Kipufogógáz nyomásérzékelő
A modern autók tele vannak mindenféle érzékelővel. Ez alól a belsőégésű autók kipufogórendszere sem kivétel. A kipufogógáz nyomásérzékelő, avagy a nyomáskülönbség jeladó (részecskeszűrő jeladó) egy olyan alkatrész, amelyet gyakran figyelmen kívül hagynak, de alapvető szerepet játszik mind a benzines, mind a dízelmotoros autókban. Ebből a cikkből megtudjuk, hogyan működik ez a szenzor, mi a szerepe, de olvashatsz a meghibásodásoktól is, amelyeknek sajnos ki van téve. Tudtad, hogy egyes autókon akár három különböző nyomásérzékelő is lehet?
Mi a kipufogógáz nyomásérzékelő?
Ez a nyomáskülönbség jeladó (DPF szenzor) egy kis szonda formáját ölti, amely, ahogy a neve is sugallja, lehetővé teszi a kipufogógázok hőmérsékletének mérését. Érdekessége, hogy ez a szonda közvetlenül tud kommunikálni az autó ECU-jával, hogy adaptációkat hajtson végre. Két alkalmazás lehetséges, attól függően, hogy benzin- vagy dízelmotorról van-e szó. Benzinmotor esetén a nyomásérzékelő elsősorban az esetleges túlmelegedés észlelésére szolgál. A kényszeres méretcsökkentés idején nagyon kicsi motorjaink vannak, amelyek nagy teljesítmény leadására képesek. Nyilván nagy a túlmelegedés veszélye. Mindezt egy turbófeltöltővel tették lehetővé. A nyomásérzékelő biztosítja az értékek állandóságát.
Dízelmotorok esetén a nyomásérzékelő célja a dízel részecskeszűrő élettartamának megőrzése. A szűrő eltömődésének megelőzése érdekében rendszeres regenerációs ciklusokra van szükség. Ez azt jelenti, hogy a DPF-nek el kell érnie az optimális üzemi hőmérsékletet ahhoz, hogy hatékonyan tudja elégetni a finom részecskéket. A kipufogógáz nyomásérzékelője lehetővé teszi ennek észlelését. Nem ritka, hogy akár három érzékelőt is felszerelnek a kipufogórendszer mentén, hogy biztosítsák, hogy minden megfelelően működjön! Hiba esetén a motor lámpa kigyullad. A szűrő eltömődésének megelőzése érdekében rendszeres regenerációs ciklusokra van szükség.
Hol található ez az érzékelő?
A kipufogógáz nyomásérzékelője gyakran a motor kimeneténél, közvetlenül a turbófeltöltő előtt található. Néha egy második érzékelő található a dízel részecskeszűrő előtt. Ha van egy harmadik érzékelő, akkor az ennek a kibocsátáscsökkentő eszköznek a kimenetén lehet. Kétféle szenzor is létezik. Az úgynevezett PTC (pozitív hőmérsékleti együttható) és NTC (negatív hőmérsékleti együttható) modellek. Az előbbi ellenállása a hőmérséklettel növekszik, míg az utóbbinál ennek ellenkezője. Mindazonáltal az általános működés hasonló, mivel a cél az információ továbbítása az ECU-hoz a turbófeltöltőn belüli és általánosabban a kipufogórendszer belüli nyomás optimalizálása érdekében. A kilóméterek és évek során az érzékelő megsérülhet, ami cserét igényelhet.
Hogyan lehet diagnosztizálni ennek az érzékelőnek a meghibásodását
Motorjelző lámpa kijelzése: ha az ECU már nem kapja meg a megfelelő információt az érzékelőtől, a motor jelzőfénye megjelenhet. A P0544, P0546, P2033, P247A, P0549 vagy P2031 hibaüzenetet mutat a diagnosztikai egység, a kipufogógáz nyomásérzékelő hibájára utal: az EGR-rendszer meghibásodhat, ami megakadályozza a motor által kibocsátott károsanyag-kibocsátás helyes mérését, amely emissziószabályozási hibát jelezhet;
Hibák a dízel részecskeszűrő regenerációjában: ha az érzékelő rossz információt küld az ECU-nak, a DPF regenerációs ciklusai a továbbiakban nem hajtható végre, vagy éppen ellenkezőleg, túlzott mértékű lehet.
Hogyan teszteljük a kipufogógáz nyomásérzékelőt
Kezdjük azzal, hogy egy diagnosztikai eszköz segítségével ellenőrizzük a hibakódokat. Ha nem jelennek meg abnormális kódok, folytassuk a csatlakozók túlzott korróziójának, rendellenes csavarodásának vagy meglazulásának vizsgálatával. Húzzuk ki az érzékelőt, és alaposan tisztítsuk meg az esetleges zsírlerakódások eltávolítása érdekében, amelyek befolyásolhatják a működését. Végül az érzékelő csatlakozóján is megmérhetjük a feszültséget, aminek 5 voltnak kell lennie. Ha rendellenességet találunk, a legjobb, ha kicseréljük az érzékelőt.
Mennyibe kerül ennek az érzékelőnek a cseréje?
Szerencsére a kipufogógáz-nyomás-érzékelő ára viszonylag olcsó. A cserealkatrészért egy átlagos autótípusnál 20 és 50 ezer Ft közötti összeg álltalában. A csere nem túl bonyolult, bár az autómodelltől függően a hozzáférhetőség többé-kevésbé jó. Azt is meg kell jegyezni, hogy a dízel részecskeszűrőben érzékelőkkel rendelkező autók esetében előfordulhat, hogy fel kell emelni a járművet. Ezt a technikásabb műveletet szakemberre lehet bízni. Mindenesetre előnyös az érzékelő cseréje, amint a hiba jele megjelenik. Ezzel elkerülhető a járulékos károsodás, különösen a dízelmotoros modellek dízel részecskeszűrőjében.
Szólj hozzá a témához