KETTŐSTÖMEGŰ LENDKERÉK
A kettős tömegű lendkerék (angol megnevezése: Dual Mass Flywheel, németül jelentése: Zweimassen-Schwungrad) egyike azon alkatrészeknek, amelyek a leginkább elősegítették a modern erőátviteli rendszerek evolúcióját. Ezek a rendszerek a 80-as évek során ugrásszerű fejlődésen mentek keresztül, amely egy új korszak kezdetét jelezte, eleinte a manuális sebességváltók terén, mostanra pedig az olyan egyéb hajtásrendszerek tekintetében is, mint például a duplakuplungos vagy az automata sebességváltók.
Az alkatrészhez kötődő gyakori kérdésekre cikkünkben választ kaphaszt, tud meg mindent a lendkerékről! Gyakori kérdések: működése, hiba előjelek, hiba tünetei, hibajelenségei, hiba jelei, hiba hangja, benzines, automata váltó, átalakító szett, kiváltó szett vélemények, cseréje munkadíj stb.
Keress autótípus alapján, vagy olvass tovább részletesen a kettőstömegű lendkerékről!
Valeo kettős tömegű lendkerék hibridekhez is
A Valeo egyike a vezető kuplunggyártóknak, és kiemelt szerepet játszott ennek az alkatrésznek a kidolgozásában és továbbfejlesztésében. Ezzel lehetővé tette az autógyártóknak a kompakt feltöltött motorok használatát, amelyek a nagyobb teljesítménynyel egyidejűleg nagyobb nyomaték leadására is képesek.
A kettős tömegű lendkerekek – sokszor igen bonyolult – kialakítása mindig az adott járműbe szerelt sebességváltó típusától, illetve a motor teljesítményétől függ. A Valeo ezek mindegyikének fejlesztésével foglalkozik, a legegyszerűbb, szimpla hajlított rugós kialakításúaktól egészen a Mercedes hibrid járműveinek komplex rezgéscsillapítójáig. Azokban a hagyományos öt- vagy hatsebességes (2-3 tengelyes) motorokban, amelyek legfeljebb 400 Nm nyomatékot adnak le, a főtengely torziós rezgéseinek semlegesítését a legegyszerűbb kialakítású rezgéscsillapító, egy hajlított ívrugókkal ellátott kettős tömegű lendkerék végzi.
Az alacsony fordulatszámokon történő rezgéscsillapítás hatékonyságának növelése érdekében az ilyen kialakítású lendkerekeket időnként elasztikus dörzsgyűrűvel is felszerelik. Ezek az egyszerűbb szerkezetű kettős tömegű lendkerekek merev lendkerék-átalakító szettekkel is helyettesíthetőek, amelyek speciális kialakítású kuplungtárcsát használnak a hajtáslánc torziós rezgéseinek csillapításához.
A nagyobb nyomatékú, legfeljebb 500 Nm-t leadó és 3-4 tengelyes sebességváltóval szerelt motorok erőteljesebb rezgéscsillapítást igényelnek. Ez esetben az alacsony fordulatszámokon fellépő rezgések hatékonyabb csillapítása érdekében a gyártó egy további elemet adott hozzá a kettős tömegű lendkerékhez: tekercsrugókat szerelt a lendkerék peremére, amelyek a nyomatékot a másodlagos lendkerékre viszik át.
Ez azonban még nem volt elegendő: a hibrid motorok fejlődése (különösen a hátsókerék-meghajtású járművek esetében) az évek során szükségessé tette, hogy a kettős tömegű lendkerekek fokozatosan egyre összetettebb szerkezetekké alakuljanak. A legnagyobb nyomatékú hibrid modellekhez, mint amilyen a Mercedes Benz E 300 Blue Tech (750 Nm), a Valeo gyári beszállítóként biztosítja az új rezgéscsillapítási technológiáját. A szerkezet alapja a klasszikus, dupla ívrugós rendszer, valamint a perem speciális kialakítása, amely lehetővé teszi egy kiegészítő tekercsrugó-szett beszerelését. Ez a különleges kialakítású nagy szögelfordulású rezgéscsillapító (LTD), amely összesen 9 db nagy teherbírású rugópárral van ellátva, elősegíti a hajtáslánc optimális működését, és jelenleg ez a létező leghatékonyabb rezgéscsillapító eszköz, amely elsődlegesen 500 Nm-nél nagyobb nyomatékot leadó motorokhoz lett kialakítva. A modern technológiájú motoroknál a kettős tömegű lendkerék nem csak a manuális váltóval felszerelt járművek esetében vált a hajtáslánc szerves részévé.
A kettős tömegű lendkerékkel felszerelt autók száma folyamatosan nő, így a legkiválóbb minőségű gyári alkatrészek iránti független alkatrészpiaci igény is egyre erőteljesebb. Termékei széleskörű gyári alkalmazásának köszönhetően a Valeo egyike a kettős tömegű lendkerék-technológia legfontosabb gyári és alkatrészpiaci beszállítóinak. Bízz meg az autógyártók választásában: a mindennapi műhelymunkálatok során bízzd magad a szakértőkre!
Lendkerék részei
Működési elve: A lendkerék két részből áll, az első a főtengelyhez kapcsolódik, a másodikhoz a kuplung, a sebességváltó, a kardántengely, vagyis lényegében a hajtáslánc. A két lendkerék egymáshoz képest irányonként 60-60, összesen akár 120 fokban is képes elmozdulni, azaz valóban hatékonyan tudja csillapítani a motor felől érkező durva kilengéseket és rezgéseket. Itt egy YouTube animáció is elérhető a felépítéséről.
A vibráció és a nagy nyomaték főleg a dízelmotorokra jellemző, de a benzines autókban is megtalálható az alkatrész. Több modern feltöltős benzinesben is kettős tömegű lendkerékkel biztosítják a finom járást, például Volkswagen-konszern vagy az Opel. Néhány interenetes fórumon találkozhatunk a kettőstömegű lehegesztésével. Véleményünk szerint ez csak kókányolás. Lehegeszteni nem érdemes mert szinte lehetetlen úgy hogy jól legyen kiegyensúlyozva. Ha találsz hozzá egytömegűt lendkereket azzal sose lesz gond.
Kettős tömegű lendkerék hiba előjelek
Lendkerék hibájára utaló előjelek, meghibásodásának jelei, hibajelenségek, vizsgálata:
- motorindításkor és leállításkor hallható csattanó hang (zörög, üt esetleg csörög)
- búgás a kuplung kinyomásakor
- remegés a kuplungpedál enyhe benyomásakor
- megnövekedett rázkódás
Kettős tömegű lendkerék cseréje munkadíj
Kettőstömegű nélküli autók teljes kupluncseréje, szerelése, beszerelése jóval olcsóbban megúszható, hiszen az egytömegű lendkerék élettartama jóval hosszabb mint a kettőstömegűjé.
Egy átlagos lendkerék ki-beszerelés kb. fél-fél munkanap. Ha tudjuk a szerviz óradíját akkor kb. ki is számolhatjuk, a munkadíjat is. De ez minden autótípusnál változhat. Akár a futóművet, bölcsőt is bontani kell hozzá, majd levenni a váltót. Esetlegesen ledarált fejű lendkerék rögzítőcsavarokat egyenként lefaragni, stb. Ez mind idő, és több szakembert is igényel a kuplung és lendkerék cseréje. Visszaszerelésnél a váltóban olajat kell cserélni.
Szükséges lehet a szereléshez célszerszámokra, csápos emelőre.
Kettős tömegű lendkerék átalakító szett
Hallotál már a kettős tömegű átalakító szettről? Jó vagy rossz a kiváltó szett tapasztalatod?
Amikor elhasználódik, a kéttömegű lendítőkerék bizonyos autótípusokban helyettesíthető, átalakítható egytömegűvel, ezeket hívjuk átalakító szettnek. (lendkerék cseréje egytömegűre). Közel nem minden autóhoz, de például a Valeo, sok modellhez kínálnak átalakító kuplung szettet.
Általánoságban kijelenthető, hogy a sima lendkereket, kuplungtárcsát és kuplungszerkezetet tartalmazó készlet sem kerül annyiba, mint önmagában a kettős tömegű lendkerék. De ezzel igazán akkor spórolsz, amikor a következő kuplungozáskor elég csupán a kuplungtárcsát, a kinyomócsapágyat és a szerkezetet cserélni, a lendkereket nem. A kiváltó szettek véleménye megoszlik, a piacon. Az egytömegű lendkerék hátránya, hogy több a rezgés és a magasabb zajszint.
Íme egy rövid lista néhány átalakító szettre:
3000950777 SACHS átalakító szett
601002100 LUK átalakító szett
826317 VALEO átalakító szett
Automata váltó
A hagyományos automata nyomatékváltóval szerelt gépjárműnél nincs, kettőstömegű lendkerék ugyanis a wandler dob átveszi a szerepét. Viszont néhány típusban mint a VW-nél alkalmazott DSG váltóban ugyszintén használatos.
DSG kettős tömegű lendkerék cseréje
Milyen autóban van? Akár benzines autóban, akár diesel, automata vagy mechanikus váltós a gépjármű, mindegyikbe megtalálható az elemzett alkatrész. A költséges kettős tömegű lendkerék hibája a VW-csoport DSG-váltós autóiban is komoly károkat okozhat. Fontos a hiba gyors elhárítása. A DSG cseréje esetében ugyanúgy több alkatrészt szükséges cserélni. A lendkerék mellett a nyomatékváltó dobot (az alsó képen 1-esel jelölt alkatrész), sebváltó olajat, és szűrőt (9-es) is kötelezően cserélni szükséges.
Kettős tömegű lendkerék Mazda 6
Kettőstömegű lendkerék minden Mazda 6-oshoz. Néhány ár:
R2A1-16-610B Mazda 6 gyári számak megfelelő.
RF30-16-610C Mazda 6 gyári számnak megfelelő.
Webshopunkban megtalálsz mindent, ami a lendkerék ás kuplung cseréhez szükséges lehet.
Kettős tömegű lendkerék Ford Mondeo
Kettőstömegű lendkerék Ford Mondeo és más Ford típusokra is. Akár régebbi Ford, akár újabb, akár sima lendkerék, akár kettőstömegű, nálunk biztosan megtalálod az ár- érték arányban a legmegfelelőbbet.Kettőstömegű lendkerék minden Ford Mondeo típushoz.
Néhány ár:
1563367 gyári számú
1916431 gyári számú
1641008 gyári számú kuplung csavar
Kettős tömegű lendkerék csereperiódus
Mikor szükséges cserélni? Több autóalkatrésznek, mint a vezérmű szettnek van ajánlott csereperiódus ideje. A kuplung és a kettőstömegű lendkeréknél ez a idő több mindentől függ. Nem mindegy, hogy automata vagy manuális váltós, kettőstömegű vagy egytömegű alkatrészről beszélünk, de mégis a legfontosabb a sofőr vezetési stílusa. Nem minden embernek egyforma "a lába". Igenis lehetséges az alkatrész kímélése.
A lendkerék csereperiódus idejét valahogy úgy kell elképzelni, mint a fékrendszer csereperiódusát. Több tényezőtől függ: sofőr vezetési stílusa, domborzati tényezők stb.
„lendkerék csereperiódus ideje nincs kilométerre meghatározva”
Kuplung webáruházunkban eladó minőségi alkatrészek piacvezető áron. Az alkatrész kiválasztása pofon egyszerű, keresd ki te is a megfelelő diesel vagy benzines alkatrészed és kuplung szetted! Ha promléma lenne a megfelelő alkatrész kikeresése, akkor kérj árajánlatot!
Teljes kuplungszett részei: kuplung szerkezet, tárcsa, vezetőcsapágy, lendkerék.
Kuplung alkatrészeket nem érdemes használtan, vagy bontottan beszerezni. Használd ki kuplung akciónkat, előnyei: Olcsón, az üzleti árainkból 30% kedvezményt biztosítunk webes rendelés esetén.
Felújítás vagy javítás kizárva, ezen alkatrész csoport cseréjéhez mindig vásárolj megbízható, jó márkájú terméket.
Luk vagy Sachs? Bármilyen márkát is választassz ki online webshopunkban, elérhető a helyettesítő termékek is! Minden termék részletes leírással rendelkezik.
Mindig szervizzel szereltess be alkatrészt, hiszen az esetleges garancia esetén a gyártó csak így fogadja el a szakszerű beszerelést! Arról már ne is beszélve, hogy sok esetben speciális szerszám szükséges a beszereléshez.
# nélküli dízelek, mikor kell cserélni, ellenőrzése, lehegesztése, helyett sima, hegesztés, DSG cseréje, DSG hiba, zörög, rossz a hangja, nélküli dízel, működési elve, alkalmazása, diagnosztika, előjelei, funkciója, használata, holtjáték, kopog, kuplungszett ár, központosítása, leszerelése, meddig bírja, meghúzási nyomaték, mire jó, nyikororg, melyik autóban nincs, rángat, teszt, tünet.
Szólj hozzá a témához