Intercooler hűtő, turbófeltötlő hűtő
Mi az intercooler? A töltőlevegő hűtő azaz az intercooler hűtő alapvetően meghatározza a sűrítési folyamatot egy turbófeltöltött rendszerben, ezzel növelve a motor teljesítményét. A töltőlevegő hűtő legfőbb szerepe a turbófeltöltő által összesűrített levegő hőmérsékletének csökkentése, mielőtt az elérné az égésteret. Ez alapvetően meghatározza a feltöltést, hiszen a hidegebb levegőnek nagyobb a sűrűsége, vagyis több levegő molekula fér el köbcentiméterenként. Ez növeli a beszívott levegő mennyiségét, nagyobb motorteljesítményt eredményezve.
Keress cooler hűtőket autótípus alapján, vagy olvass tovább részletesen az alkatrészről!
Az intercooler hűtő, vagy más néven köztes hűtő, jelentősen javítja az égési folyamatot a turbófeltöltős rendszerekben, így növelve a motor teljesítményhatását.
A köztes hűtő fő feladata, hogy csökkentse a turbófeltöltő által sűrített forró levegő hőmérsékletét, mielőtt az a motor égéstermébe kerülne. Ez jelentős hatással van a töltéshatásra, mivel a fetőtött levegőnek sokkal nagyabb sűrűsége a köbcentinkénti levegőmolekulák számát tekintve. Ezáltal megnő a beszívott levegő térfogata, ami sokkal jobb motorteljesítményt eredményez.
Lehetséges kivitelek
• Műanyag tartályok, aluminium mag
• Teljes alumínium konstrukció
• Vízhűtéses töltőlevegő-hűtő
A köztes hűtő hibás működése a motor hatékonyságának csökkenését okozhatja és a turbófeltöltő, a kipufogógáz-szűrők (DPF/FAP) vagy akár az egész motor súlyos károsodásához vezethet.
• Ügyeljünk a meghibásodott vagy szivárgó köztes hűtőre jellemző tünetekre, mint például a motor teljesítményének észrevehető csökkenésére, a megnövekedett üzemanyag-fogyasztásra vagy a motor kipufogórendszeréből származó természetellenes füstre.
• A köztes hűtőt a jármű turbófeltöltőjének meghibásodását követően, illetve új turbó beszerelése esetén mindig ki kell cserélni. A sérült turbóeltöltőből származó elszenesedett olaj és a fémforgács eltömítheti a köztes hűtő csatornáit, ami az újonnan beszerelt turbó meghibásodásához vezethet.
Ha rossz az intercooler hűtő
A töltőlevegő hűtő meghibásodása gyakran a turbófeltöltő meghibásodásához kapcsolható. A turbó cseréje különböző kockázatokat rejthet, amennyiben nem követjük a beszerelési utasításokat. A turbóból származó maradványok – leginkább olaj, illetve apróbb alkatrészdarabkák – könnyedén eltömíthetik a töltőlevegő hűtőt.
Ha lyukas az intercooler hűtő
Egy lyukas töltőlevegő hűtő gyakran a magas feltöltési nyomás következménye, amely egyértelműen deformitást okoz a műanyag oldalfalban, vagyis a töltőlevegő hűtő tömítetlen lesz. Ha apró maradványok kerülnek a rendszerbe beszerelés után, komoly eltömődési kockázatot jelentenek, amely a rendszer nyomásnövekedéséhez vezet. Ilyenkor a töltőlevegő hűtőnek magasabb nyomással kell megküzdenie, mint amekkorára tervezve lett, vagyis könnyen tönkremehet.
Hasonló probléma adódhat, ha a turbófeltöltő nyomását manuálisan megváltoztatják. A megemelkedett nyomás többlet igénybevételt jelent, megnövelve a műanyag oldalfal sérülésének kockázatát. Ha a turbófeltöltő beszerelését megelőzően nem vizsgáltuk meg először a töltőlevegő hűtőt, a nyomás megemelkedhet és a töltőlevegő hűtőben maradt olaj és szennyeződések az égéstérbe kerülhetnek. Ha ez megtörténik, az a motor meghibásodásához vezethet.
Intercooler gyártás
A legnagyobb gyártók: NISSENS, HELLA, NRF, MAGNETI MARELLI, MEAT& DORIA, BEHR stb.Ezen gyártók mindegyikének teljes kínálata elérhető webáruházunkban.
Töltő levegőhűtő cseréje
• Ellenőrizzük a levegő útvonalát a turbó és a töltőlevegő hűtő között, hogy megbizonyosodjunk róla, nincs-e szennyeződés, eltömödés, szűkület a keresztmetszetben.
• Ellenőrizzük a levegő útvonalát a levegő hűtő és a szívócső között, hogy megbizonyosodjunk róla, nincs-e szennyeződés / részecske /eltömődés/ szűkület a keresztmetszetben.
• Tisztítsuk meg /cseréljük ki a sérült, eltömődött vagy szennyezett alkatrészeket.
• Cseréljünk ki minden tömítést, illetve hűtőközeg csatlakozást (vízhűtött töltőlevegő hűtő esetén), amennyiben szükséges.
• Győződjünk meg róla, hogy minden csatlakozás tömített, és nem képes kívülről levegőt szívni a rendszer.
• Új turbófeltöltő, töltőlevegő hűtő, cső beépítése esetén mindig használjunk szivárgásvizsgálót.
• Ellenőrizzük a töltőnyomást manométerrel vagy OBD kiolvasó eszközzel.
Javasolt megoldások - csere, beszerelés
Hogy elkerüljük a motor meghibásodását, a töltőlevegő hűtőt mindig ki kell cserélni, ha a turbó meghibásodott, illetve meg kell győződnünk arról, hogy a töltőlevegő hűtő mentes az olajtól és az egyéb fémrészecskéktől. Ha új turbófeltöltőt építünk be, minden egyéb alkatrészt is meg kell vizsgálnunk, hogy nincs-e bennük olaj, illetve fémrészecske.
Nem elegendő csak kicserélni a töltőlevegő hűtőt, minden esetben ki kell vizsgálni a meghibásodás okát is, mielőtt új alkatrészt építenénk be. A periférikus alkatrészek (turbófeltörő, kartergáz szellőztetés, kipufogógáz-visszavezetés, levegőszűrő, kipufogórendszer stb.) vizsgálatát is el kell végezni, különben a meghibásodás újra jelentkezhet.
A Nissens által kibocsátott 2020-as tanulmányok alapján a jelenlegi autók 43%-a turbóval szerelt — és ez az arány várhatóan 30%-kal fog nőni. A környezet védelmét szem előtt tartva, valamint a motorok méretcsökkentését és az üzemanyag-takarékosság fontosságát előtérbe helyezve, az intercooler olyan határokat feszeget, amilyeneket még soha azelőtt.
30 évvel ezelőtti kinézetéhez képest a turbó korábbi méretének felére csökkent, azonban fordulatszáma és a benne lévő nyomás megduplázódott, a hőmérséklet pedig addig nőtt benne, míg a kívánt hatást el nem érte. Ezen jelenségek együttvéve, valamint a bemenő és kijövő levegő hőmérséklet közti különbség értéke megnövekedett nyomáshoz vezetnek az intercoolerben. Ez pedig megnöveli az intercooler meghibásodásának lehetőségét.
Steffen B. Jensen, a Nissen motorhűtésért felelős termékmenedzsere elmondta: "Megnövekedett érdeklődést látunk az intercooler működése iránt, ami annak a közvetlen következménye, hogy a turbók használata a modern autókban egyre inkább elterjed. Korábban szivárgásokkal és eltömődésekkel kapcsolatos kérdések érkeztek hozzánk. Ahogy egyre több gépjárműbe szerelnek be turbót, úgy válnak mindennapossá a beszerelési hibák is. Ez egy komplex termék, és ha valami nem az előírásoknak megfelelően történik a kivitelezés során, számos probléma merülhet fel. Ez az egyik fő oka a megnövekedett érdeklődésnek a komplexebb alkatrészek működése iránt."
Milyen kérdések hangzanak el?
A termékek meghibásodásait apró kavicsok és egyéb, az utakról származó részecskék okozhatják, ezzel külső károsodásokat és szivárgást eredményezve az intercoolerben. Ez a jelenség az egyik leggyakoribb téma, illetve további két másik is gyakorivá vált a turbók elterjedésével, ezek pedig: az eltömődött intercoolerek és a szivárgó intercoolerek az abnormálisan magas rendszernyomás miatt.
Ha a turbó cseréje nem az előírt beszerelési szabályoknak megfelelően történik, a turbó maradványai könnyen eltömíthetik az intercoolert. Ezek főleg olaj vagy egyéb származékok, valamint a letört turbóalkatrészek. Az abnormálisan magas rendszernyomás miatt megnőtt a szivárgó intercoolerek száma is. Ez végső soron a műanyag tartály deformációjához vezet, amely szivárgásként nyilvánul meg.
Amennyiben a rendszerben maradványok találhatók a beszerelést követően, megnő az elzáródás kockázata, amely fokozott nyomáshoz vezet a rendszerben. Ez azt jelenti, hogy az intercoolernek sokkal magasabb nyomást kell kiállnia, mint amilyenre eredetileg tervezték (ez ugyan-olyan eset, mint amikor a turbó teljesítményét manuálisan megnövelik), növelve annak kockázatát, hogy a tartály elpattan.
Hogyan vehetjük észre a jeleket?
Fontos, hogy a szerelők mindig kövessék a beszerelési útmutatókat. Hibás vagy szivárgó intercoolerek gyakran produkálnak egy sor különböző problémát, melyek közül három különösen gyakori.
Észrevehető esés a motorteljesítményben, megnövekedett üzemanyag-fogyasztás vagy természetellenes füst a kipufogó rendszerből - ezt a szerelők és vezetők is könnyen azonosítani tudják. Amennyiben a turbófeltöltő rendszerben nem megfelelő a nyomás, a motor nem kap elegendő oxigént, ez pedig a motor teljesítményének csökkenéséhez vezet.
Az oxigénveszteség a rendszerben hatással van az égési folyamatra, mely a jármű megnövekedett üzemanyag-fogyasztásához vezet. Ennek eredményeként, mivel a megnövekedett mennyiségű üzemanyag nem tud elégni és megfelelően kiürülni a kipufogó rendszeren keresztül, természetellenes füst termelődik. A turbó ezáltal nagyobb nyomás alá kerül, hogy pótolja a hiányzó levegőt, ami legrosszabb esetben a turbó meghibásodásához vezet.
Mit tehetünk?
Ha a szerelő új turbófeltöltőt szerel be anélkül, hogy először megvizsgálná az intercoolert, a rendszer működése során olaj és különböző részecskék gyűlnek össze az intercoolerben, és megnő a veszélye annak, hogy ezek befújódnak az égéstérbe. Ha ez a törmelék az égéstérbe kerül, a motor károsodik.
Pont ezért tanácsos, hogy turbómeghibásodás esetén az intercooler cseréjére mindig kerüljön sor annak érdekében, hogy az alkatrész olaj, fém és egyéb törmeléktől mentes legyen. Amikor az új turbót beszerelik, a rendszer összes alkotóelemét át kell vizsgálni, hogy azokat nem zárja-e el olaj vagy fémtörmelék.
Seat Leon intercooler hűtő
Seat Leon 1.2 intercooler CBZB motorkódhoz, 03F145749B gyáriszámnak megfelelő.
Audi A4 intercooler hűtő
Audi 3.0 6 hengereres CAVA motorkódhoz, 06E145621F gyári számnak megfelelő intercooler hűtő.
Intercooler javítás
Tény, hogy egy coolerhűtő nem az olcsóbb alkatrészek közé tartozik. Így sokan elgondolkoznak az alkatrész javításán, felújításán, esetleg bontóban szerzik be. Webáruházunkban olcsó áron érhetőek el ezek az alkatrészek is. Használd ki, hogy kedvezményes áron vásárolhatod meg az új, nagyobb értékű alkatrészeket is!
# Mi az intercooler, ha lyukas az intercooler, ha rossz az intercooler
Szólj hozzá a témához