Komplett első és hátsó féltengely
A féltengely az autó hajtásláncának egyik fontos alkatrésze, amely a forgó mozgást továbbítja a sebességváltótól a kerekekig. A féltengelyek különböző típusúak lehetnek attól függően, hogy hátsó vagy első kerék meghajtású az autó, illetve hogy a kerekek kormányozhatók-e vagy sem. A komplett féltengely több részből áll, amelyek közül a legfontosabbak a féltengely csuklók, a gumiharangok és a porvédők. A féltengelyek rendszeres ellenőrzést és karbantartást igényelnek, mert ha meghibásodnak, akkor komoly következményei lehetnek a jármű működésére és biztonságára.
Keress autótípus szerint komplett féltengelyeket, vagy olvass tovább részletesen róluk!
Mi a féltengely szerepe?
A féltengely szerepe az, hogy átvegye a forgó mozgást a sebességváltótól és továbbítsa azt a kerekekhez. A féltengelyek lehetővé teszik, hogy a kerekek különböző fordulatszámon forogjanak attól függően, hogy milyen íven halad az autó. A féltengelyek segítségével a kerekek nem csak forognak, hanem kormányozhatók is.
A hátsó kerék meghajtású autókban a féltengelyek egyszerűbb felépítésűek, mert csak az alváz lengéseit kell kompenzálniuk. A sebességváltóból egy kardántengely viszi át a forgó mozgást a hátsó hídnál lévő differenciálműhöz, amely elosztja azt a két oldali féltengelyre.
Az első kerék meghajtású autókban a féltengelyek bonyolultabb felépítésűek, mert nem csak az alváz lengéseit, hanem a kormányzás miatti elfordulást is tűrniük kell. A sebességváltóból közvetlenül indulnak ki a féltengelyek, amelyek mindkét végén lévő csuklók lehetővé teszik, hogy a kerekek elforduljanak és függetlenül lengjenek.
Miből áll egy komplett féltengely?
Egy komplett féltengely több részből áll, amelyek közül néhányat külön is cserélhetünk vagy javíthatunk. A legfontosabb részek:
• Féltengely csukló: ez egy speciális csapágyazású alkatrész, amely lehetővé teszi, hogy a féltengely forgása közben lengjen vagy elforduljon. A csuklók lehetnek belsők vagy külsők attól függően, hogy milyen oldalon vannak.
• Porvédő gumiharang: ez egy gumiból vagy speciális műanyagból készült védőburkolat, amely a csuklókat fedi be és megakadályozza, hogy a kenőzsír kifolyjon vagy a szennyeződés bejusson. A gumiharangok idővel elöregedhetnek, megrepedhetnek vagy megsérülhetnek, ezért fontos ellenőrizni és cserélni őket.
• Féltengely szár: A két csuklót összekötő szár.
Mikor kell cserélni a féltengelyt?
A féltengelyt akkor kell cserélni, ha valamelyik része annyira meghibásodott vagy elhasználódott, hogy nem lehet javítani vagy külön cserélni valamelyik darabját. A féltengely hibájának jelei lehetnek:
• Recsegő, kattogó vagy zörgő hangok a kerekeknél, különösen kanyarodás közben.
• Rázkódás, rezgés vagy nyomatékvesztés a hajtásláncban.
• Kenőzsír-szivárgás a gumiharangoknál vagy a porvédőknél.
A féltengely cseréje nem egyszerű feladat, ezért érdemes szakemberre bízni. A cseréhez ki kell szerelni a kerekeket, a fékrendszert, a kerékagyat és a féltengelyt. A féltengelyt úgy kell behelyezni, hogy ne sérüljenek meg a gumiharangok vagy a porvédők. A csuklókat megfelelő mennyiségű és minőségű kenőzsírral kell ellátni. A rögzítő elemeket megfelelő nyomatékkal kell meghúzni.
Mennyibe kerül egy komplett féltengely?
A komplett féltengely ára függ az autó típusától, az alkatrész minőségétől és gyártójától. Általánosságban elmondható, hogy egy komplett féltengely ára 10-50 ezer forint között mozog. Az ár nem tartalmazza a beszerelés költségét, ami további 10-20 ezer forint lehet.
Ha komplett féltengelyre van szükséged, akkor érdemes olyan márkát választani, amely biztosítja az alkatrész megbízhatóságát és tartósságát. Az SKF például több mint 40 éve foglalkozik motoralkatrészek gyártásával és forgalmazásával.
Az SKF féltengelyei kiváló minőségűek, és számos előnnyel rendelkeznek:
• Magas hőmérsékletű és nyomású olajnak ellenálló anyagokból készülnek, amelyek garantálják a csuklók tartósságát és biztonságát.
• A csuklók pontosan illeszkednek a sebességváltóhoz és a kerékagyhoz, ami megelőzi a szivárgást és a levegő beszívódását
Szólj hozzá a témához