Hidrotőke avagy hidraulikus szelepemelő
A motor mechanikus szelepemelőkkel (tárcsákkal, vagy más néven lapkákkal állítható) vagy hidraulikus (olajnyomással önszabályozó) szelep-emelőkkel rendelkezik. Feladata mindkét esetben a bütyök vagy a himba rendszer és a szelepfej közötti hézag beállítása. A hidraulikus szelepemelők előnye a mechanikussal szemben, hogy nem igényelnek karbantartást, alacsonyabb a zajszintjük, önszabályozók, és kompenzálják a hidegindításból eredő kopást, tűrést, tágulást és összehúzódásokat.
A hidraulikus szelepemelő, más néven hidrotőke (angolul neve: hydraulic lifter, németül: der Hydraulikstößel) működését, bemutató animáció segítségével lehet talán legjobban bemutatni, de cikkünkben több érdekes információt is találhatsz az alkatrészről: kitámaszt, hidegen kopog, tisztítás, tisztító folyadék, csattogás, melyik a legjobb hidrotőke tisztító folyadék stb. Ha hibás az alkatrész, akkor jöhet a kiszerelése és a cseréje. Ebben mi a legjobb partnereid vagyunk. Bármely hidrotőkés motor kapcsolódó alkatrészei is elérhetőek kínálatunkban.
Keress autótípus alapján, vagy olvass tovább részletesen a hidrotőkéről!
Hidrotőke jelentése
A hidrotőke jelentése, röviden a szerepe: a szelepszár és vezérműtengely közé beépített változtatható hosszúságú, üreges rúd. Szerepe, hogy optimalizálja szelepek működését, s ezáltal a motor üzemelését új és kopottabb állapotban is. A hidrotőke működése teszi lehetővé, hogy motor hideg és meleg, új és kopottabb állapotban is optimálisan teljesítsen.
Cseréje házilag, beszerelése nem ajánlott, kérj szakembertől segítséget!
A hidrotőke működése, avagy hidraulikus szelepemelő feladata a szelep hézag nélküli vezérlése. Mikor jó a hidrotőke?
Mikor jó a hidrotőke? Mik a hiba jelei? Az alkatrészt egy BMW E60 535D-n mutatnánk be. A hengerfejben, az égéstérben vannak a szelepek. (A legfelső, címlap képen az 5-ös alkatrész.) Ahogy látható, a szelepeknek van tányérja és szára. A tányérjukkal vezérlik a levegő bejutását a hengerbe, amiken az égéstermék avagy kipufogógáz kijut a hengerekből.
Hogy mikor van nyitva, illetve zárva egy szelep, az a vezérműtengelytől függ (1 és 2-es alkatrész a legfelső ábrán). Elfordulásakor a rajta levő excentrikus bütykökkel felülről megnyomja a szelep szárát, belenyomja az égéstérbe, a szelep tányérja eltávolodik a szelep-üléktől, és így szabaddá válik az út az áramló gázok számára.
A szelepszár és vezérműtengely között található egy változtatható hosszúságú alkatrész, ami a hirdotőke (3-as alkatrész). Hidrotőke diesel és benzines gépjárművekben ugyanúgy megtalálható.
Amikor az adott szelep zárva van, nem nyomja a vezérműtengely, a hidrotőke alaphelyzetben van, a motor feltölti motorolajjal, a megfelelő irányba kitágul, ezáltal szinte nullára csökkenti a hézagokat. Ez hideg és meleg, új és kopottabb motornál is jól működik. Egyedül indításkor, az első 2-3 főtengely fordulatnál, amíg nincs olajnyomás addig lehet zajosabb. Olajnyomás probléma esetén a hang nem tompul.
A 4-es alkatrész a szelephimba.
A hidrotőke cseréjekor az olajcserét is érdemes elvégezni, hiszen fontos, hogy hidrotőke csere esetében az olajrendszer tiszta legyen. Cégünk a világ legnagyobb hidrotőke márkákat forgalmazza: INA, RUVILLE, AE, FEBI, SWAG stb.
Leggyakrabban Opel, VW (Golf4), Ford hidrotőke és BMW hidrotőke meghibásodásokról számolhatunk be, ami füllel hallható úgymond csattogással jár.
Cseréje
Minden hidraulikus szelepemelő speciális jellemzőkkel rendelkezik, ezért a működési problémák elkerülése érdekében a beszerelés során óvatosan kell eljárni.
A hidraulikus szelepemelők a motor olyan alkatrészei, melyek nem javíthatók, és melyeket még azok meghibásodása előtt ki kell cserélni. A motor tökéletes beállításához elengedhetetlen az összes hidraulikus szelepemelő cseréje. Emellett az új hidraulikus szelepemelők beszerelésekor a vezérműtengelyt is célszerű lenne cserélni.
A fő tünetek, amelyek azt jelzik, hogy a szelepemelőket cserélni kell:
1. Motorteljesítmény-vesztés
2. Túlzott üzemanyag-fogyasztás.
3. Megnövekedett szennyezés.
4. Magas zajszint, kiegyensúlyozatlan motor, fokozott vezérműtengely-kopás vagy a bütykök oldalsó kopása.
Összeszerelési javaslatok:
• A szelepemelőket az összeszerelés során bőségesen meg kell kenni.
• Ellenőrizzük, hogy az az alkatrész, amelybe beépíti, teljesen tiszta-e.
• Az új szelepemelők zajt bocsátanak ki, miközben teljesen fel vannak töltve olajjal.
• Javasoljuk, hogy járassuk a motort, amíg a zaj meg nem szűnik.
Hidrotőke tisztító folyadék
Mikor ajánlott tisztító folyadék használata, kopogás ellen? Hatásos-e a tiszítás, hidrotőke tisztító folyadék segítségével? Milyenek a regeneráló, tisztító adalék vélemények? Melyik a legjobb hidrotőke tisztító folyadék?
A hidrotőke tisztító folyadék, javító adalék a hidrotőke optimális működéséhez lett kifejlesztve. Használható benzin és dízel üzemű személygépjármű- és haszonjármű motorokhoz egyaránt, turbo és katalizátoros kivitelhez. Használatával a cél a csattogó hang megszüntetése (csattogás megszüntetése), akár hidegen, akár melegen csattog. Egy tiszító ár kb. 2000-3000 Ft körül mozog, márkától függően.
" Melyik a legjobb hidrotőke tisztító adalék, csattogás ellen? "
A piacon többféle márka megtalálható: Xado, Liqui Moly, Motul, Pro-Tec, Wynn's tisztító stb.
Vásárlóink körében mi a Wynn's márkát előszeretettel ajánljuk. Vásárlói vélemények, visszajelzések alapán egyértemően pozitív hatást fejt ki a kopott alkatrészre.
Gyakori kérdések egyike, hogy mi a hatása?
- Csökkenti a hidrotőke kopását és a fémes zajokat,
- Tisztítja a szelepeket és a furatokat,
- Javítja az olaj kenőképességét.
Tisztító adalék használata, felhasználása:
Az olajcsere-periódus során bármikor használható az adalék. Az motorolajhoz kell önteni, majd járatni a motort míg fel nem melegszik. Az adalék üzemmeleg olajban keveredik el tökéletesen. Figyeljünk oda, hogy a maximális olajszintet ne érje ell!
Hidrotőke hidegen kopog
Egyes autótípusoknál jellemző is a hidegindítás utáni hangosabb és a későbbi nagyon halk kopogás. Ha ilyen hibatűnetet észlelsz, akkor ajánlott a szelepemelő ellenőrzése. Ilyenkor nem épül fel a kellő nyomás a hidrotőkében. Amikor a hidrotőke elereszti a nyomást, akkor hasonló a jelenség, mint amikor a motoron nagy a szelephézag. Ennek a következménye: a szelepnyitás nem éri el a maximális értékét, valamint a szelep gyorsulása és az ébredő erők nagyobbak lesznek, mert a vezérműbütyök profilját nem olyan módon követi a szelep sem nyitásnál, sem zárásnál, ahogy ezt a specifikált hézagnál vagy hidrotőke esetén akár hézag nélkül tenné.
Az indítás után, azaz a hidegen kopogás normál esetben néhány másodpercig tart. Ha a tőke tovább kopog, akkor ott már valami probléma van, ami javításra szorul. Ellenkező esetben a vezérmű-mechanizmus több eleme is nagyobb terhelést kap, ami esetlegesen további károsodáshoz is vezethet.
Bármilyen gépkocsira keresel alkatrész, nálunk biztosan megtalálod, legyen az Golf, Fiat Ducato, Ford Galaxy, Astra G, Kia Ceed, Renault Megane, Seat Leon, Suzuki Swift, VW Polo, Trabant 1.1, Toyota Yaris stb.
További termékeink:
Fékolaj DOT-4 >>>
Olajadalék olajfogyasztás ellen >>>
20W50 sűrűbb, vastagabb olaj >>>
Vízlehuzó autómosás után >>>
# szétszedése, BMW csattogás, elengedi az olajat, csattogás ellen olajcsere, csattogás hidegen, csattogás melegen, működési elve, beragadt, feltöltése, felépítése, felújítás, hang hidegen, hang melegen, kattogás
Szólj hozzá a témához