Új rendszám
2022-ben megérkeztek az új típusú rendszámok. Az előzőleg használt három latin betűs és három arab számos formátumot felváltotta a két magánhangzóból vagy két mássalhangzóból majd újabb két betűjelből és három számjegyből álló tábla.
Az új rendszám betűs részében - ahogy eddig is - csak ékezet nélküli betűket használnak, a számjegyek helyén 001-től 999-ig terjedő érték szerepelhet. A rendszám módosítást az indokolta, hogy az előzőleg használt karakterkészlet legfeljebb néhány éven belül kifutott volna.
Felvetődik a kérdés, hogy miért nem lehetett egy új sorozatot elkezdeni a három betű és három számos formátumban? A rendszámkarakterek a jármű azonosítását szolgálják, és a járműnyilvántartásból azt követően sem kerülnek ki, ha a hatósági jelzést visszavonták. A nyilvántartásban pedig nem szerepelhet két azonos karaktersorú rendszám. Így adódott egy új rendszám megszületése.
A legújabb rendszámokat megelőzőleg sokféle rendszámformátumot használtak. Az alábbiakban csak egy rövid összefoglaló található a napjainkban használt rendszereket megelőzően.
Korai idők 1901–1958
Az első rendszámtáblákat 1901-ben adták ki, amikor Magyarország még az Osztrák-Magyar Birodalom része volt. Ez csak számokat tartalmazott, és 1910-ig mindössze néhány száz járművet regisztráltak.
1910-ben új rendszert vezettek be, amely 15 körzetre osztotta az országot. A regionális kódokat számok követték a táblákon. Az egyre növekvő járműszám miatt 1922-től a táblákon a területi kód mellett az adott kibocsátási év is szerepelt. Ugyanez a regionális rendszer 1933-ig fennmaradt, annak ellenére, hogy a trianoni békeszerződés után Magyarország területe jelentősen csökkent. 1933-ban a regionális rendszert kétbetűs-három számjegyes formátumra változtatták. Az első rendszámtábla lemezek téglalap alakúak, míg a hátsó lemezek négyzet alakúak voltak. Az 1940-es években, a második világháború éveiben és röviddel azután a formátumot átmenetileg egy betűre – négy számra változtatták.
1948-tól az előző két betűs - három szám formátum visszatért. A kommunizmus éveiben csak néhány személygépkocsi volt az ország utjain, ami nagy része állami tulajdonban volt, így nem volt szükség a karakterszám bővítésére.
Szocialista korszak 1958-1990
Az 1958-as évben bevezetett szabványos akkori új táblákon fehér alapon fekete karakterek, a haszongépjárműveken úgynevezett "fordított" táblák, fekete alapon fehér karakterek voltak. A diplomáciai táblák kék hátterűek voltak (mint manapság).
1958-tól a hétköznapi polgárok egyre nagyobb része magáncélra is vásárolhattak járművet, a formátumot kétbetűsre és négy számosra változtatták, köztük rövid kötőjelekkel (pl.: AB·12·34).
Az előző rendszer 1990–2022
1990-ben már közel 2 millió autó volt forgalomban, ami újabb rendszám rendszer bevezetését tette szükségessé. A hárombetűs-három számformátumot 1990-ben vezették be, a tábla bal oldalán a „H” betű feletti magyar zászlóval, fekete függőleges vonallal elválasztva.
2004. május 1-jétől (amikor Magyarország csatlakozott az Európai Unióhoz) ez némileg módosult, az EU csillagai kék csíkon a H betű felett láthatók.
Zöld rendszám
2015 októbere óta lehet kérni zöld hátterű táblákat a hibridekre és a meghatározott feltételeknek megfelelő elektromos autókra. Ezen autók tulajdonosai bizonyos előnyöket élveznek. Ilyen például az ingyenes átírási díj, illetve az ingyenes parkolás sok városban.
Szólj hozzá a témához