PCV szelep
A forgattyúház-szellőztető szelep vagy PCV szelep kulcsfontosságú szerepet játszik a belső égésű motorral szerelt járművekben, mert segít a motornak megbirkózni az úgynevezett blow-by jelenséggel . A rendszer egyszerű és minimális karbantartást igényel, ezért gyakran figyelmen kívül hagyják, ami a PCV-k vagy az olajleválasztók eltömődéséhez vezet.
BELSŐ ÉGÉSŰ MOTOROK ÁLTAL TERMELT GÁZOK
A belső égésű motorok működése során, főként a sűrítési és a teljesítménylöket fázisában, kismértékű, de elkerülhetetlen gázok haladnak át a dugattyúgyűrűk mellett, amit átfújási jelenségnek nevezünk. A sűrítési fázisban az átfúvó gázok szénhidrogénekkel kevert beszívott gázok, míg az erőlöket fázis robbanása után a kifújt gázok is tartalmazhatnak némi kipufogógázt.
A kifújt gázok a forgattyúház házába kerülnek, ahol növelik a nyomást. E gőzök elszívása több okból is elengedhetetlen:
- A szénhidrogének jelenléte a kifújt gázokban a motorolaj idő előtti lebomlását okozza.
- A motor lehűlésekor a forgattyúházban lerakódott nedvességet a szivattyú keringeti, és ez befolyásolhatja a kenést, vagy bizonyos rendszerekben és helyeken kenési hibát okozhat.
- A motor teljesítménye csökken, mivel a túlnyomás akadályozza a dugattyú lefelé mozgását.
- A nyomás végül még a tömítéseket és tömítéseket is kifújhatja, ami olajszivárgást okozhat.
A PCV szelep szabályozza a nyomást a kifújt gázok forgattyúházának légtelenítéséhez. A nyomásszabályozó szelep az átfúvó gázok elvezetésével csökkenti a forgattyúházban a vákuumhatást. Ez megakadályozza a motor tömítéseinek károsodását (amelyek kifújhatnak, ha a nyomás túl magas lesz).
Mivel a PCV rendszer levegőt és kipufogógázokat szív be a szívócsőbe, ugyanolyan hatással van a levegő-üzemanyag keverékre, mint a vákuumszivárgás. Ezt az üzemanyag-befecskendező rendszer kompenzálja. Következésképpen mindaddig, amíg minden megfelelően működik, a PCV-rendszernek nincs hatása az üzemanyag-fogyasztásra, a károsanyag-kibocsátásra vagy a motor teljesítményére.
A mai PCV szelepek a régi szelepektől eltérően épülnek fel, bár működési elvük hasonló. Az alsó képen bal oldali egy régi típusú, míg a jobb oldali egy új típusú PCV szelep.
Suzuki Swift és Wagon R PCV szelep
Vásárlóink ha PCV szelepet keresnek akkor legnagyobb többségben a Suzuki Swift és Wagon R típusokhoz. A Suzuki család három leggyakoribb PCV szelepe az alábbi képen látható.
Az 1,0 és a 1,3-as típusok szelepeit külön színnel jelölik. A fekete 18118-86500 gyári számú az 1,0-es típusokhoz való, míg a szürke illetve a zöld-fekete az 1,3-as típusokhoz, aminek a Suzuki gyári száma a 18118-58B00.
A szürke és a zöld-fekete szelep működése egyforma, tehát egyik berakható a másik helyett.
Megjegyzések (1)
Jó napot kívánok egy PCV szelep miatt érdeklődnék , hogy milyen árban van. Az autó egy 2006 Toyota Yaris 1.3 a motorkód a 2SZ-FE es a PCV szelepen a következő szám található, 23011 6AL a sze