A tárcsafékek
A gépjárművek fékrendszere tárcsafékek és dobfékekből állhatnak. A mai modern gépjárművekben leggyakrabban már csak a tárcsafékek rendszerét használják, a dobfékek rendszerrel szemben. Ennek az oka az erősebb, megbízhatóbb fékhatás.
Webáruházunkban a tárcsafékek teljes alkatrész kínálata elérhető, bármilyen autótípusról is legyen szó.
Keress tárcsafékek alkatrészeit vagy olvass tovább részletesen a fékrendszerről!
A tárcsafékek
Az elektromos forradalom még gyerekcipőben jár, de tagadhatatlan, hogy a fosszilis tüzelőanyag-alapú motorok már fénykorukat élték. Mindazonáltal, függetlenül attól, hogy akkumulátoros vagy üzemanyagcellás motorokról van szó, a jövőbeni környezet barátabb járműveknek továbbra is az utasok biztonságát kell előtérbe helyezniük minden kereskedelmi vagy tömeggyártású jármű esetében. Ezután nyugodtan feltételezhetjük, hogy a fékrendszer változatlan marad a belátható jövőben, egészen addig, amíg egy forradalmibb rendszert nem lehet gyártani.
A ma gyártott autók többsége tárcsafék-rendszert használ, a dobokat egyes gyártók még mindig használják, de hatékonyságuk elhalványul a tárcsafékkel szemben.
A tárcsafékek rendszere sok különböző alkatrészből áll, de legalapvetőbb funkciója szerint a rendszer egy tárcsából, egy féknyeregből és fékbetétekből áll. A fékpedál lenyomásakor a fékfolyadék nyomást hoz létre, és a fékbetétet a féktárcsához szorítja, és súrlódást okoz. Ez a súrlódás lelassítja a kerekek forgását és magát az autót.
Egyszerű? Nyilvánvalóan ennél valamivel többről van szó, hiszen minden egyes alkatrészt úgy terveztek, hogy maximalizálja a fékhatást.
Féktárcsa
A féktárcsa a tárcsafék rendszer legnagyobb alkatrésze, és minden kerékhez rögzítve van az agy elején lévő lyukakon keresztül. Anyaga általában öntöttvas, de mindegyikhez a jármű típusától és a teljesítmény igényektől függően meghatározott fémkeverék tartozik. A tárcsa a fékrendszerben a súrlódás keletkezésének érintkezési felülete, ezért hatalmas nyomásnak és hőnek kell ellenállnia.
A folyamat során a tárcsát érő intenzív hő miatt a többsége szellőztetett, így optimalizálva a hideg levegő áramlását fékezés közben. Ez megakadályozza, hogy a tárcsa túl meleg legyen, ami károsíthatja. A szellőző kialakítása egyedi az autógyártók igényei szerint, és számos különböző formát és típust vehet fel. Egy másik módszer a légáramlás növelésére a tárcsa külső felületén lévő hornyok megmunkálása. A szellőzőnyílásokhoz hasonlóan ezek is növelik a felületet és optimalizálják a légáramlást közvetlenül a tárcsához és a fékfelülethez.
Féknyereg
A féknyereg olyan bilincsszerű alkatrész, amely a tárcsára illeszkedik. Fő funkciójuk, hogy a fékbetéteket a tárcsába nyomják, és ezt dugattyúkon és hidraulikus fékfolyadékon keresztül teszi. A féknyergek belsejében dugattyúk találhatók, amelyekhez a fékbetétek rögzítve vannak. Amikor a lábunkat a fékre tesszük, nyomás alatti folyadék kerül a dugattyúkhoz, és azok nekinyomódnak a betéteknek, ami érintkezik a tárcsa felületével.
Fékbetét
A féktárcsa-rendszer másik fontos eleme a fékbetét. A betét egy acél hátlappal rendelkezik, amelynek felületéhez súrlódási alapú anyag van kötve. Általában kettő fékbetét van a féknyeregben, amelyek a dugattyúkhoz vannak rögzítve úgy, hogy a súrlódó felület a tárcsára irányul.
Elengedhetetlen, hogy elegendő súrlódó anyag legyen a betéten, mivel a tárcsa megsérülhet és a megfelelő érintkezés nélkül elkophat a fékezés során. A fékbetétek sokféle anyagból készülhetnek, attól függően, hogy milyen típusú járművet kell megállítani.
A jármű biztonságos megállításához a fékbetéteknek ellen kell állniuk a szélsőséges hőnek és súrlódásnak. Meglepő módon sokféle anyagot használnak a fékbetétekhez, amelyek mindegyike meglehetősen ellenálló.
Szólj hozzá a témához