot is spórolhatsz, ha webshopunkat választod.
A cikk elején már olvashattál a különböző hiba jelenségekről. Az alkatrész kikötése akár, rövid távon megoldást jelenhet, de miért foglakoznánk vele, ha olcsó áron is beszerezető az alkatrész!
Suzuki Swift, Ford Focus, Opel Astra F, Opel Astra G, Opel Corsa C, Opel Vectra B, Mazda 6, Opel Astra H, Skoda Fábia, Ford Mondeo, Opel Zafira, Honda Jazz
Ajánlott cikk:
# hang, olajos, visszajelző, potenciométer, kattaog, kifúj, javító készlet, gyenge, eltömődése, eltávolítása. Ellenőrzése, elektronika javítás. Dugulás, csörög, csatlakozó, bekötés, nyomásátalakító szelep hiba, lezárása, kiírása, falazás, ár, ára.
Szólj hozzá a témához