Olajszivattyú gépjárművekhez
Az olajszivattyúk (angolul oil pump) feladata, hogy továbbítsák az olajat az olajteknőről az olajszűrőn és az olajhűtőn keresztül a motor kenőpontjaihoz.
A motor kenőrendszerének feladata a motor alkatrészeinek megfelelő mennyiségű kenőolaj ellátása . Ez egy teljesen zárt rendszer, amelyben az olajnak számos feladatot kell elvégeznie.
• Minden mozgó alkatrész kenése
• A motor alkatrészeinek hűtése (túlmelegedés elleni védelem)
• Lerakódások, szénlerakódások és kopás
• Rozsdásodás elleni védelem
• Zaj és rezgéscsillapítás
• Finom tömítés pl. dugattyúgyűrűknék
Autóalkatrész webáruházunkban autótípus alapján könnyen kiválasztható gépjárművedhez a megfelelő olajszivattyú.
Vásárolj olcsón, piacvezető áron vagy olvass tovább részletesen az alkatrészről: ár, hiba, feladata, típusai stb.
A megfelelő hűtés és kenés biztosítása érdekében az olajszivattyúnak percenként 4-6 alkalommal kell átpumpálnia a teljes olajmennyiséget a motoron. Ezenkívül biztosítania kell, hogy a kenési pontok a hidegindítás után a lehető leggyorsabban legyenek friss olajjal ellátva, és az áramlási sebesség alacsony motorfordulatszámok mellett is megfelelő legyen.
A hidraulikus szelephézag és a vezérműtengely kompenzációja, dugattyúhűtés és még sok más kialakítás miatt, a modern motorok aránytalanul magas olajáramlást igényelnek, különösen az alacsony fordulatszámon. A hagyományos, állandó fordulatszámú szivattyúkban a motor fordulatszámától való közvetlen függésük nagyobb teljesítményveszteségeket okoz nagyobb sebességnél. A mechanikusan vagy elektromosan vezérelt olajszivattyúk viszont lehetővé teszik a sebességtől független igény-alapú áramlási sebességet, biztosítva a jobb hatékonyságot.
Az olajszivattyúk hosszú élettartamúak, de ezt csökkenthetik karbantartási hibák, a rossz olajminőség, az olaj hígulása, a szennyeződés vagy a motorkárosodások, ezért szükség lehet az olajszivattyú korai cseréjére.
A rossz olajszivattyú különféle, sokszor súlyos motorproblémákhoz vezethet, például:
- Alacsony olajnyomos: a rossz olajszivattyú legnyilvánvalóbb jele az alacsony motorolaj-nyomás. Egy rossz olajszivattyú elveszíti a motorolaj szivattyúzására és nyomására való képességét, így alacsony olajnyomás-érték olvasható le az olajnyomás mérőn.
- Zajosabb motor: a motor hidrotőkéjének elegendő olajmennyiség kell a megfelelő működéshez.
- Túlzott motor kopás: a keringő motorolaj egyik fő feladata a súrlódás csökkentése az autó motorjában.
- A kopott olajszivattyú miatt csökken a motorolaj áramlása és a nyomása a motorban, amely növeli a motor súrlódását és a motor fokozott kopását okozza.
Olajszivattyú típusok kialakításuk szerint
Régebbi autókban a leggyakoribb a fogaskerekes olajszivattyú, amely két fogaskerékkel mozgatja az olajat. Manapság a legtöbb autó az excentrikus, rotor típusú olajszivattyút használja, amelynek egy belső és egy külső sokszög formája van, az olajat a két rész közötti térfogatváltozás mozgatja.
• A haszongépjárművek motorjainak olajszivattyúit általában fogaskerék- vagy lánchajtású szivattyúként tervezik. Ezeket közvetett módon hajtja meg a forgattyús mechanizmus.
• Fogaskerékkel vagy működtető hajtóművel ellátott olajszivattyúk kivitele miatt könnyebben cserélhetők, mint a lánchajtású olajszivattyúk.
• A forgórész-szivattyúk a kivitelezés típusától függően nagy nyomást eredményeznek magas nyomáson.
• A félholdszivattyúk előnye a magas szállítási sebesség, főleg alacsony motorfordulatszám mellett.
• Az olajszivattyút külső fogak hajthatják, belső fogazás a főtengely közvetlen meghajtásaihoz vagy kiegészítő hajtóművekhez.
# autó olajszivattyú működése, ár, hiba, feladata, típusai
Szólj hozzá a témához