Klímakondenzátor, klímahűtő webáruház, működése
A klímakondenzátor, közismert nevén klímahűtő, elengedhetetlen része a mai gépjárműveknek, napjaink időjárási körülményei pedig különösen indokolják a használatát. Webáruházunkban olcsó és prémium kategóriájú klímahűtőket is megtalálsz.
Válaszd ki, hogy milyen autóhoz keresel klímahűtőt, vagy olvass tovább részletesen az alkatrészről!
Egész évben kísérjük figyelemmel a légkondicionáló rendszerek elsődleges hőcserélőjét: a kondenzátort. Számos tévhit tartja magát az iparágban, melyek közül az egyik az, hogy a légkondicionálók szervizelésére és karbantartására csak tavasszal és nyáron van szükség. A rendszer rendszeres időközönként történő ellenőrzése azonban egész évben fontos. Ez a kondenzátorra is vonatkozik.
Sokan pusztán úgy tekintenek a légkondicionálókra, mint egy eszközre, ami hideget csinál, amikor meleg van. A klímaberendezés azonban a beérkező párás levegőt is kiszárítja, mielőtt azt az utastérbe juttatná. A légkondicionáló használatával a leggyorsabb és leghatékonyabb módon csökkentheti a kondenzációt a jármű belsejében, és megakadályozza az ablakok bepárásodását.
Ezenkívül a légkondicionáló rendszeres használatával az olaj/hűtőközeg keverék is folyamatosan mozog a rendszerben, ami biztosítja a belső alkatrészek - elsősorban a kompresszor - megfelelő kenését. A legjobb és legbiztonságosabb tehát, ha egész évben használjuk. A modern alkalmazásokban, mint a hőszivattyú-rendszerrel ellátott plug-in vagy hibrid járművek esetében ez az egyetlen lehetőség. Amellett, hogy a forró napokon hidegen tartja, hidegben pedig felmelegíti az utasteret, az autó akkumulátorát is védi a hőkárosodástól.
Ebből adódóan a klímaberendezések javítása és karbantartása minden évszakban fontos a független műhelyek számára.
FÓKUSZBAN A KONDENZÁTOR
A klímakondenzátor a forró, nagynyomású gáznemű hűtőközeget a klíma kompresszorból kapja, és meleg folyadékállapotba hűti. A klímahűtő sérülése gyakran előforduló probléma, hiszen egy kisebb koccanásnál, ha az első lökhárító erősebben megsérül, akkor a klímahűtőt is javítani kell.
A klímahűtő a környezeti elemeknek is ki van téve, a télen használt síkosságmentesítő és egyéb korrozív anyogoknak, a menetszél által beszívott rovarok, növényi anyagok, kövek károsító hatásának. Ezekből is adódik, hogy előbb-utóbb megjelenhet egy repedés és szép csendben elillanhat a hűtőközeg, a következmény pedig akár a kompresszor megragadása is lehet.
A hűtőt javítani nem, csak cserélni érdemes, hiszen, ha porózussá vált az alumínium, akkor bárhol kilyukadhat.
Egy hibás kondenzátor, még ha részben működik is, súlyos problémákat okozhat a klímaberendezésekben, és a kompresszor károsodásához vagy akár beragadásához is vezethet. A kompresszorok nagyon költséges alkatrészek cseréjük pedig azzal jár, hogy a járművet le kell állítani, mivel a klímaberendezés többi részét is át kell vizsgálni és át kell öblíteni. Az olaj/gáz hűtőközeg keverék módosult.
A kondenzátor általában a motortérben lévő egyéb hőcserélőkhöz van csatlakoztatva. A klímaberendezésnek gondoskodnia kell arról, hogy a hűtőközeg gázból folyékony halmazállapotúvá alakuljon át. Ez a kondenzáció révén érhető el. A hűtőközeg hője elvonásra kerül, ami lehűti a kondenzátort, a légáramlat pedig a hidegebb levegőt vezeti az utastérbe.
MECHANIKAI SÉRÜLÉS
Ezt a problémát gyakran tulajdonítják a rendszer csökkent teljesítményének vagy a kompresszor meghibásodásának mivel a szivárgásokat és a felületi perforációkat általában a rendszerhibák leggyakoribb okainak tekintik.
Azonban már a kondenzátor csöveinek és lamelláinak enyhe mechanikai deformációja is komoly teljesítménycsökkenést okozhat a rendszerben. Már egyetlen eldeformálódott kondenzátorcső is korlátozhatja a hűtőközeg áramlását a készülék belsejében, jelentősen csökkentve ezzel a rendszer teljesítményét.
A legújabb kivitelű kondenzátor rendkívül szűk járatokat alkalmaz a mikrocsöveken belül 1 mm vastagság alatt. Ez a kialakítás kiváló hőcserét biztosít, de nagyon érzékeny a szennyeződésekre.
Láthatóan megrongálódott lamellák a kondenzátor alján. Ez a hiba súlyos hatással lehet a klímakompresszorra.
Ezenkívül a korlátozott áramlás rendellenesen magas nyomást és hőmérsékletet eredményez a klímakörben. Ezek növelik a kompresszor munkaterhelését, és nagymértékben csökkentik az élettartamát, rosszabb esetben pedig akár, a kompresszor meghibásodását is okozhatják.
KORRÓZIÓ
Mivel a kondenzátor a klímaberendezések külső környezethez legközelebb eső alkatrészeinek egyike, élettartama során nagymértékű kopásnak és elhasználódásnak van kitéve. Különösen a heves esőzésekkel, havazással és páratartalommal járó éghajlati viszonyok viselik meg a kondenzátort.
Mivel a hidegebb hónapokban az utak sónedvesek, a sós víz a szabadon lévő kondenzátorra fröccsen, növelve ezzel a korrózió kockázatát.
Attól, hogy a kondenzátor nem szivárog és tömörnek tűnik a hőcserélő kapacitás még sokkal kisebb lehet. Ahogy a korrózió a vékony alumínium lamellákhoz tapad, a munkafelület csökken, következésképpen csökken a kondenzátor teljes hőcserélő képessége. A kondenzátor egyetlen lamellasorának sérülése akár 5%-kal is csökkentheti annak hőteljesítményét!
BELSŐ DUGULÁS
Ha szennyeződések keletkeznek a rendszerben, a kondenzátor vékony csatornái gyorsan eltömődnek. Ez korlátozhatja a hűtőközeg áramlását, ami végsősoron csökkenti a készülék hőcserélő képességét. Ez a legtöbb esetben ezt követően túlnyomást okoz a rendszerben, ami nagyon káros a kompresszorra nézve.
Olajos és port vonzó felületek a képen - a kondenzátor csatlakozóin szemrevételezéssel észlelt hűtőközeg-szivárgások.
A mikro- és nanocsöves technológiát használó kondenzátorok jelentős kockázatnak vannak kitéve. Míg a mikrocsöves technológia kiváló hűtési teljesítményt nyújt, a vékony csövek hajlamosabbak a dugulásra. Mivel az áramlás szűkebb területre tömörül, kevesebb szennyeződésre van szükség az eltömődéshez. A dugulást okozó belső szennyeződések fő okai közé tartozik a nem megfelelő rendszer-öblítés, a rendszeradalékok túladagolása és a lebomlott kenőanyag. A szárító szűrő korlátozott működése egy másik gyakori oka.
Milyen hibajelenségeket okozhat egy elszennyezödött kondenzátor? Amennyiben a nyomás diagnosztika a nagynyomású oldalon túl magas nyomás-értéket mutat, mindenképpen ellenőrizni kell a klímahűtő állapotát. Bekapcsolt rendszerben a vizsgálati feltételek: járó motornál, a klímaberendezésnek legalább 5 perce üzemelnie kell, klímaszerviz-berendezés a gépkocsira csatlakoztatva, hozzávetőleg 20 °C kültéri hőmérséklet esetén.
JAVASLATOK
Mindig megfelelően kezeljük a kondenzátort, és ne hagyjuk figyelmen kívül a legkisebb felületi sérüléseket sem. Ha a csövek vagy lamellák láthatóan sérültek, cseréljük újra a kondenzátort.
Függetlenül attól, hogy a jármű milyen elsődleges okból kerül szervizbe, a szakembereknek mindig el kell végezniük a teljes klíma-berendezés szemrevételezéses ellenőrzését, keresve az olajmaradványok szivárgását az alkatrészek felületén, az illesztések körül és a csatlakozóknál.
A kondenzátor felületi ellenőrzésével drága rendszer- és kompresszorjavításokat takaríthatunk meg. Ezért a kondenzátor felületén észlelt korrózió vagy a szivárgás bármilyen jelét a rendszer hatékonyságát és működését fenyegető komoly veszélynek kell tekinteni. Fordítsunk különös figyelmet a kondenzátor alsó részére, ahol a csövek és a lamellák leginkább ki vannak téve a nedvességnek és az agresszív sós vízpermetnek. Ha szivárgás jeleit vagy hiányzó/romlott lamellákat észlelünk, cseréljük ki a kondenzátort.
A kondenzátorok cseréjekor olyan kondenzátort válasszunk amely korrózióvédelemmel van ellátva, mivel ez jelentősen meghosszabbítja annak élettartamát.
A kondenzátor jó állapotban tartása érdekében a szárító szűrőt mindig ki kell cserélni a kompresszor cseréje során, ha az a környezeti levegőnek volt kitéve, vagy a rendszer szivárgás miatt üresen futott.
Végezzünk rendszeröblítést a kompresszor meghibásodását követően. Ügyelve arra, hogy az öblítés után ne maradjanak öblítőszer-maradványok a rendszerben. Mindig a javasolt olajat és adalékokat használjuk. Kétség esetén cseréljük ki a kondenzátort.
ÉRVEK A NISSENS KONDENZÁTOROK MELLETT
• Átfogó termékválaszték több mint 1200 kondenzázor-modellel, amely az autópark több mint 94%-át lefedi.
• Eredeti Nissens minőségi termékek olyan jellemzőkkel, amelyek meghosszabbítják az élettartamot és biztosítják a rendszer optimális teljesítményét.
• Az As First-fit termékcsalád termékei tartalmazzák a beépítéshez szükséges összes alkatrészt mint például az 0-gyűrűket.
• Korrózióvédelem egy speciális kivitelű bevonattal.
• A sósvizes tesztek azt mutatják, hogy a korrózióvédelemmel kezelt kondenzátorok akár nyolcszor hosszabb ideig működnek, mint a szabványos. kondenzátorok.
• Masszív csomagolásban vannak hogy a tárolás és szállítás során maximális védelmet biztosítsanak.
• A kondenzátor-modellek választéka lefedi a legnépszerűbb hibrid és elektromos autómodelleket is.
Szólj hozzá a témához