A kopott bütyköstengely tünetei
A bütyköstengely a gépjárművek motorjának egyik fontos alkatrésze. Ebben a cikkben bemutatjuk, hogy mi a bütyköstengely vagy más néven vezérműtengely feladata, milyen jelek utalnak a kopására vagy a csapágy hibájára, és hogyan lehet kicserélni.
A bütyköstengely vagy vezérműtengely az a tengely, amely a motor főtengelyével összekötve szabályozza a szelepek nyitását és zárását. A bütyköstengelyen különböző alakú és méretű bütykök vannak, amelyek a szelepemelőket, azaz hidrotőkéket mozgatják. A szelepemelők pedig a szeleprugókon keresztül nyitják és zárják a szelepeket. A szelepek azok, amelyek engedik be és ki a levegőt és az üzemanyagot a hengerekbe. A bütyköstengely tehát nagyon fontos szerepet játszik a motor működésében és teljesítményében.
Keress motorikus alkatrészeket autótípus alapján, vagy olvass tovább részletesen a bütyköstengelyről!
A bütyköstengely kopása vagy csapágy hibája akkor fordulhat elő, ha valamilyen okból nem megfelelő a kenése vagy a beállítása. A kenés hiánya vagy elégtelensége miatt a bütyköstengely és a szelepemelők között túlzott súrlódás keletkezik, ami kopást okoz. A beállítás hibája miatt pedig a bütyköstengely nem tud pontosan illeszkedni a főtengellyel, ami rezgést és zajt okoz. A kopott vagy hibás bütyköstengely nem tudja megfelelően szabályozni a szelepek időzítését, ami befolyásolja a motor hatékonyságát és élettartamát.
A kopott vagy hibás bütyköstengely tünetei közé tartoznak például:
• A motor hangja változik, kattogó, csikorgó vagy zörgő zajok hallatszanak belőle.
• A motor teljesítménye csökken, nehezebben indul, gyengébben gyorsul, többet fogyaszt.
• A motor hőmérséklete emelkedik, túlmelegszik.
• A motor kipufogógázának színe és szaga megváltozik, fekete, kék vagy fehér füst jön ki belőle.
A kopott vagy hibás bütyköstengely javítása általában azt jelenti, hogy ki kell cserélni az egész alkatrészt. Ez azért van így, mert a bütyköstengely egy nagyon pontosan megmunkált és beállított alkatrész, amelyet nehéz javítani vagy újra beállítani. Ha mégis megpróbáljuk javítani a régi alkatrészt, akkor nagy kockázatot vállalunk, hogy nem lesz tökéletesen működőképes. Ez pedig veszélyes lehet a motorra nézve.
A bütyköstengely cseréje egy elég bonyolult és költséges művelet, amelyet csak szakember végezhet el. A cseréhez le kell szerelni a motor burkolatát, le kell engedni az olajat, le kell választani az ékszíjakat és a vezérműláncot vagy szíjat, le kell szerelni a szelepemelőket és a szelepfedeleket. Ezután ki lehet venni a régi bütyköstengelyt, és be lehet helyezni az újat. Ezután vissza kell szerelni az összes alkatrészt, és be kell állítani a vezérmű időzítését. A bütyköstengely cseréjének ára függ attól, hogy milyen típusú és méretű a motor, és milyen minőségű az új alkatrész. Egy átlagos cserének az ára kb. 100 000 forint, de ez akár több százezer forintra is rúghat.
Összefoglalva tehát a kopott bütyköstengely tünetei egy cikk, amely a motor egy fontos alkatrészéről szól. A cikkben bemutattuk, hogy mi a bütyköstengely feladata, milyen jelek utalnak a kopására vagy a csapágy hibájára, és hogyan lehet kicserélni. Reméljük, hogy hasznosnak találtad a cikket, és ha gyanítod, hogy a bütyköstengelyed hibás, akkor mielőbb fordulj egy szakemberhez.
Szólj hozzá a témához