Autó vízpumpa hibák, avagy mennyit bír a vízszivattyú
Az autó vízpumpája nem más egy egyszerű centrifugálszivattyú, amelyet általában a motor főtengelyéhez csatlakoztatott bordásszíj hajt. A szivattyú mind addig keringteti a hűtő folyadékot, amíg a motor jár. A vízpumpa létfontosságú a gépjárművek motor működéséhez, mert biztosítja, hogy a hűtőrendszer folyadék folyamatosan mozogjon a motorblokkban, a hengerfejben, a tömlőkben és a vízhűtőben, így fenntartva az optimális üzemi hőmérsékletet.
A vízszivattyúk két féle rendszerűek lehetnek: nyitott és zárt kivitelűek. Nyitott vízpumpák esetén a motornak van egy karimás rögzítési felülete, amelyhez a szivattyút rögzítik és tömítőgyűrűvel vagy tömítéssel tömítik. A vízszivattyú ház illeszkedő felülete a motor része. Ezzel szemben a zárt szivattyúk teljes szerelvényt alkotnak.
A vízpumpa meghibásodásának leggyakoribb jelei
A vízpumpa szívja fel a hűtőfolyadékot a hűtőből, majd szivattyúzza át a motoron. Ahogyan a vízhűtő folyadék kering, elvezeti a hőt a motor alkatrészeitől, hogy azokat hűtse. Amint a hűtőfolyadék visszajut a hűtőbe, a hűtőventilátor és a külső levegő segít a folyadék hőmérsékletének csökkentésében, mielőtt újra áthaladna a motoron.
Joggal vetődik fel a kérdés, hogy mennyit bír egy vízpumpa? Egy vízpumpa átlagos élettartama 100.000 és 150.000 km között van. Az alábbiakban a leggyakoribb meghibásodásokat soroljuk fel.
Túlmelegedés, vagy ha nem megy a vízpumpa
A tönkrement vagy nemsokára tönkremenő vízpumpa nem tudja megfelelően keringtetni a vízhűtő folyadékot a jármű motorján keresztül, így a motor túlmelegedik. Minél jobban felhevül a motor, annál nagyobb a súlyos károsodás esélye. Akár a motorblokk megrepedését, valamint a hengerek, a dugattyúk és a hengerfejtömítés károsodását is okozhatja.
Hűtőfolyadék szivárgások
Gyakoriak a vízpumpából a hűtőfolyadék szivárgások, amelyek egyértelműen utal a vízszivattyú cseréjére. A hűtőfolyadék vízpumpában való tartása tömítések segítségével történik. Amikor ezek az alkatrészek elkopnak vagy elöregednek, azt vesszük észre, hogy autónkból szivárog a hűtőfolyadék. A hűtőfolyadék színe általában zöld, narancssárga vagy piros. A rozsdavörös narancssárgás szíj a rendszer rozsdásodására utalhat. Ha ilyet tapasztalunk célszerű a rendszer átmosatni egy speciálisan erre való mosó folyadékkal.
Rozsdás vízpumpa
Egy nem megfelelően tömítő hűtősapkán átszivárgó levegő, a nem megfelelő vagy elszennyeződött hűtőfolyadék, az ásványi lerakódás és még a kor is hozzájárulhat járművünk vízpumpájának elrozsdásodásához. Ha felnyitjuk az autó motorháztetőjét, rozsdát vagy apró lyukakat láthatunk a szivattyú külsején. Ha ilyet tapasztalunk, egyértelműen kijelenthető: ideje cserélni a vízpumpát, mivel az elrozsdásodott vagy károsodott szivattyú nem hatékonyan működik.
Visító, süvítő hangok
Ha a motortérből magas visító, süvítő hangot hallunk, az a vízpumpa közeli tönkremenetelének egyik jele is lehet. A vízpumpa működésre bírására szíjtárcsát vagy szíjat használ, ha pedig ez a szíjtárcsa túl laza, süvítő hangot ad, amit egyesek visító hangnak írnak le. Ezt a hangot a vízpumpa házában lévő kopott csapágyak is okozhatják.
Mondanunk sem kell, ha a felsorolt hibák jeleiből bármelyiket tapasztaljuk, akkor minél hamarabb szükséges kicserélni az alkatrészt. Egy vízszivattyú ára viszonylag olcsó, különösen ahhoz képest, hogy sokkal nagyobb költséggel jár és sokkal nagyobb kárt tud okozni, amennyiben meghibásodik.
A teljes fűtési és hűtési rendszer rendszeres ellenőrzése a rutin karbantartási és szervizmunka részeként segíthet a hasonló sérülések, szivárgások és túlzott kopás korai felismerésében és kijavításában.
A szíjhajtásokba beépített vízszivattyúkat a szíjjal egy időben érdemes cserélni. Ennek oka, hogy a vízpumpa fogaskereke ugyanúgy kopik, mint a fogasszíj. A vízpumpa kopott fogaskereke a szíj idő előtti károsodását okozhatja, ezért akár ismételt javítások is szükségesek lehetnek a szíjhajtás és környékén.
Egy vízpumpa meghibásodása és cseréje esetén ellenőrizni szükséges a vízcsövek szivárgását továbbá a termosztát működését, miközben a vízhűtő folyadék rendszert fagyállóval a megfelelő szintre kell tölteni.
Szólj hozzá a témához