Réz és gumi fékcső
A gépjármű fék alkatrészeit a fékcsövek kötik össze. Segítségével kapják meg a működéshez szükséges fékolajt. Ezek gumi és fém fékcsövek (acél vagy réz) lehetnek. A gumi fékcsöveket gyakrabban szükséges cserélni az elöregedés miatt. A fékcső meghibásodása a fékfolyadék szivárgásához vezethet, továbbá a gumi fékcső kihasadása, rugalmassá válása szintén rontja a fékreakciót.
A webáruzunk kiváló minőségű gumi és réz fékcsövek, toldók széles választékát nyújtja. Keress autótípus alapján, vagy olvass tovább részletesen az alkatrészről!
A gépjármű fékpedál lenyomásával nyomás alá helyezzük a fékfolyadékot, amit utána a fékcső rendszer juttat el a helyére. A rendszer fém fékcsövekből, valamint a rugalmas gumi fékcsövekből tevődik össze.
Mik a gumi fékcső leggyakoribb hibái?
1. Öregedés
A gumi fékcső a használat során szélsőséges üzemi feltételek között működik, ezért idővel elöregszik, teljesítménye csökken. A gumi fékcső, avagy féktömlő 3 elemből áll: vulkanizált gumiburkolatból, mechanikus szilárdságot biztosító szintetikus szálfonalból és egy vulkanizált belső csőből.
Az öregedési folyamat a tömlő különböző részein különböző módokon jelentkezik.
- A burkolatra olyan külső tényezők hatnak, mint például a különböző folyadékok, gázok és a sugárzó hő. Az időjárás szintén öregítő hatással van az alkatrészre, különösen hideg teleken, amikor nagy mennyiségű sóval szórják fel az utakat.
- A szálerősítést termikus hatások öregítik (hőkárosodás is felléphet).
- A belső csövet termikus hatások és a fékfolyadék közvetlen agresszív vegyi hatásai egyaránt öregítik.
A hő- és vegyi hatások támadásai a féktömlő egyes elemein repedést, elválást okozhatnak, ami a fékfolyadék áramlás akadályozásával, a fékreakció gyengülésével jár.
2. Nem megfelelő szerelés
A szerelés során számos művelettel károsítható a gumi fékcső tömlő:
- Megcsavarás.
- A tömlő megtörése.
- A tömlő külső burkolatát érő folyadék, ásványi olaj vagy kenőzsír.
- Nem megfelelő meghúzási nyomaték: A fémszerelvény 13 és 20 Nm közötti nyomatékkal húzható meg. Ennél alacsonyabb vagy magasabb értékek károsodáshoz vagy szivárgáshoz vezethetnek.
- Féktömlő beszerelésekor győződjünk meg róla, hogy az nem ér hozzá a kormány vagy a fék alkatrészeihez. Amíg a gépkocsi meg van emelve, addig úgy tűnhet, hogy a tömlő megfelelő helyzetben áll, de a talajon a felfüggesztés helyzete megváltozik. Mindig végezzünk egy második ellenőrzést is a tömlőn a gépkocsi talajra eresztett helyzetében is. A kormányt a két végkitérésébe forgatva is ellenőrizzük, hogy a féktömlő nem ér hozzá semmihez.
A fékcsövek meghibásodásának megelőzése
1. ÖREGEDÉS
• A hajlékony féktömlők ellenőrzése váljon rendszeres szokássá minden szervizelés alatt. A féktömlő csere költsége csekély, a meghibásodása viszont jelentős hatással lehet a vezetés biztonságára.
• A fékrendszer maximális hatékonyságának biztosítására, valamint az alapvető biztonság és megbízhatóság garantálása érdekében a fékcsöveket rendszeresen ellenőrizni kell kidörzsölődés, vágás, általános elhasználódás és szivárgás szempontjából.
• Vannak autógyártók, akik javasolják a féktömlők cseréjét 50 000 km megtétele után vagy legalábbis évente még úgy is, hogy a tömlők minden szervizelésnél ellenőrzésen esnek át.
2. BESZERELÉS
• Ellenőrizzük, hogy a beszerelés során a féktömlők nem törtek vagy csavarodtak meg.
• Ellenőrizzük, hogy a megfelelő meghúzási nyomaték került alkalmazásra a beszerelés során.
• Ellenőrizzük, hogy a tömlö és a felfüggesztés alkatrészei a talajra engedett gépjárműnél sem érintkeznek.
3. CSAK OLYAN MEGFELELŐ MINŐSÉGŰ FÉKTÖMLŐT VÁLASSZUNK, AMI AZ ALÁBBI TULAJDONSÁGOKKAL RENDELKEZIK:
• Nagy ellenállás a légköri viszonyokkal szemben.
• Nagy ellenállás a hirtelen hőmérséklet-változásokkal szemben.
• Megfelelő rugalmasság és dinamikus ellenállás.
• Magas szintű kompatibilitás az alkalmazásnál használt fékfolyadékokkal szemben.
• Alacsony nedvesség permeabilitás
• Nyomás alatt kis volumetrikus terjeszkedés
Szólj hozzá a témához