Piezo porlasztó
A legújabb közös nyomócsöves motorok gyártói piezo-meghajtású üzemanyag-befecskendezőkre támaszkodnak.
Növekszik a nyomás a dízelmotorok károsanyag-kibocsátásának csökkentésére. Ennek egyik módja az üzemanyag hengeren belüli égésének hatékonyabbá tétele. Kisebb térfogatú, gyakrabban és erősebben porlasztott üzemanyag befecskendezése kevesebb el nem égett tüzelőanyagot eredményez, és ezáltal tisztább égés, kevesebb károsanyag-kibocsátás.
A piezo-üzemanyag-befecskendezők (CRI4), amelyek piezokristályokat használnak egy gyors működtetőelem részeként, segítik a gyártókat az Euro 6-os célkitűzésük teljesítésében.
Ezek az injektorok úgy működnek, hogy elektromos áramot vezetnek át a piezo kristályon, aminek hatására azok kitágulnak; majd a kristály kisüti az áramot és összehúzódik az eredeti méretre. A kristályok tágulása és összehúzódása kiszorítja az üzemanyagot a befecskendező szelepen belül, aminek következtében a tűszelep rendkívül gyorsan nyit és zár.
A befecskendező szelep ilyen módon történő begyújtása akár ötször gyorsabban juttatja az üzemanyagot az égéstérbe, mint a hagyományos elektrohidraulikus mágnesszelep esetében.
Mivel a piezo befecskendező szelep gyorsabb, több befecskendezést tud végrehajtani hengerlöketenként, és nagyobb nyomást tesz lehetővé az üzemanyagrendszerben; ez javítja a dízel porlasztását, jobb permetezési lendületet és nagyobb pontosságot biztosít. Az eredmény jobb égésszabályozás, kevesebb üzemanyag-pazarlás, jelentős emisszió-csökkenés, nagyobb nyomaték és teljesítmény, valamint jobb üzemanyag-fogyasztás.
Gyakori javítási és csereproblémák
Mint minden közös nyomócsöves rendszerelemhez, ezeket a befecskendezőket is nagyon finom tűréshatárok szerint gyártják. A meghibásodások általában a hibás üzemanyag-feltöltés vagy az üzemanyag magas víztartalma miatt következnek be (a szervizelés hiánya vagy az üzemanyagrendszer szennyeződése miatt).
Ne feledjük, a közös nyomócsöves befecskendezők ellenséges környezetben működnek, ahol magas hőmérsékletnek vannak kitéve (akár 350°C-ig), és pontosan, gyorsan és rendkívül magas nyomáson kell az üzemanyagot az égéstérbe juttatniuk, miközben tömítési pontként is szolgálnak az égéstérben. Egyes esetekben az égéskamrából a befecskendező szelepen túl égés léphet fel. Ez szénlerakódásokat hagy az injektor és a hengerfej között, ami gyakran speciális injektor kiszedő szerszámokat igényel az injektorok eltávolításához. A befecskendező nyílások és a tömítések alapos tisztítása, a jó minőségű tömítések és a megfelelő meghúzási nyomaték alkalmazása az új/felújított injektorok beszerelésekor segíthet megelőzni az ilyen jellegű problémákat.
A piezo befecskendezőket egyre több nagy motorgyártó alkalmazza. Ez azonban nem jelenti a mágnesszelep befecskendezőjének a végét, mivel a gyártók folyamatosan keresik a módját annak, hogy a mágnesszelepek a piezo technológiához hasonló eredményeket produkáljanak.
Figyelmeztetés
A piezodiagnózis veszélyes lehet, mivel az injektorok 200 volton és 15 amperig működnek. Ha lekapcsolják, miközben a piezokristályok tágulnak, akkor nem tudnak földelni, és az injektor kiterjesztett állapotban marad.
Ezért soha ne kíséreljük meg leválasztani ezeket a befecskendezőket, miközben a motor jár. Már néhány motorfordulat után annyi üzemanyag kerül a hengerbe, hogy hidraulikus blokkolást és komoly motorkárosodást okozzon, nem beszélve az áramütés veszélyéről.
Szólj hozzá a témához