Sport, lyuggatott féktárcsák széles választékban
Ha olyan sofőr vagy, aki a közúti átlagos vezetés helyett sportosabb tempót diktálsz, akkor fontolóra veheted, hogy a hagyományos féktárcsákat lyuggatottra cseréld. Ez a legegyszerűbb megoldás a fékrendszer korszerűsítéséhez, és minden körülmények között érzékenyebb és hatékonyabb fékezést biztosít. Ám figyeljünk a megfelelő márka kiválasztásában, mivel a kezdeti lelkesedés alacsony minőségű lyuggatott tárcsa vásárlása esetén néhány hét múlva bosszantóvá válhat egy olyan fékrendszer miatt, amely már nem felel meg a biztonsági követelményeknek.
Cégünk kínálatában több márka lyuggatott féktárcsája érhető el.
Keress autótípus alapján, vagy olvass tovább részletesen a lyuggatott és hornyolt féktárcsa előnyéről, véleményéről!
Hornyok vagy furatok? Lyuggatott féktárcsa előnye
Miért kell a sima, hagyományos féktárcsákat lyukacsos vagy hornyolt típusúra cserélni? A Brembo, az autós fékrendszerek világ első specialistája feltárja azok előnyeit és a helyes választás módját.
Ha az ügyfél autójának új féktárcsákra van szüksége, az adott járművei kompatibilis specifikáció beszerzése csak egy része a teljes történetnek. A sima, normál tárcsáról a megmunkált opcióra történő frissítés a fékrendszer összteljesítményéhez, valamint az autó megjelenéséhez is jelentős mértékben hozzájárul.
A bizonyos féktárcsákon megtalálható barázdák és furatminták nem csupán a megjelenés kedvéért vannak. A kivitel minden egyes jellemzőjének adott célja van. A hagyományos tárcsákhoz képest például jobb tapadást biztosítanak a betéteknek, nedves időben elvezetik a vizet, és még a féket is hűvösen tartják. Számos különböző felületi minta létezik a piacon, de a főbb típusok előnyeinek megértésével a legjobb pótalkatrészeket biztosíthatja az egyes vásárlók igényeihez.
A két leghatékonyabb féktárcsafelület a hornyolt réses és a keresztfuratos, mindkettő szerepel a kínálatunkban. Ezek mindegyike számos előnnyel jár a fékteljesítmény és a biztonság terén - de néhány hasznos különbséggel is.
Teljesítmény-előnyök
Jobb tapadás
A féktárcsán lévő keresztfuratok vagy hornyok nagyobb tapadást biztosítanak a tárcsa és a betét között. Ezt úgy érik el, hogy a tárcsa felületét kevésbé folytonossá teszik, növelve annak súrlódási erejét, más néven „súrlódási együtthatóját". Ez azonnali reakciót eredményez a fékek első megnyomásakor, és összességében is javítja a fékrendszer hatékonyságát.
Folyamatos tisztítás
A tárcsafuratok és hornyok másik fontos előnye, hogy fékezés során megtisztítják a tárcsát a törmeléktől. A betétek kopása során lekaparja régi súrlódó anyagot és a tárcsán vastartalmú maradványokat, így betét új anyaga érintkezik a tárcsával.
A víz és a gázok elvezetése
A fékezés hatékonyságát befolyásolhatják a nedves tárcsák, a megmunkált lemezprofilok azonban segíthetnek ezen. A keresztfuratos kivitelen lévő lyuk megbontják a vízfilmet, amely a fékező felületen kialakulhat. A kifelé vezető nyílások hasonlóképpen elvezetik a létrejövő vízfilmet. Ez azt jelenti, hogy a fékrendszer nedves körülmények között hatékonyan reagál a pedál lenyomására.
A lyukak és a rések hatékonyabbak mint a sima kivitelek és elvezetik szélsőséges hőmérsékleten a betét és tárcsa között felszabaduló gázokat. Ezek a gázok akkor keletkeznek, amikor a betét anyagának magas hőmérsékleten történő elégetésére gyantát használnak. Ez csökkentheti a tárcsa és a betét közötti súrlódást, ami a fékhatás csökkenéséhez vezet. A féktárcsák keresztfuratai vagy hornyai lehetővé teszik ezeknek a gázoknak a gyorsabb elvezetését, helyreállítva az optimális fékezési körülményeket. A hornyolt tárcsák optimális víz- és gázkibocsátást biztosítanak, ezért gyakran választják azokat a legfelső szintű motorsportokhoz.
A hő elvezetése
A hornyolt és furatos felületek jobbak a sima tárcsáknál, a fékezés során történő hőmérséklet-szabályozást tekintve. A tárcsa és a betét fékezési felületei között keletkező hő elvezetésével a teljes fékrendszer teljesítményét javítják. A fúrt lyukak még a hornyoknál is jobbak a hőelvezetés terén, megkönnyítve ezzel a hő távozását.
Kockázat elkerülése érdekében nem szabad az alábbi 5 hibát elkövetni
1) A „csináld magad” átalakítás
Ne gondoljuk, hogy a szabványos sima lemezt lyuggatott, azaz fúrott tárcsákká alakíthatjuk. Egy sima féktárcsa fúrása a legrosszabb és legveszélyesebb hiba, amelyet tehetünk.
A szükséges szerkezeti változtatások nagyon kényesek, és megfelelő tesztelést kell biztosítani a termékbiztonság biztosítása érdekében. Jogi szempontból azt is meg kell jegyeznünk, hogy a módosított lemezekre már nem vonatkozik garancia, és azokat már nem engedélyezik közúti használatra.
2) Ne gondoljuk, hogy az összes lyuggatott féktárcsa
Nem minden lyuggatott féktárcsafúrt azonos, még akkor is, ha úgy tűnik. A lyukak száma, mérete és elhelyezkedése meghatározó tényezők a fékrendszer teljesítményére, és mindenekelőtt a biztonságos működése szempontjából is.
A Brembo Xtra tárcsákon a lyukakat úgy fejlesztették ki, hogy javítsák a teljesítményt anélkül, hogy veszélyeztetnék a tárcsa hő-mechanikai terhelését.
3) A tesztek szerepének alábecsülése
Vannak olyan lyuggatott, fúrt tárcsák, amelyeket a forgalomba hozatal előtt megvizsgálnak a teljesítmény és az időtartam szempontjából. Más márkákat viszont csak a teljesítmény szempontjából értékelnek. De néhányat egyáltalán nem tesztelnek.
A világ legrangosabb autógyártóival és a világ legfontosabb versenycsapataival együttműködve a Brembo ismeri a fékrendszer legszélsőségesebb használatához szükséges műszaki előírásokat. Webáruházunkban pedig a teljes termékkínálata elérhető.
A Brembo Xtra tárcsák forgalomba hozatala előtt elvégezték az összes próbapadi és közúti tesztet, amelyek szükségesek a Brembo által támasztott legszigorúbb követelmények teljesítéséhez, valamint az olyan autók teljesítményszükségletének kielégítéséhez, amelyekhez a terveket tervezték.
4) Az anyagok és a szellőzés alábecsülése
A lyuggatott féktárcsa, azaz a fúrt tárcsa helyettesíti a simát, amelynek meg kell felelnie a fékrendszer működésének alapvető műszaki követelményeinek. Az anyagoknak, a szellőzés típusának, a méret- és alaktűrésnek meg kell felelnie az eredeti rendszergyártó előírásainak.
Egyes esetekben a hőrepedésekkel és a rendszerhűtéssel szembeni ellenállás javítása érdekében a Brembo az Xtra termékcsaládhoz egyedi megoldásokat fogadott el, mind az egyedi anyagok, mind a testreszabott szellőzés szempontjából. A sport féktárcsának a teljesítmény szempontjából többet kell nyújtania, nem csak néhány, a szemnek tetsző lyukat kell tartalmaznia.
5) Nem veszik figyelembe a fékbetéteket
A fékbetétek döntő szerepet játszanak a fékrendszer teljesítményének, kényelme és időtartamának meghatározásában. Még inkább, ha lyuggatott féktárcsával használjuk, amely nagyobb teljesítményt nyújt. Egy minőségi lyuggatott féktárcsa gyártója, által kiválasztott vegyületeket használ a fékbetétekhez is. Érdemes a féktárcsa gyártójának ajánlásaira támaszkodni.
A Brembo Xtra tárcsákat a legjobb teljesítmény elérése érdekében vizsgálták és tesztelték, különösen a Brembo fékbetétek kínálatában. Ha megbízható féket szeretnél, akkor a BREMBO a legjobb választás.
# lyuggatott féktárcsa, előnye, vélemény
Szólj hozzá a témához