Izzítógyertya csereperiódus
A dízelmotorok izzítógyertyái olyan alkatrészek, amelyek segítenek a motor beindításában és a hidegindítási károsanyag-kibocsátás csökkentésében. Az izzítógyertyák a motor indítása előtt felhevülnek, és így elősegítik az üzemanyag gyulladását a hengerben. Az izzítógyertyák azonban idővel elhasználódnak, és cserére szorulnak. De vajon milyen gyakran kell cserélni az izzítógyertyákat, és milyen jelek utalnak arra, hogy ez szükséges? Ebben a cikkben ezekre a kérdésekre keressük a választ.
Van-e előírt csereperiódus az izzítógyertyákra?
Az izzítógyertyákra nincs általános csereperiódus, amely minden autóra érvényes lenne. A gyártók általában nem adnak meg konkrét kilométert vagy időtartamot, amely után az izzítógyertyákat cserélni kellene. Ez azért van, mert az izzítógyertyák élettartama nagyban függ a használati körülményektől, a vezetési stílustól, az üzemanyag minőségétől és az izzítógyertya típusától. Általánosságban elmondható, hogy egy modern dízelmotor izzítógyertyái akár 100 000 km-t is kibírhatnak, de ez nem garantált.
A legjobb módja annak, hogy megtudjuk, mikor kell cserélni az izzítógyertyákat, ha rendszeresen ellenőrizzük az állapotukat. Ehhez szükségünk van egy multiméterre, amellyel megmérhetjük az izzítógyertyák ellenállását. Ha az ellenállás túl magas vagy túl alacsony, akkor az azt jelenti, hogy az izzítógyertya meghibásodott vagy elhasználódott. Ebben az esetben érdemes kicserélni az adott izzítógyertyát vagy akár az összeset is.
Milyen jelek utalnak arra, hogy cserélni kell az izzítógyertyákat?
Ha nem rendelkezünk multiméterrel vagy nem tudjuk megmérni az izzítógyertyák ellenállását, akkor is vannak bizonyos jelek, amelyek arra utalhatnak, hogy valami nincs rendben az izzítógyertyákkal. Ezek a következők:
• Nehéz indítás: Ha a motor nehezen indul be hideg időben vagy több próbálkozásra van szükség, akkor ez azt jelentheti, hogy az izzítógyertyák nem hevülnek fel eléggé ahhoz, hogy meggyújtsák az üzemanyagot.
• Fehér füst: Ha a motor beindulása után néhány másodpercig fehér füst jön ki a kipufogóból, akkor ez arra utalhat, hogy egy vagy több henger nem gyullad meg rendesen, mert az izzítógyertya nem működik megfelelően.
• Durva alapjárat: Ha a motor rázkódik vagy "durván" jár alapjáraton hideg körülmények között, akkor ez azt jelentheti, hogy egy vagy több henger nem kap elég hőt ahhoz, hogy optimálisan működjön.
• Csökkent üzemanyag-hatékonyság: Ha a motor több üzemanyagot fogyaszt a szokásosnál, akkor ez arra utalhat, hogy az izzítógyertyák nem biztosítanak elég hőt ahhoz, hogy az üzemanyag teljesen megégjen, és így több erőfeszítést igényel a motor működtetése.
Ha ezeket a jeleket észleljük, akkor érdemes minél hamarabb elvinni az autót egy szervizbe, ahol megvizsgálják és kicserélik az izzítógyertyákat. Ha nem cseréljük ki időben az izzítógyertyákat, akkor az súlyosabb problémákat okozhat a motorban, például gyújtáskimaradást, teljesítménycsökkenést vagy akár motorkárosodást is.
Összefoglalva tehát az izzítógyertyák fontos szerepet játszanak a dízelmotorok beindításában és hidegindítási károsanyag-kibocsátásának csökkentésében. Az izzítógyertyákra nincs általános csereperiódus, de idővel elhasználódnak és cserére szorulnak. A legjobb módja annak, hogy megtudjuk, mikor kell cserélni az izzítógyertyákat, ha rendszeresen ellenőrizzük az állapotukat egy multiméterrel. Ha nem tudjuk megmérni az izzítógyertyák ellenállását, akkor is vannak bizonyos jelek, amelyek arra utalhatnak, hogy valami nincs rendben az izzítógyertyákkal. Ha ezeket a jeleket észleljük, akkor érdemes minél hamarabb elvinni az autót egy szervizbe, ahol megvizsgálják és kicserélik az izzítógyertyákat. Ha nem cseréljük ki időben az izzítógyertyákat, akkor az súlyosabb problémákat okozhat a motorban.
Szólj hozzá a témához