Vezérműlánc
A vezérműlánc egy olyan alkatrész, amely a motorban a vezérműtengelyeket és a főtengelyt összekapcsolja, és biztosítja a szelepek pontos nyitását és zárását. A vezérműlánc fontos szerepet játszik a motor teljesítményében és élettartamában, ezért fontos, hogy rendszeresen ellenőrizzük és karbantartsuk. Ebben a cikkben bemutatjuk, hogy milyen jelei vannak a vezérműlánc hibának, milyen hangot ad ki a megnyúlt vezérműlánc, mennyibe kerül a vezérműlánc cseréje, és hogy melyik a jobb technológia: vezérműszíj vagy vezérműlánc.
Keress autótípus alapján vezérműlánc árakat, vagy olvass tovább róla részletesen!
A vezérműlánc hiba jelei
A vezérműlánc hibát több tényező is okozhatja, például a rossz minőségű olaj, az alacsony olajszint, az elhanyagolt olajcsere, vagy a túlzott terhelés. A vezérműlánc hiba jelei közé tartoznak:
• A motor hibakódot jelez a műszerfalon.
• A motorból kattogó, csörömpölő, vagy csikorgó hang hallatszik.
Ha ezeket a jeleket észleljük, akkor érdemes mielőbb elvinni a járművet egy szakszervizbe, és ellenőriztetni a vezérműlánc állapotát. Ha nem cseréljük ki időben a hibás vezérműláncot, akkor komolyabb károkat okozhatunk a motorban, amelyek drágább javítást igényelnek.
Megnyúlt vezérműlánc hangja
A megnyúlt vezérműlánc egyik legjellemzőbb tünete a kattogó hang, amely főleg akkor hallatszik, amikor a motor hidegen indul. Ez azt jelzi, hogy a vezérműlánc nem feszül megfelelően, és lötyög a fogaskerekek között. A kattogó hang általában megszűnik, amikor a motor felmelegszik, és az olaj megkeni a láncot. Ha azonban a hang folyamatosan hallható, akkor az azt jelenti, hogy a vezérműlánc túlságosan megnyúlt, és cserére szorul.
Vezérműlánc ára
A vezérműlánc ára nagyban függ attól, hogy milyen típusú és márkájú járműről van szó, valamint attól, hogy milyen minőségű alkatrészt választunk. Általánosságban elmondható, hogy egy vezérműlánc ára 20 000 és 100 000 forint között mozog, de ehhez hozzá kell számolni még a szerelési költséget is, illetve a lánc valójában vezérmű szettel együtt cserélendő, ami 50 000 és 250 000 forint között lehet. Tehát egy vezérműlánc csere összköltsége 50 000 és 250 000 forint között alakulhat. Természetesen ezek csak tájékoztató jellegű árak, amelyek eltérhetnek az egyes szervizek és alkatrész beszállítók áraitól.
Vezérműszíj vagy vezérműlánc?
A vezérműszíj és a vezérműlánc közötti technológia választás az autógyártók döntése. Mindkettőnek vannak előnyei és hátrányai. A vezérműszíj általában olcsóbb, mint a vezérműlánc, és csendesebben működik. Viszont a vezérműszíj hamarabb elkopik, és gyakrabban kell cserélni, mint a vezérműláncot. A vezérműszíj cseréje általában 60 000 és 120 000 kilométerenként ajánlott. Ha a vezérműszíj elszakad, akkor nagy valószínűséggel súlyos károkat okoz a motorban, amelyek akár a motorcserét is szükségessé tehetik.
A vezérműlánc viszont drágább, mint a vezérműszíj, és hangosabban működik. Viszont a vezérműlánc tartósabb, és ritkábban kell cserélni, mint a vezérműszíjat. A vezérműlánc cseréje általában 150 000 és 300 000 kilométerenként ajánlott. Ha a vezérműlánc megszakad, akkor is okozhat károkat a motorban, de ezek általában kisebbek, mint a vezérműszíj esetében.
Vezérműlánc csereperiódus
A vezérműlánc csereperiódusát befolyásolja több tényező is, például a jármű típusa, az alkatrész minősége, az üzemeltetési körülmények, és az olajcsere gyakorisága. Általánosságban elmondható, hogy egy vezérműlánc csereperiódusa 150 000 és 300 000 kilométer között van, de ez nem jelenti azt, hogy ne kellene rendszeresen ellenőrizni a lánc állapotát. Ha észleljük a fent említett hiba jeleket, akkor érdemes mielőbb elvinni a járművet egy szakszervizbe, és megvizsgáltatni a vezérműláncot. Ha szükség van rá, akkor cseréljük ki időben, hogy elkerüljük a nagyobb károkat és költségeket.
Szólj hozzá a témához