EGR hűtő szerepe, működése, hiba jelei
A kipufogógáz-visszavezető rendszer (EGR) egyike azoknak a módszereknek, amelyekkel csökkenthető a motor károsanyag-kibocsátása. Ez a motorrendszer fontos része, és mint minden nagy teherbírású alkatrésznek, ennek is rendkívül nehéz környezetben kell működnie. Az EGR szeleppel már több cikkünkben is részletesen foglakoztunk. Ebben a cikkben az EGR rendszer másik fontos alkatrészéről lesz szó az EGR hűtőről.
Keress autótípus alapján EGR hűtő árat, vagy olvass tovább részletesen az alkatrészről: szerepe, működése, hiba jelei, tisztítása, javítás stb.
EGR hűtő szerepe és működése?
A kipufogógáz-visszavezetés (EGR) működési szerepe, hogy csökkentse az égési hőmérsékletet azáltal, hogy a levegő/üzemanyag keveréket kis mennyiségű kipufogógázzal hígítja. A motor teljesítménye továbbra is magas, miközben a szennyező képződmények lehetősége jelentősen csökken. A levegő / gáz keverék leghatékonyabb hígítása akkor történik, amikor a kipufogógáz lehűlt, ezért tervezték az EGR hűtőt.
Az EGR hűtő egy víz-levegő hőcserélő, amely a turbó és az EGR szelep között helyezkedik el, amin keresztül a forró kipufogógáz áthalad. A hűtőt több hűtőfolyadék járat veszi körül. A hő a kipufogó- és a hűtőfolyadékot elválasztó falakon keresztül jut el, hidegebb, inert kipufogógázokat szállítva, amelyek készen állnak az égési csúcshőmérséklet csökkentésére. A kipufogógázok áramlását az EGR-hűtőn keresztül a jármű számítógépe szabályozza az EGR-szelepen keresztül.
A kipufogórendszer hője a jármű hűtőrendszerébe kerül. Ez a többlethő egyszerűen a radiátoron keresztül távozik. Mivel azonban az EGR hűtő összeköti a motor kipufogó- és hűtőrendszerét, a hűtő belsejében fellépő meghibásodások hűtőfolyadék-veszteséghez, túlmelegedéshez és a motor károsodásához vezethetnek.
EGR hűtő hiba jelei
A négy leggyakoribb EGR hűtő hibára jellemző tünet:
- Fehér gőz vagy füst a kipufogóból.
- Csökkentett hűtőfolyadék szint szivárgás nélkül.
- Külső hűtőfolyadék szivárgás.
- Check engine lámpa jelzi a hibát.
Ha a fenti négy probléma bármelyikét észleljük, érdemes azonnal megvizsgáltatni járművet. Lehetséges, hogy csak a hűtőt kell megtisztítani, de előfordulhat, hogy valami komolyabb dolog van folyamatban és az alkatrész cseréje szükséges.
Az EGR hűtő hibák
Az EGR hűtők különböző okokból meghibásodhatnak. Némelyikük javítható, de gyakrabban az EGR hűtőt ki kell cserélni. A leggyakoribb EGR hűtő hibák az alábbi esetben fordulhat elő.
Eltömődés
Néha a hűtőben lévő hűtőfolyadék járatai eltömődnek, és megakadályozzák a kipufogógáz hatékony hűtését. Ezt nehéz megmondani anélkül, hogy kivennénk és megnéznénk, de néha a túlmelegedés vagy a megnövekedett üzemanyag-fogyasztás jelezheti, hogy ez a hiba történt.
Korrózió
Az alkalmazástól függően egyes EGR-hűtők érzékenyek lehetnek a korrózióra. Ennek oka lehet a kopás vagy a szennyezdések általi felhalmozódás vagy a savas kondenzáció alacsony hőmérsékleten.
Hőterhelés
Az EGR hűtők megrepedhetnek vagy deformálódhatnak az extrém hőmérsékletek ismételt ciklusának köszönhetően. A hűtő elérheti a 800 °C-ot, majd lehűl körülbelül 200 °C-ra. Idővel ez károsíthatja a hűtőt, és szivárgást vagy teljes meghibásodást okozhat.
Szólj hozzá a témához