Kipufogó hőmérséklet-jeladó
Az egyre szigorúbb kibocsátási jogszabályoknak köszönhetően a kipufogógáz-hőmérséklet-érzékelők, avagy jeladók egyre népszerűbbek a modern járművekben. És mivel egyre gyakrabban hibásodnak meg, így egyre népszerűbbek a diagnosztikái és javításai.
Webáruházunkban széles választékban érhető el kipufogógáz-hőmérséklet-jeladó. Keress autótípus alapján, vagy olvass tovább részletesen az alkatrész működéséről!
Cikkünkben a továbbiakban részletesen foglalkozunk, hogy mit csinál, mi a feladata a kipufogó-hőmérséklet-érzékelőnek, miért nem működik, valamint hogyan kell kicserélni,.
Mi a kipufogógáz hőmérséklet-érzékelő?
Ahogy a neve is mutatja, a kipufogógáz hőmérséklet-érzékelője méri a kipufogógáz hőmérsékletét. Ezeket az információkat ezután visszaküldik a motor vezérlő egységének, az ECU-nak, ami feldolgozza ezeket az adatokat. A benzinmotorokban fő feladata a kulcsfontosságú elemek védelme a magasabb hőmérsékletektől - tehát ha az érzékelő túlzott hőmérsékletet észlel, akkor az ECU csökkenti a hőmérsékletet, például a turbófeltöltő esetén a nyomás csökkentésével, vagy a katalizátorhoz befecskendezett üzemanyag mennyiségének növelésével.
A dízelmotorokban a kipufogógáz hőmérséklet-érzékelőit használják a dízel részecskeszűrő (DPF) hőmérsékletének figyelemmel kísérésére, hogy a regeneráláshoz megfelelő hőmérsékletet állapítsanak meg, ezzel csökkentve a káros kibocsátást. Nem ritka, hogy három vagy több érzékelő van felszerelve a kipufogó rendszerre.
Hogyan működnek a kipufogógáz hőmérséklet-jeladói?
Kétféle kipufogógáz-hőmérséklet-érzékelő létezik; az egyik pozitív hőmérsékleti együttható (PTC) érzékelő elemet tartalmaz, a másik pedig negatív hőmérsékleti együtthatót (NTC). Az egyetlen különbség az, hogy miként mérik a hőmérsékletet. Az NTC elem magas ellenállással rendelkezik alacsony hőmérsékleten és alacsony ellenállással magas hőmérsékleten. Más szóval, ellenállása csökken a hőmérséklet növekedésével. Míg a PTC elemben a leggyakoribb típus, az ellenállása a hőmérsékletnek megfelelően növekszik. Akárhogy is, az ECU-ban lévő ellenálláshoz hőmérsékletet rendelünk, és ennek megfelelően történik a gépjármű vezérlése.
Miért hibásodnak meg a kipufogógáz hőmérséklet-érzékelői?
A kipufogógáz-hőmérséklet-érzékelő meghibásodásának egyik leggyakoribb oka a túlzottan magas hőmérséklet - bizonyos esetekben 900 ° C feletti hőmérsékletnek való kitettség - éppen az, amitől megvédik a többi alkatrészt. Mint minden vezetékes érzékelő, az erős rezgések is meglazíthatják a belső csatlakozásokat, és az esetleges hajlítások vagy csavarodások miatt a huzal része is elszakadhat. Így különösen sérülékenyek, amikor a kipufogórendszer más alkatrészeit cserélik. Olajtól vagy fagyállótól származó szennyeződések mellett, mind befolyásolhatják az érzékelő reakciójellemzőit, előidézve a tolerancia túllépését és pontatlan leolvasást.
Melyek a hibás kipufogógáz-hőmérséklet-érzékelő tünetei?
A hibás kipufogógáz-hőmérséklet-jeladó negatívan befolyásolhatja a jármű utókezelő rendszerét, ami a következő tüneteket okozhatja:
- Ellenőrizzük a motor hiba jelzőfényét: ha hőmérséklet jeladó problémára gyanakszunk, akkor az a motor ellenőrző lámpájának kigyulladását váltja ki.
- Csökkentett üzemanyag-hatékonyság: ha az érzékelő hibás feszültséget közvetít, a DPF regenerációs folyamata tovább tarthat, ami megnöveli az üzemanyag-felhasználást.
- Felesleges DPF regenerálás: a hibás érzékelők felesleges regenerálódáshoz is vezethetnek.
- Sikertelen kibocsátási teszt: a hamis leolvasás az EGR-rendszer meghibásodását okozhatja, anélkül, hogy megjelenne a motor hiba ellenőrző fény. Ez károsanyag-kibocsátási teszt sikertelenségét eredményezheti.
- Alkatrészek meghibásodása: a kipufogógáz-hőmérséklet növekedése szintén hozzájárulhat a kipufogógáz vagy a motor belső alkatrészeinek idő előtti meghibásodásához.
Hogyan lehet elhárítani a kipufogógáz hőmérséklet-érzékelő hibáit?
Hibás kipufogógáz-hőmérséklet-érzékelő diagnosztizálásához vegyük figyelembe a következő lépéseket:
- Végezzünk el egy hibakódok kiolvasást egy diagnosztikai eszköz segítségével.
- Vizsgáljuk meg, hogy a csatlakozókban nincs-e korrózió vagy nem laza-e a csatlakozás.
- Ellenőrizzük a vezetékeket, hogy nincsenek-e olyan törések vagy sérülések, amelyek zárlatot okozhatnak.
- Ellenőrizzük, hogy az érzékelőn nem képződött-e szennyeződés, és szükség szerint tiszta, száraz ruhával tisztítsuk meg.
- Az érzékelő teszteléséhez használjunk mérőeszközt, és hasonlítsuk össze a leolvasott értékeket a diagnosztikai eszköz használatakor kapott adatokkal. Járassuk a motort, hogy a kipufogógáz hőmérséklete növekedjen, és hasonlítsuk össze a leolvasott értékeket.
- Ha a jármű gyújtása be van kapcsolva, és az érzékelő csatlakozója le van választva, mérjük meg a feszültséget - 5 V-nak kell lennie. Ellenkező esetben kövessük a vezetéket az ECU-ig, és ellenőrizzük a tápellátást.
Melyek a kipufogógáz-hőmérséklet érzékelő általános hibakódjai?
A gyakori hibakódok a következők:
P0544: Kipufogógáz-hőmérséklet érzékelő, 1. bank, 1. érzékelő - áramkör meghibásodás.
P0546: Kipufogógáz-hőmérséklet érzékelő, 1. bank, 1. érzékelő - nagy bemenet.
P2033: 1. kipufogógáz-hőmérsékleti bank, 2. érzékelő - áramkör magas.
P247A: 1. kipufogógáz-hőmérséklet érzékelő bank, 3. érzékelő - a tartományon kívül.
P0549: Kipufogógáz-hőmérséklet érzékelő, 2. bank, 1. érzékelő - áramkör magas.
P2031: 1. kipufogógáz-hőmérsékleti bank, 2. érzékelő - áramkör meghibásodás.
Megjegyzendő, hogy a PTC érzékelők kialakításuk szerint továbbra is hibás információkat közölnek az ECU-nak diagnosztikai hibakód beállítása nélkül.
Hogyan cserélhetem ki a kipufogógáz hőmérséklet-érzékelőjét?
Ha a kipufogógáz hőmérséklete hibás, akkor azt ki kell cserélni - egyszerűen kövessük a bevált módszereket:
- Keressük meg a hibás érzékelőt. Ne feledjük, hogy a helyük funkciójuktól függően változhat; vagy a turbófeltöltő, a katalizátor és a DPF előtt vagy után, valamint a NOX-redukciós rendszeren belül találhatjuk.
- Ezután húzzuk ki az elektromos csatlakozót, és húzzuk ki az érzékelőt egy dugókulccsal, ügyelve arra, hogy ne károsítsuk a közeli alkatrészeket.
- Készítsük elő az új érzékelőt, ahol szükséges, tapadásgátló vegyületet vigyünk fel a menetre. Óvatosan bánjunk az alkatrészek károsodásának elkerülése érdekében.
- Szereljük be az új kipufogógáz-hőmérséklet-érzékelőt, és húzzuk meg megfelelő nyomatékkal a jármű gyártójának ajánlásai szerint.
- Helyezzük vissza az elektromos csatlakozót, majd az akkumulátor negatív pólusát.
- Majd csatlakoztassuk újra diagnosztikai eszközre a gépjárművet, és töröljük a kapcsolódó hibakódokat.
- Adjuk rá a gyújtást és ellenőrizzük, hogy a motor hiba ellenőrző lámpája kialudt-e, és hogy a kipufogórendszer megfelelően működik-e.
Szólj hozzá a témához