Indítómotor, önindító feladata, mérése, bekötése, tesztelése, nehezen teker, bendix hiba, behuzótekercs
Az indítómotor, vagy más néven önindító motor segítségével indítjuk mozgásnak a gépjármű motorját. Igen fontos alkatrész, hiszen hiba esetén az autó nehezen vagy egyáltalán nem indítható. Az önindító motor beszerezhető komplett egységként, vagy külön-külön alkatrészek is elérhetőek hozzá.
Vásárolj webáruházunkban önindító motor alkatrészt, vagy olvass róla részletesen: feladata, részei, áramfelvétel mérése, bendix hiba, bekötése, behuzótekercs működése stb.
Keress autóalkatrészt autótípus szerint!
A hideg hónapok nemcsak minket, de gépjárműveinket is megviseli, különösen annak akkumulátorát. A hidegben indítani már nem képes akksi sok esetben nem feltétlenűl hibás. Sok esetben nem is az akkumulátor, hanem a generátor vagy az indítómotor hibás működéséből, hibájából is eredhet. Ilyenkor az akksi nem ad elég áramot ahhoz, hogy az indítómotor indítani tudjon. Az akksi lemerülése nem csak abból adódhat, hogy lejárt felette az idő, hanem akár abból is, hogy az indítómotor valamely alkatrésze meghibásodott. Egy elhasználódott indítómotor gyengébben, lassabban forgat, vagyis egy indítás során jobban igénybe veszi az akksit. A hidegebb hónapokban ez mégjobban érvényes.
Ilyenkor jön a gyors kézenfekvő megoldás, az autó betolása (legalább is a régebbi típusoknál). Erre manuális váltós gépkocsiknál még lehetőségünk is van, de esélytelen az automata-váltós autóknál. Érdemes az indítómotort megvizsgáltatni, szükség szerint cserélni. Hibásan működő, vagy önindító hiba esetén legtöbb esetben a brozkefe, behuzótekercs és a bendix a felelős. Bármelyik is legyen a hiba, webáruházunkban mindegyik beszerezhető.
Indítómotor feladata
Mi az önindító motor feladata, működése? Önindító a gyújtáskapcsoló indítókulcs elfordításával elindítja az indítómotort, majd ha autónk indulásra kész, leállítja. Az indítómotor nem más, mint egy rövid ideig terhelhető villamos motor. A gépjármű indításkor a motor főtengelyét forgatja meg, a lendkeréken lévő fogaskoszorú segítségével.
A felső képen az önindító motor részei láthatóak.
Behuzótekercs (mágneskapcsoló)
A behuzótekercs, vagy más néven mágneskapcsoló sz indítómotor egyik legfontosabb alkatrésze. Az indítókulccsal feszültséget adunk egy csatlakozóra minek következtében berántódik a mágneskapcsoló, ami zárja az indítómotor áramkörét.
Bendix
Az indítómotor forgása közben csatlakozik a bendixhez, ami a motor elindulását követően leállítja az indítómotort. Az önindító tengelyén helyezkedik el bendix, ami a lendkerék fogaskoszorújába kapcsolódik.
Bronzkefék esetleg szénkefék
Az egyik leggyakoribb hiba a bronzkefék elkopásakor, fellépő hiba. A keféknek kellően hosszúaknak kell lennie, és a kefetartóban szabadon kell mozogniuk, továbbá a kefék nyomórugójának elegendőnek kell, hogy legyen a nyomóereje.
Bronzkefe vagy szénkefe? Az önindító motorban bronzkefék találhatóak. Ezeket sokan szénkefének nevezik, hibásan. Bár vannak olyan típusok melyek a kefék anyaga bronz és szén ötvözete, de a szakma bronzkefének hívja. A szénkefét a generátoroknál használják.
Ha az önindító motorunk, ha nem megfelelően működik, néhány apró ellenőrzéssel eldönthetjük, hogy a motorral van e a baj, vagy valami más hiba miatt nem működik.
Házilag is ellenőrizhető az alkatrész, de megfelelő próbapados vizsgálat ajánlott.
Kapcsoljuk fel a fényszórót és figyeljük, ha pár másodperc múlva elhalványodnak-e? Ha folyamatosan halványodik, akkor az akkumulátor le van merülve, ebben az esetben vagy az akkumulátor vagy annak valamelyik kapcsolódó alkatrészével van a gond, például a generátorral.
Ha a fényszóró továbbra is fényesen világít, akkor próbáljuk indítani. Ha elhalványodnak a lámpák, de mégsem teker a motor, akkor a hiba az önindítóban van. Ha nem történik változás a fényerőben és a motor sem teker, és nem hallható relés kattanás sem, akkor valamiért nem jut el az áram az önindítóig. Ha az önindító motor teker, de a motort nem forgatja meg, akkor a hiba úgyszintén az önindítóban kell keresni.
Az önindító motort letesztelhetjük beszerelt állapotban is, ha az akkumulátor pozitív pólusától egy vezetéket húzunk az indítómotor csatlakozójáig. Ha az önindító így működik, akkor a hiba oka a gyújtáskapcsoló.
Autó önindító hiba jelei
Tehát ahogy már említettük az autó önindítója kulcsfontosságú szerepet játszik a motor beindításában. Ha az önindító meghibásodik, az autó nem fog elindulni, ami komoly kellemetlenségeket okozhat. Az alábbiakban bemutatjuk az önindító hibáinak jeleit, hogy időben felismerhesd és orvosolhasd a problémát.
Nem teker az önindító
Az egyik leggyakoribb probléma, amikor az önindító nem teker. Ez azt jelenti, hogy amikor elfordítod a kulcsot, semmi sem történik. Ennek több oka is lehet:
• Akkumulátor probléma: Az akkumulátor lemerülése vagy gyenge töltöttsége miatt az önindító nem kap elegendő áramot.
• Kábelprobléma: A laza vagy korrodált kábelek is okozhatják, hogy az önindító nem működik megfelelően.
• Önindító motor meghibásodása: Az önindító motor belső alkatrészei is elhasználódhatnak, ami miatt nem tud megfelelően működni.
Beragadt önindító
A beragadt önindító egy másik gyakori probléma, amelyet könnyen felismerhetsz. Ilyenkor az önindító nem kapcsol ki, miután a motor beindult, és folyamatosan működik. Ez a következő okok miatt fordulhat elő:
• Relé probléma: Az önindító reléje beragadhat, ami miatt az önindító folyamatosan áramot kap.
• Mechanikai hiba: Az önindító mechanikai részei is beragadhatnak, ami miatt nem tud visszatérni alaphelyzetbe.
Zárlatos önindító
A zárlatos önindító komoly problémát jelenthet, mivel rövidzárlatot okozhat az autó elektromos rendszerében. Ennek jelei lehetnek:
• Füst vagy égett szag: Ha füstöt vagy égett szagot érzel az autóban, az az önindító zárlatára utalhat.
• Biztosítékok kiégése: A zárlat miatt az autó biztosítékai is kiéghetnek, ami további problémákat okozhat.
Önindító hiba hang
Az önindító hibájának egyik legkönnyebben felismerhető jele a furcsa hangok. Ezek a hangok különböző problémákra utalhatnak:
• Kattogó hang: Ha az önindító kattogó hangot ad ki, az általában az akkumulátor gyenge töltöttségére vagy a relé hibájára utal.
• Csikorgó hang: A csikorgó hang az önindító fogaskerekeinek kopására vagy sérülésére utalhat.
Mit tehetsz, ha önindító hibát észlelsz?
Ha bármelyik fenti jelet észleled, érdemes minél előbb szakemberhez fordulni. Az önindító hibáinak időben történő felismerése és javítása megelőzheti a komolyabb problémákat és költségeket. Ne feledd, hogy az önindító egy összetett alkatrész, amelynek javítása szakértelmet igényel.
Ám az önindító hibás működése esetén nem feltétlenűl szükséges a teljes alkatrész cseréje. Felújítás esetén elegendő cserélni a rossz, vagy kopott alkatrészt. Kínálatunkban elérhetőek szinte bármely gépjármű teljes indítómotorja, vagy alkatrészei is. A komplett alkatrész vásárlásakor a legtöbb esetben a régi alkatrész leadása is szükséges, hiszen javítás, felújítás esetén a gyártók a pajzs részt újra felhasználják, csak a kopó alkatrészeket cserélik. Így olcsóbban hozzájuthatunk az alkatrészhez, sőt így az önindító motor javítás megoldható várakozás nélkül. Az autóalkatrész világában ez nem egyedülálló, hiszen több alkatrész érhető el felújított kivitelben: klímakompresszor, szervószivattyú, féltengely, féknyereg stb. Amit fontos megemlíteni, hogy az általunk forgalmazott alkatrészek, melyek javítottak, azaz felújítottak mindegyike, az alkatrész gyártás legnagyobb és legismertebb világmárkái készítik: BOSCH, VALEO, HELLA, AS-PL, Japanparts stb.
Szólj hozzá a témához