Hengerfej tömítés széles választékban
A hengerfej tömítés (angolul: head gasket) a motorblokk és a hengerfej között helyezkedik el. Minden modern autó rendelkezik ezzel a tömítéssel, ám vastagságukban és felépítésükben eltérnek a motor gyártójának tervezése alapján. A hengerfej tömítés feladata, hogy lezárja az égéskamrát, lehetővé téve az autó számára, hogy megfelelő kompressziót építsen ki. A hengerfej tömítés emellett a hűtőfolyadékkal és az olajjal is érintkezik, és hibája miatt komoly károkat is tud a motornak okozni.
Webáruházunkban a világ legnagyobb tömítés gyártás márkái érhetőek el: ERLING, VICTOR REINZ, CORTECO, GOETZE stb.
Keress hengerfej tömítést autótípus alapján, vagy olvass tovább az alkatrészről részletesen: vastagsága, cseréje ár, felrakás, feladata stb.
A hibás hengerfej tömítés motorkárosodáshoz vezethet. A tünetek megértéséhez hasznos lehet megérteni, hogy miért hibásodik meg a tömítés. Az alábbiakban ismertetünk néhány tünetet, ami a hibájára utalhat.
Rossz hengerfej tömítés
A hengerfej tömítés feladata, hogy tömítettséget képezzen a motorblokk és a hengerfej között. Le kell tömítenie mind a rendkívül forró, nagynyomású égésgázokat, mind a motor hűtőfolyadékát, amely a hideg környezeti hőmérséklettől a motor normál üzemi hőmérsékletéig fordul elő. A széles hőmérsékleti tartomány és a viszonylag nagy felület miatt nem szokatlan, hogy a hengerfej tömítések idővel szivárognak, tönkre mennek. Ez történhet, függetlenül az autó típusától, valamint a használt hengerfej tömítés márkájától.
A tömítésének nagy része nem látható a beépített motornál, ezért szétszerelése nélkül, a hibája nehezen diagnosztizálható. Mivel a szemrevételezés általában nem bizonyítja a tömítésének szivárgását, fontos ismerni a több tünetet, hogy pontosan felderítsük valóban a hengerfej tömítés hibáról van-e szó.
Rossz hengerfej tömítés jelei:
- Külső szivárgás.
- A hűtőfolyadék a kipufogó rendszernél.
- Fehér füst a kipufogóból.
- Buborékok a hűtőben vagy a kiegyenlítő tartályában.
- Motor túlmelegedése.
- Fehér tejes jellegű olaj.
- Szennyezett gyújtógyertyák stb.
Külső szivárgás
Ha a hűtőfolyadék szivárgás a szívó- vagy kipufogócsonk alatt, gyakran csak akkor fordul elő, ha a motor teljesen felmelegszik. Ha nincsenek más vízcső tömlők a hengerfej közelében, akkor a szivárgás könnyebben felismerhető.
Fehér füst a kipufogóból
A tömítés a motor belsejében helyezkedik el, lehetővé téve a hűtőfolyadék áramlását. Hibás tömítés esetén a hűtőfolyadék bekerülhet az égéskamrába. A folyamat során égés és párolgás jelentkezik, és fehér füstként jelenik meg a kipufogóból. Ezt a füstöt hidegindítástól megkülönböztetheti a nedvességtől édes szaga, és akkor is folytatódik, ha a motor meleg. Ha a hengerfej tömítésnél nagy a szivárgás, ez a fehér füst gyakran túlzott lehet.
Buborékok a hűtőben
A hengerfej tömítésének belső részein szivárgása lehetővé teszi a kipufogógázok bejutását a hűtőfolyadékba az égési kamrába történő hűtőfolyadék engedése mellett. Ez buborékokat okozhat a hűtőben vagy a hűtőfolyadék-tartályban. A buborékok olyan kipufogógázok, amelyek az égés során a hűtőrendszerbe kerülnek.
Motor túlmelegedése
A motor hosszabb működés során, egy hibás hengerfej tömítés miatt túlmelegszik. Ez történik egyaránt a hűtőfolyadék hiánya miatt, és a hűtőfolyadék kipufogógázából származó felesleges hő. A jármű radiátora képtelen a piszkos hűtőfolyadékot lehűteni. Ha a motor túlmelegszik, sok problémát okozhat. A legnagyobb aggodalom a fém alkatrészek miatt merül fel, amelyek repedéseket és deformációkat okozhatnak.
Fehér vagy tejes jellegű olaj
Amint a hűtőfolyadék szivárog az égési kamrába, az átjut a dugattyúgyűrűkön a gépjármű motorolajába. Idővel az olaj és a víz keveredik, és az olaj tejfehérré válik. Ezt a nívópálcán és a olajbeöntő sapka körül is megjelenik. Ha víz van az olajban, akkor a motorolaj nem tudja ellátni a feladatát. Megfelelő kenés hiányában a henger falainak, valamint a forgattyú- és vezérműtengely-csapágy kopás is felléphet. Ez hosszabb távon gondot okozhat, akkor is, ha nem indítjuk be a motort, hiszen a víz jelenléte az olajban rozsdát okozhat a megmunkált felületeken, ami lerakódásokhoz vezethet, és a motorfelújítást igényel.
Szennyezett gyújtógyertya
Amint a hűtőfolyadék ég az égési kamrában, apró fehér lerakódások maradnak a gyújtógyertya alsó részein, általában az elektróda körül. Bár más problémák is okozhatják ezeket a fehér lerakódásokat, tehát ez nem egyértelmű, hogy csak a hibás hengerfej tömítés tünete.
Vezethetek-e hibás hengerfej tömítéssel?
Hibás hengerfej tömítés esetén a minél hamarabbi cseréje ajánlott. A forró gázok és a hideg hűtőfolyadék, amely a tömítés lyukán halad keresztül, gyorsan tönkre teheti a hengerfejet vagy a motorblokkot, így költséges megmunkálási számlákkal járhat, és ha víz van a motorolajban, akkor csapágyak gyorsan tönkremehetnek.
A hengerfej tömítés cseréje
A hengerfej tömítés szétszerelése, cseréje és összeszerelése az egyik leggyakoribb javítás, amit a műhelyekben végeznek, de vajon megfelelően? A hengerfej tömítés megfelelő beszerelésével megelőzhetők a jövőbeni motorhibák.
Csere esetén azt javasoljuk, hogy kövessük az előzetes lépéseket és végezzük el az alábbi ellenőrzéseket:
ELŐZETES LÉPÉSEK
1. Hagyjuk a motort szobahőmérsékletűre hűlni! Ez különösen fontos alumínium hengerfejek esetében.
2. Nyissuk ki a hűtőkör tágulási tartályának kupakját!
3. Lazítsuk meg a hengerfej csavarjait a meghúzással ellentétes sorrendben!
4. Tisztítsuk meg és zsírtalanítsuk a blokkot és a hengerfejet a tömítés felülete mentén! A károsodás elkerülése érdekében ne használjunk fém szerszámokat! Fontos, hogy a blokk és a hengerfej teljesen tiszta és részecskéktől mentes legyen.
5. Vezessünk be a csavarokkal egyező méretű és menetemelkedésű menetfúró eszközt a blokk furatába és kifúvatással vagy porszívózással távolítsuk el a csavarok furatában lévő szennyeződést!
ELVÉGZENDŐ ELLENÖRZÉSEK
1. Ellenőrizzük a blokk és a hengerfej simaságát a tömítés felülete mentén!
2. A deformációnak általánosságban nem szabad meghaladnia a 0,5 mm-es értéket. A motortól függően ez az érték eltérő lehet. Az engedélyezettnél nagyobb deformáció esetén a hengerfejet és a blokkot fel kell újítani. A blokk felújítását követően meg kell mérni a dugattyú és a blokk síkja közötti távolságot a hengerfej tömítés vastagságának kiválasztásához.
3. Amennyiben nem szükséges felújítani a blokkot és a hengerfejet, illetve egyik alkatrészt (hajtókart, dugattyút, főtengelyt...) sem kellett cserélni, akkor az előzőleg használttal egyező vastagságú tömítést kell alkalmazni. Ki kell választani az új hengerfej tömítést, ügyelve arra, hogy az új tömítésen a régivel egyező mennyiségű és elhelyezkedő jelölés legyen.
4. Ellenőrizzük, hogy a blokk és a hengerfej érdessége az engedélyezett paramétereken belül van-e! BLOKK/ HENGERFEJ ENGEOÉLYEZETT ÉRDESSÉGE (mikrométer):
MLS ÜVEGSZÁL-ALUMÍNIUM ÖTVÖZET 0,5 — 1 2,.3 (max.)
ÖNTÖTTVAS 1,5 —1,8 3,8 (max.).
5. Ellenőrizzük a hengerhüvely és a blokk síkja közötti távolságot!
6. Közvetett befecskendezésű motorok esetén ellenőrizzük az égéstér és a hengerfej közti magasságot!
7. Ellenőrizzük, hogy a kiválasztott hengerfej tömítés a motorhoz való-e!
ÖSSZESZERELÉS
1. Helyezzük be a hengerfej tömítést a megfelelő szerszámokkal, ügyelve arra, hogy a ,,TOP' jelölés mindig felfelé nézzen!
2. Ne szereljük be kétszer ugyanazt a hengerfej tömítést!
3. Ne alkalmazzunk túlzott mennyiségű zsírt vagy tömítőanyagot a tömítésen, kivéve, ha a kézikönyv ezt külön jelzi!
4. Ellenőrizzük, hogy a hűtőközeg és az olaj tömítésen lévő lyukak egyeznek-e a blokkon lévőkkel és fordítva!
5. Helyezzük a csavarokat a furatokba!
6. Végezetül húzzuk meg a csavarokat a nyomatéklapon leírt sorrendben és specifikációk szerint, amely valamennyi hengerfej tömítéséhez mellékelve van vagy a jármű kézikönyvében megtalálható! Az olyan csavarok, melyek nem igényelnek nyomatékkal történő meghúzást, ismét felhasználhatók.
# vastagsága, cseréje ár, felrakás, feladata, gyártás, Erling, Opel Astra G
Szólj hozzá a témához