Generátor és generátor szabadonfutók
A generátor működési elve, alapjain érvényesül. Feltalálója Michael Faraday. A generátorok váltakozó feszültséget állítanak elő az elektromágneses indukció, mozgási indukció törvényei szerint. Az aggregátor, és a dinamó is hasonló elven működik: Forgási energiát konvertál át elektromos árammá. Az autóipar egyik legfontosabb elektromos alkatrésze.
Keress autótípus apaján generátort, vagy olvass tovább részletesen az alkatrészről!
A generátor vagy az akkumulátor a hibás?
Generátor legyen a talpán, amelyiknek ha az indítómotor avagy az önindító nem megfelelő állapotban működik. A legnagyobb igénybevételt azok az autók kapják, amelyeket rövid utakon használnak: ilyenkor gyakran még a motor sem melegszik be. Kis utakon pedig csakis a legjobb állapotú generátor képes megfelelően feltölteni a gépjármű akkumulátorát. Sőt hidegben csökken az akkumulátor áramleadása, ugyanakkor a motor beindítása nehezebbé válik.
Az indítási folyamat nem tud megvalósulni jól működő, feltöltött akkumulátor nélkül. Az akksi feltöltéséhez pedig jól működő generátorra van szükség. Ha a generátor nem ad kellő töltést az akkumulátornak, akkor az sem fog tudni energiát adni az indítómotornak, így az gépjármű nem fog indulni. Tehát ez egy ördögi kör. A generátorhiba általában a hidegebb hónapokban jelentkezik, ugyanis ilyenkor több fogyasztót használunk: ablak- és tükörfűtést, a fűtést maximális fokozaton, ülés- és kormányfűtést stb. A generátor meghibásodás első jelei, hogy nem tud indítani az akkumulátor, azaz nem indul az autó.
Generátor hiba
Az időjárástól függetlenül is csökkenhet a generátor töltési képessége az évek során, vagy valamelyik alkatrésze egyik pillanatról a másikra hibásodhat meg. Ha ez felvillan a töltés lámpa a műszerfalon és a hajtásszíjak állapota megfelelő, akkor nagy az esély rá, hogy generátort kell vásárolnunk. A legjobban akkor járunk, ha egy minőségi gyártótól származó, új terméket vásárolunk, amely nem tartalmaz felújított alkatrészeket.
A hibakeresést kezdjük az akkumulátor vagy a töltés vizsgálatável. Ennek kimérése, tesztelése házilag is lehetséges. Együttes ellenőrzése multiméterrel is pofon egyszerű, ha nincs erre speciális teszter. Egy átlagos autónál az akkumulátor feszültsége kb. 12.4V, míg a generátor optimális töltése kb. 14.5V. Ezek ellenőrzése időnként szükséges. A generátor hiba az akkumulátor lemerüléséhez vezet. Ezen probléma miatt több akkumulátor garanciális ügyintézését kérik, pedig a képlet egyszerű .Csóró akksit nincs ami feltöltse, azaz nem tudja indítani az autót. Ezért nem más a hibás, mint a generátor. Ekkor monják, hogy nincs töltése.
Generátor hiba valamelyik rész alkatrészének hibája esetén jöhet létre. Hibájakor nem feltétlenül szükséges a teljes alkatrész cseréje. Webshopunkban szinte a teljes rész alkatésze, főbb része, vagy kapcsolódó alkatrészei is beszerezhető:
- feszültségszabályzó, szabályzó
- csapágy (egyik leggyakoribb javítás a csapágyazás)
- kefe szénkefe vagy bronzkefe
- dióda hiba esetén diódahíd cseréje szükséges (egyenirányító)
- csúszógyűrű
- tárcsa, szíjtárcsa
- tartó konzol
- testkábel
- biztosíték
- zavarszűrő, zajszűrő
- hosszbordás szíj
Generátor szabadonfutók
A generátorok szinte kötelező alkatrésze a generátor szabadonfutó. Régebbi típusokon nem volt törvényszerű a generátor szabadonfutóval való felszerelése, viszont a mai gépjárművekben ez már másként van. Ennek az oka a motorok kisebb mérete és ezáltal az a ciklikus forgás megnövekedett szintje.
A generátor feladata a mechanikus energiát elektromos energiává alakítja, ami az energiatermelés a fordulatszámtól függ. A generátor fordulatszáma a gépjármű motor fordulatszám háromszorosának felel meg, ami azt jelenti, hogy 4000 percenkénti motor fordulatszám mellett a generátor percenként 12000 fordulatszámú sebességgel forog. A mechanikus energia a főtengelyről az ún. kisegítő szíjmeghajtás segítségével kerül átvitelre a generátorhoz, a klímához, a vízpumpához és a szervószivatthoz. Ennek a szíjnak, általában hosszbordásszíjnak bármilyen rendellenes terhelése hatásfok csökkenést és fokozott kopást eredményez. A szíjhajtás jellemző hibája a szíj túlzott feszítése, a forgatónyomaték túllépése, a szíj elöregedése. A szíj kopása akár szakadásához is vezethet.
A belső égésű motorok jellemzője a sürítési és expanziós fázisok váltakozása. A hengereken belüli nyomás ciklikus változása fordulati sebesség ingadozást, forgási egyenlőtlenséget okoz. Ez az oka az egyenetlen fordulatszámnak. A forgás gyorsulása és lassulása átvivődik a szíjmeghajtásra. A meghajtott alkatrészek tehetetlensége nem teszi lehetővé ezeknek a hirtelen lassításoknak, vagy gyorsításoknak a követését és a forgatónyomaték változásainak szíjra gyakorolt hatása annak megcsúszásához vezet.
"A hibás szabadondutó hangja: csapágyhang, ciripel, nyikorog, zörög, hangos zaj"
A teljes szíjmeghajtásban a generátor forgórészeinek tehetetlenségi nyomatéka a legnagyobb, és az a szíjra is áttevődik. Az egyik lehetőség a forgórész szíjról való lekapcsolására egy szerkezet, mely a forgás lassulása folyamán lekapcsolja a forgórész tengelyét: ez a generátor szabadonfutó feladata. A generátor szabadonfutók egyirányú forgó berendezések. Amint a szíj hirtelen lelassul a generátor szabadonfutók lehetővé teszik a generátor úgymond szabadon futását. Ezzel előzetesen megakadályozza a szíj megcsúszását, csökkenti a rezgést, kopást és a „sípoló" hangokat.
Cseréje sok esetben speciális szerszám, generátor szabadonfutó kulcs alkalmazásásával lehetséges.
Szólj hozzá a témához