Gyakori kettőstömegű lendkerék hiba és hibatünetek
A kettőstömegű lendkerékkel már számos cikkünkben foglalkoztunk, itt most a leggyakoribb hibatünetekről lesz szó. A hibás kettőstömegű lendkeréknek több jelei is felfedezhető a gépjármű mindennapos használatakor, legalább is gyanakodni lehet az alkatrész hibájáról.
A leggyakoribb hibatünet a motor beindításakor, vagy leállításánál egy erőteljes dübögő, koppanó hang és a motor erőteljes remegése. Ha a hibatünet néhány másodpercig tart, akkor még kezdeti fázisban van a meghibásodás. Ha az időtartama elnyúlik, akkor már erőteljes hibára lehet gyanakodni.
Legelőször is elkezd hangosodni a motor körül valami zaj, fémes fizikai hangot kell keresni, főleg leállításkor, indításkor és alapjáraton. Ha már menetközben is jelen van a zaj, akkor már azonnal csere éret az alkatrész. Az autó remegése is intő jel lehet. Mint ilyenkor a két egymáshoz rögzített lendkerék résznek nagy elfordulási szöge miatt keletkezik a zaj és ez súlyos esetekben még a motor működésére is kihathat.
A hibás kettőstömegű lendkerék ellenőrzéséhez ki kell szerelni a lendkereket, ami a motor és a váltó között található. A kiszerelést követően megbizonyosodhatunk a rendellenes működéséről.
Az alábbi két videóban a kettőstömegű hibás oldal és keresztirányú (axiális) mozgásából megítélhető, hogy a lendkerék valóban megérett a cserére.
A lendkerék cserére utaló további jelek mikor a hőmérséklet miatt elszíneződés úgymond belilulás (magas hőmérséklet miatt megszorul a szerkezet), illetve a különböző bemarások képződnek.
Ellenőrizni szükséges a belső szegecses résznél a zsírszivárgásokat. Ha ilyennel találkozunk, akkor a belső rugós résznél a zsír eltávolodott, ami túlterhelés miatt alakulhatott ki.
Érdemes még a lendkerék oldalán futó fogaskoszorú állapotát is ellenőrizni. Ha ez el van kopva, vagy jelenősen be van ütődve, akkor ugyancsak nem megfelelő az alkatrész állapota.
Esetlegesen, ha kiegyenlítő súlyok vannak elhelyezve a lendkerék oldalán, akkor ezek állapotát is szükséges ellenőrizni.
A gyártói előírásoknak megfelelően a lendkereket mindig a kuplung szettel együtt szükséges cserélni, ugyanis az esetleges garanciális hiba esetén, ez az egyik alapfeltétel a garancia érvényesítéséhez. A másik fontos kitétel, hogy a beszerelést számlával tudjuk alátámasztani, hogy szakember végezte.
Megjegyzések (1)
Audi A6 1.9 PD TDI Motorkód AWX324954 Alvázszám WAUZZZ4B23N080810 Szeretnék árajánlatot kérni kettőstömegű lendkerékre kuplungszerkezetre kuplungtárcsára.