Részecskeszűrő hiba jelei
Ebben a cikkben azokat a figyelmeztető jeleket és tüneteket soroljuk fel, amelyek arra utalnak, hogy rossz vagy eltömődött dízel részecskeszűrő.
Ha dízel járművet vezetsz, akkor biztosan hallottál már a dízel részecskeszűrőről (DPF). Valójában soha nem fogsz rájönni, hogy milyen létfontosságú ez az alkatrész, amíg meg nem próbálod kideríteni, hogy az autódon rossz a dízel részecskeszűrő. De hogyan lehet megállapítani, hogy eltömődött vagy rossz?
Rossz vagy eltömődött dízel részecskeszűrő hiba jelei
Amikor a DPF szűrő eltömődik, a motor gyengébb lesz, és gyakran megjelenik a check engine lámpa a műszerfalon. Ez magasabb üzemanyag-fogyasztáshoz is vezethet, és nehéz indítási helyzetet teremthet. Ezenkívül furcsa szagokat vagy turbófeltöltő-problémákat is észlelhetünk.
Ellenőrizzük a motor hibajlező lámpáját
A rossz DPF első gyakori jele a check engine lámpa a műszerfalon. A dízel részecskeszűrő érzékelők segítségével méri a nyomást és a hőmérsékletet a DPF szűrő előtt és után. Ha a nyomás nem megfelelő, a motorvezérlő modul felkapcsolja a motorellenőrző lámpát a műszerfalon.
Csökkent motorteljesítmény
Ha a DPF blokkolva van, a kipufogórendszer drámai hatással lesz, a motor kipufogógázának hatékony távozására.
Rossz üzemanyag-hatékonyság
Ha a motor nem működik hatékonyan, a szokásosnál több üzemanyagot éget el. A hatástalanság egy része magából az eltömődött szűrőből ered, ami miatt több üzemanyagot kell beszivattyúzni ugyanazon feladat elvégzéséhez. Ennek oka az is, hogy több üzemanyagra van szüksége ahhoz, hogy a motor a kívánt eredményeket érje el.
Hiba az indításkor
A blokkolt DPF kipufogógáz felhalmozódást hoz létre a motorban. Ez a beszorult gáz nem tud sehova távozni, és a szokásosnál nagyobb nyomást kelt. Ezalatt az idő alatt nehéz lesz beindítani a motort. Valójában a motor nem akar beindulni, hacsak nem engedi el a nyomást.
Ez a probléma inkább biztonsági tervezés. Ha a motor ennyi belső nyomás mellett beindulna, maradandó károsodás következhet be, ami jelentős javítási számlákhoz vezethet. Ennek a pénznek a megtakarítása érdekében a legjobb, ha megtisztítod a részecskeszűrőt, mielőtt eltömődés lépne fel.
Furcsa szagok
Ahogy a kipufogógáz felgyülemlik a motorban, az érezhető szagot okozhat. Ez nem csak bosszantó, de veszélyes is lehet. A kipufogógázokat nem biztonságos belélegezni, és gyúlékonyak lehetnek, ami akár tűzveszélyes is lehet.
Turbófeltöltő károsodása
A kipufogórendszer eltömődése esetén figyelembe kell vennie a turbófeltöltő állapotát is. Ha a gázáramlást akadályozzák vagy lelassítják, a hőmérséklet gyorsan emelkedhet. Ha a probléma nem oldódik meg azonnal, a turbinaház is felmelegszik.
Ha nem ellenőrizzük, a turbófeltöltő megsérülhet. Ha a ház megsérül, szivárgás léphet fel, és a hatékonyság csökken. Ez a probléma a turbófeltöltőben lévő olaj elszenesítését is okozhatja, ami veszélyessé válik magára a motorra.
Szólj hozzá a témához