GYÚJTÓTRAFÓ: gyenge, feszültsége, cseréje, hiba jele, bekötése, motor, 12v, Opel, élettartam
Egy átlagos személygépkocsi gyújtás rendszere 12V –os. A benzines autóknál, a gyújtógyertya segítségével gyullad meg az üzemanyag levegő keveréke. A gyertya viszont csak egyik eszköze a szikraképzés rendszerének, gyújtótrafó nélkül semmire sem mennénk vele. A gyújtótrafó (angolul: ignition transformer, ignition coil) feladata előállítani azt a feszültséget, ami a gyújtógyertya két pólusa közötti szikraképződéshez vezet. Hívhatják még trafónak, gyújtástrafónak, gyújtótekercsnek stb.
Leggyakrabban közvetlenül a gyújtógyertya fölé telepítik, néha mélyen a hengerfejben. Ez az elhelyezés kiküszöböli a gyújtógyertya vezetékek, azaz gyújtókábelek szükségességét, és csökkenti a gyújtógyertya vezetékfeszültségének csökkenését. Néhány esetben pedig a motor közelében helyezkedik el, és gyújtókábel segítségével látja el a feladatát.
Keresd ki autótípus alapján a megfelelő trafót, vagy olvass tovább részletesen az alkatrészről: repedt, gyenge, hibás gyújtótrafó jelei, mikor kell cserélni stb!
A hatékony égés kulcsa az állandó és nagy energiájú gyújtási teljesítmény, amelyet a gyújtástrafó biztosít. A gyújtástrafó szerepe, hogy az autó akkumulátorában lévő alacsony feszültséget több ezer voltra alakítsa át, amelyet a gyújtógyertya ívkisüléshez használ. Ezután az ívek begyújtják az égéstérben lévő levegő-üzemanyag keveréket. A gyújtástrafó gépjárműtől függően más és más formát ölthet, de a működési elvük ugyanaz. A hálózatban rendelkező 12V feszültségből, olyan áramerősség hoz létre, ami képes a gyertya hézagai között átütési feszültséget generálni. Ezt úgy érhető el, hogy a feszültséget bevezették egy tekercsbe, ami egy elektromágneses tekercsben energiát tárol, és a vasmagon keresztül leadja a feszültséget.
Gyújtótrafó hiba tünetek, hibák jelei
Előfordulhat velük probléma. Gyújtótekercs hiba, hibák leggyakoribb oka a kopott gyújtógyertyák. Igen, az autótulajdonosok figyelmen kívül hagyják a normál karbantartást, és túl hosszú ideig használják a gyújtógyertyát. Ahogy a gyújtógyertya rés erodálódik, úgy a gyújtótekercs meghibásodása egyre jobban valószínű. A gyújtógyertya optimális állapotban tartása csökkentheti a gyújtástrafók meghibásodásának esélyét. Amint a gyújtógyertyák elhasználódnak, az egyes gyertya elektródák közötti hézag megnövekszik, ami azt jelenti, hogy a trafónak nagyobb feszültséget kell biztosítania a rés áthidalása érdekében. A gyújtástrafó további megterhelése feszültség túlterhelést okozhat, ami túlmelegedéshez és végül meghibásodáshoz vezethet.
Ha a gyertyák kopottak, az a gyújtástrafókat sokkal nagyobb teljesítmény előállítására kényszeríti. Nagyobb feszültségre van szükség a nagyobb rés átugrásához. Valójában egy kopott gyújtógyertya akár 80 000 V-ot igényelhet. Gyújtótekercs képes ilyen feszültséget biztosítani, de nem hosszabb ideig. Az ismételt 80 000 voltos tüzelés túlmelegíti a tekercseket, és lebontja a gyújtótekercsen belüli szigetelőanyagokat. Ezután tönkremegy.
Gyújtótrafó hibára utaló jelek:
- A motor nem indul el.
- A jármű nem indul.
- Gyenge gyorsulás vagy áramkimaradás probléma.
- A motor figyelmeztető lámpa világít.
- A hibakódot tárolja.
Az alábbi képen a gyújtótrafó bekötése, helye látható a gyújtás rendszerbe.
Gyenge gyújtótrafó
Milyen előjelei vannak, ha a gyújtótrafó már gyenge szikrát ad, azaz problémásan működik? Mi történik, ha az élettartama végét járja? Az autó elkezd rángatni, olyan mintha le akarna állni, ingadozik az alapjárat, menet közben pedig gyenge az autó teljesítménye. Ha ilyen hibajelenségeket tapasztalsz akkor nagy eséllyel a következő lépés a gyújtótekercs cseréje.
Bár érdemes körültekintően eljárni, hiszen ugyanilyen hibára utalhat a gyújtókábel, vagy akár a gyújtógyertya hiba, probléma is.
A gyújtástrafók áramot vesznek fel az akkumulátortól, majd továbbítják azt a gyújtógyertyákhoz, amelyek begyújtják az üzemanyagot, és mozgásra késztetik a járművet. Van néhány gyakori jel, melyekre figyelni kell, amikor egy hibás gyújtástrafó diagnosztizálására van szükség.
Gyenge üzemanyag-takarékosság. A jármű gazdaságosságában észlelt csökkenő teljesítmény és a magasabb fogyasztás a gyújtástrafó meghibásodásának jele lehet. A gyújtógyertyához eljutó kevesebb energia azt jelenti, hogy a járműveknek küzdeniük kell, és több üzemanyagot fordítanak az elégtelen energia kompenzálására.
Visszaégés. A gyújtástrafó meghibásodásának egyik korai tünete lehet, ha visszaégést mutat egy jármű. Ennek oka a fel nem használt üzemanyag, amelyet a kipufogórendszeren keresztül bocsát ki. Ha nem foglalkoznak a problémával az komoly károkat okozhat a kipufogóban is, a költséges javítások azonban megelőzhetők.
A jármű leállása. A gyújtástrafó meghibásodása esetén a gyertyák szabálytalan időközönként bocsájtanak ki a jármű folyamatos működéséhez szükséges szikrákat, ami így elakadáshoz vezet. Mikor a járművet megállítják, teljesen lefulladhat, emiatt újra be kell indítani az autót.
Problémák a jármű beindítása során. Ellenőrizzük a nagyfeszültségű vezetékeket (HT vezeték), amik az elosztó és a gyújtógyertyák között futnak. A gyújtástrafó meghibásodása azt eredményezi, hogy egy vagy több gyújtógyertya nem kapja meg a megfelelő mennyiségű töltést. Ha problémánk akad a jármű hidegben történő elindításával, az jól jelzi a gyújtástrafó lehetséges meghibásodását. Futtathatunk egy egyszerű tesztet a HT vezetékeken annak ellenőrzéseként, hogy valóban van-e szikra minden egyes gyújtógyertyába tartó vezetékből.
Gyújtótrafó tesztelése
Gyújtás probléma esetén gyújtótrafó tesztelése szükséges a csere előtt.
A gyújtótrafó tesztelését, azaz működésének ellenőrzését a szemrevételezéssel kell kezdeni.
Ellenőrizd a gyújtótekercset a mechanikai sérülés szempontjából!
Ellenőrizd a burkolatot, hogy ne legyen repedt, vagy sérült.
Ellenőrizd az elektromos vezetékeket és a csatlakozókat a sérülés és az oxidáció szempontjából!
Ellenőrizd az elektromos berendezéseket multiméter vagy oszcilloszkóp segítségével!
Ellenőrizd a gyújtótekercs feszültségellátását!
Ellenőrizd a kioldó jelet a gyújtáselosztóból, a gyújtásvezérlő egységből vagy a motorvezérlő egységből!
De a legkönnyebb megoldás gyújtótrafó tesztelésére a diagnosztikai egységgel való tesztelés.
A gyújtótrafó tesztelése során vedd figyelembe, hogy az oszcilloszkóp során végzett vizsgálatok során feltárt hibák nem feltétlenül az elektronikus rendszer által okozott hibák, ezeket a motor mechanikai problémája is okozhatja. Ilyen lehet például, ha a kompresszió túl alacsony egy hengerben, ami azt jelenti, hogy az oszcilloszkóp azt mutatja, hogy a henger gyújtási feszültsége alacsonyabb, mint a többi hengeré.
Gyújtótrafó cseréje
A hibás gyújtótekercs nem javítható, azt ki kell cserélni. A legtöbb négyhengeres vagy hathengeres motornál a gyújtótekercs cseréje egyszerű és nem túl drága feladat.
Néhány V6 motornál a hátsó gyújtótekercsekhez való hozzáférés érdekében el kell távolítani a szívócsonkot. Ilyen esetekben a jövőbeli problémák elkerülése érdekében a szerelő javasolhatja mindhárom hátsó gyújtótekercs cseréjét. Ha valamelyik gyújtótekercs rossz, akkor az összes gyújtógyertya cseréje is ajánlott. Az új gyújtógyertyák segítik a gyújtótekercsek hosszabb élettartamát.
Gyújtótrafó Opel Zafira
Webshopunkban hatalmas választékban találsz gyújtástrafót Opelhez. Ha ilyen problémád van, akkor a legjobb helyen jársz. Az alábbi képen egy gyújtótrafó Opel Zafira C 2012 évjárattól, 1.8 benzinesé látható. Néhány autótípushoz az ára akár több tízezer forintot is elérheti, főleg ha egy ismert jó minőségű világmárkát vásárolunk. De van egy jó hírünk. Webáruházunkban olcsón, piacvezető áron szerezheted be, gyújtótekercs cseréjekor is a megfelelő alkatrészt.
Na de nézzünk néhány példát egy idősebb Opelre is. Az alábbi képen egy Opel Vectra B gyújtótrafó variációi láthatóak.
Opel gyújtótrafó hiba esetén válaszd webáruházunkat, ahol széles választékban elérhető gyári és utángyártott alkatrészek is!
1-es 1208003 gyári számú Opel trafó
6-os 1208063 gyári számú Opel trafó
11-es 1208307 gyári számú Opel trafó
17-es 1208071 gyári számú Opel trafó
23-as 1208008 gyári számú Opel trafó
Kínálatunkban megtalálhatóak gyújtástrafó motorhoz is, akár 12V –os, akár 6V –os. Webes vásárlóink részére a bolti fogyasztó árakból 30 % kedvezményt biztosítunk. Így biztosan olcsó áron juthatsz a keresett, hosszú élettartamú gyújtótrafóhoz. További alkatrészeket is beszerezhetsz nálunk: gyújtótrafó csatlakozó, gyújtógyertya, gyújtókábel, gyújtásmodul stb.
Gyakori típusok:
# hiba jele, gyenge, cseréje, feszültsége, hiba okai, bekötése, Opel gyújtótrafó hiba, motor
Szólj hozzá a témához