Vezérlésmódosító kerék, azaz okoskerék
Idősebb autótípusoknál szívó- és kipufogószelepei meghatározott ideig nyitottak a négyütemű ciklus egy meghatározott pontján, és csak egy bizonyos ideig. A mai modern motoroknál megváltoztathatják a szelep időzítését. Ezen megoldást a vezérlésmódosító kerék, vagy más néven okoskerék segítségével van megvalósítva.
Keress alkatrészt autótípus alapján, vagy olvass tovább részletesen a vezérlés módosító kerékről: ára, hiba, cseréje, javítsa stb.
A változtatható szelep-vezérlés nem új ötlet. Ez általában egy változó vezérműtengely vezérlés, amely javítja a forgatónyomatékot az alacsony és a magas fordulatszámokon is azáltal, hogy előre mozdítja vagy késlelteti a vezérműtengely időzítését a hajtó kerékhez képest. Egyes dupla felső vezérműtengelyes (DOHC) alkalmazások ugyanezeket a funkciókat a szívó- és kipufogó oldali vezérműtengelyeknél is alkalmazzák. (A szívó- és kipufogószelepek egyidejű nyitva tartása, amikor a motor kipufogóról szívóütemre vált, lehetővé teszi a motor számára, hogy kihasználja a kipufogónyíláson kilépő kipufogógázok által keltett enyhe nyomáscsökkenést, hogy segítse a töltést a hengerbe szívni. Másrészt a kipufogószelep időzítésének megváltoztatása „EGR" hatást válthat ki, amely egyes alkalmazásoknál csökkenti a nitrogén-oxid (NO) kibocsátást.)
Egy tipikus vezérműtengely vezérlési kialakítás egy hidraulikus működtetésű mechanizmust használ, amely a vezérműtengelyre vagy a vezérműtengely elejére csavarozott hajtókerék részeként található.
A motorvezérlő egy elektromágneses szelep vezérlésével szabályozza az olaj átáramlását. Ez az olajáramlás mozgatja a vezérműtengely forgását a hajtó fogas- vagy lánckerékhez képest előre vagy hátra.
A folyamatosan változó szelepvezérlés csak számítógéppel működtetett mágnesszelepek használatával érhető el, amelyek pontosan szabályozzák a szívó- és kipufogószelep nyitási és zárási eseményeit. Tipikusan az olajszabályozó szelepre adott jel impulzusszélességének változtatásával szabályozható a szelep működése. Amennyiben mindkét (szívó és kipufogó) vezérműtengely vezérelt, abban az esetben két szelepet kell használni, mindkét tengelyhez egyet-egyet.
Minden gépjárműgyártónak megvan a maga egyedi VVT (Variable Valve Timing) rendszere, de többségük egy teljesen működőképes, változó szelepvezérlő mágnesszelepre támaszkodik, hogy szabályozza az olaj áramlását a VVT rendszerbe, amikor be van kapcsolva. Ez a rendszer általában akkor aktiválódik, ha jelentős terhelés éri a motort. Néhány példa erre, amikor egy jármű túlsúlyos, emelkedőn halad, vagy amikor gyorsulunk. Amikor a VVT mágnesszelep aktiválódik, olajat küldünk a változó szelep vezérmű láncának és fogaskerék-egységének kenésére. Ha a VVT mágnesszelep meghibásodik vagy eltömődik, a megfelelő kenés hiánya a vezérműlánc és a hajtómű idő előtti elhasználódásához vagy teljes elromlásához vezethet.
VVT előnye
Sok előnnyel jár, ha a VVT és gyakorlatilag nincs hátránya. Az egyik előny a motor maximális fordulatszámának növekedése (és ennélfogva nagyobb csúcsteljesítmény) - akár 25% -os növekedés is. Az alacsony fordulatszámú nyomaték szintén növekszik, jobb kezelhetőséget és vezethetőséget biztosít.
Mi a VCT
A változó vezérműtengely-időzítés (VCT) a Ford által kifejlesztett, autóban változtatható szelepvezérlő technológia. Optimálisabb motor teljesítményt, csökkentett károsanyag-kibocsátást és nagyobb üzemanyag-hatékonyságot tesz lehetővé a rögzített vezérműtengelyű motorokhoz képest.
Mi történik, ha a VVT szolenoid mágnesszelep megromlik?
Ha a VVT mágnesszelep meghibásodik, az egész rendszer veszélybe kerülhet, ami azt eredményezheti, hogy a szívó- és kipufogószelepek rossz időben nyílnak és záródnak.
Számos egyéb probléma merülhet fel, amikor a VVT mágnesszelep elhasználódik vagy elromlik, és ez a motor teljes meghibásodásáig terjedhet. E súlyos helyzetek előfordulásának csökkentése érdekében az alábbiakban felsorolunk néhány figyelmeztető jelet, amelyek utalhatnak a VVT mágnesszelep problémájára.
- motor hibajelző lámpa világít
- piszkos motorolaj
- alapjárati problémák
# Renault, Opel, Ford, hiba, szelep cseréje, javítás
Szólj hozzá a témához