Nyomcsapágy, kuplung kinyomó csapágy, hidraulikus nyomcsapágy
A központi kinyomócsapágy helyes összeszerelése lényeges, mivel ezáltal elkerülhetjük a tömítések és a tengelykapcsoló meghibásodását. Mi több, a ZF Aftermarket azt javasolja, cseréljük ki ezt az alkatrészt minden kuplungcsere alkalmával.
Mikor cseréljük ki a kinyomócsapágyat?
A járművek tengelykapcsolója összetett rendszer, amely számos egyedi alkatrészből áll. Ezek közé tartozik a központi kinyomócsapágy, amely koncentrikus munkahenger (CSC) néven is ismert. A kuplungtárcsához hasonlóan kopásnak van kitéve. Meghibásodás esetén azonban a CSC nem javítható meg – az egyetlen lehetséges megoldást a munkahenger cseréje jelenti. A munkahenger cseréje akkor is javasolt, ha sor kerül a tengelykapcsoló cseréjére vagy a sebességváltó kiszerelésére. Ha önmagában csak a tengelykapcsolót cseréljük ki, ez nem sokkal később újabb költséges javításokat tehet szükségessé.
A felületi szennyeződés lerakódása a munkahenger vezérlőgyűrűjén károsíthatja a tömítőperemet – ha a dugattyú visszatér az eredeti, nem terhelt helyzetébe, átereszti a részecskéket. A munkahenger meghibásodása gyakran a hibás összeszerelés következménye: Zárt hidraulikus rendszer esetén a tengelykapcsoló és a sebességváltó kiszerelésekor a kuplungpedált ne nyomjuk be – ellenkező esetben túlnyomja a munkahenger dugatytyúját. Ez károsíthatja a dugattyú tömítőperemét. Ennek hatására a rendszer hidraulikafolyadékot veszít, ami a tengelykapcsoló meghibásodásához vezet. A munkahenger kézi összeszorítása következtében is károsodhatnak a tömítések, ugyanúgy, mint kenőanyagok alkalmazása esetén: Ezek hatására a tömítések megduzzadnak, ami a munkahenger meghibásodásához vezet.
Feltöltés és légtelenítés
Hogyan cseréljük ki a munkahengert? A CSC-t csak akkor töltsük fel és légtelenítsük, ha megfelelően van beszerelve: Ez azt jelenti, hogy a sebességváltónál előírás szerint beszereltük a kuplungharangba –azt követően, hogy a tengelykapcsolót és a sebességváltót megfelelően csatlakoztattuk a motorhoz. Csak a gyártó által meghatározott módon használjunk hidraulikafolyadékot. A légtelenítést végezzük a meglévő felszereléssel. A rendszer csak akkor kerülhet nyomás alá, ha a koncentrikus munkahenger megfelelő beszerelését elvégeztük.
Hozzászólások:
Eddig nincs hozzászólás