Főtengely szimering
A főtengely szimeringek célja, hogy tömítést biztosítsanak a forgó főtengely és a külvilág között. A klasszikus olajtömítés egy fémházból áll, amely a dinamikus tömítő ajkat hordozza, valamint a statikus tömítés funkcióját is ellátja. A rugós tömítőgyűrűk, azaz a főtengely szimeringek tömítő ajka általában elasztomer anyagból készül, és érintkezésben van a forgó tengely felületével. Emiatt az ajkat egy rugógyűrű nyomja a tengely területére. A forgó mozgás következtében kb. 1 mikrométeres tömítési hézag van az ajaknál. Az olaj bejuthat ebbe a résbe, amely a tömítő ajak kenését szolgálja.
Keress autótípus alapján főtengely szimeringeket, vagy olvass róluk tovább részletesen!
Főtengely szimering: miért fontos, és mikor kell cserélni?
A motorban sok alkatrész van, amelyek egymással súrlódnak. Ezeknek az alkatrészeknek folyamatosan kenve kell lenniük, hogy jól működjenek. A motor egyik legfontosabb alkatrésze a főtengely, ami a dugattyúk mozgását átalakítja forgó mozgássá. A főtengelynek nagy nyomás alatt kell kenve lennie, ezért mindkét végén speciális tömítéseket használnak. Ezeket a tömítéseket főtengely szimeringnek nevezik.
A főtengely szimering egy olyan olajtömítés, ami megakadályozza, hogy az olaj kifolyjon a motorból. A főtengely szimering két részből áll: egy fémből készült külső gyűrűből és egy gumiból készült belső gyűrűből. A belső gyűrű szorosan illeszkedik a főtengelyhez, és rugalmasan követi annak mozgását. A külső gyűrű pedig rögzítve van a motor burkolatához.
A főtengely szimering két helyen található meg a motorban
• az első, általában kisebb méretű, a főtengely elején van, ahol az olajszivattyú is csatlakozik hozzá.
• a második, általában nagyobb méretű, a főtengely végén van, a lendkerék felől.
A főtengely szimering nagyon fontos alkatrész, mert ha elromlik, akkor komoly problémák léphetnek fel a motorban. Ha az olaj kifolyik, akkor nem tudja megfelelően kenni a súrlódó alkatrészeket, ami kopást és meghibásodást okozhat.
A főtengely szimering meghibásodásának leggyakoribb jelei az olajszivárgás és a motor teljesítményének csökkenése. Ha ezeket észleled, akkor mindenképpen vidd el az autódat egy szervizbe. A szervizben speciális eszközökkel meg tudják állapítani, hogy pontosan mi okozza a problémát. Ha kiderül, hogy valóban a főtengely szimering tönkrement, akkor azt ki kell cserélni.
A főtengely szimering cseréje nem feltétlenőé egyszerű feladat, ezért érdemes szakemberre bízni a munkát. A főtengely szimering cseréje általában néhány tízezer forintba kerül, de ez függ az autó típusától, a szerviztől és az alkatrész minőségétől. A főtengely szimering cseréje után érdemes ellenőrizni, hogy nincs-e szivárgás vagy más probléma. Ha minden rendben van, akkor élvezheted az autód újra kifogástalan működését.
Egy tökéletes kombináció - olajtömítések és PTFE
A korszerű rugós tömítőgyűrűk anyaga poll-tetrafluoretilén vagy egyszerűen PTFE (teflon).
Integrált olajtömítés tervezése és kivitelezése
A külső ház rozsdamentes acélból készül. A fluorelasztomer 0-gyűrűje biztosítja az optimális statikus tömítést. A tényleges tömítő ajak PTFE-ből készül. Egy további portömítés (gumi ajak vagy élcsíki hatékony akadályt biztosít a szennyező részecskék ellen.
Különleges típusú integrált olajtömítések
Az integrált olajtömítések csökkentik a sorozatgyártású motorok gyártási idejét és jelentős időmegtakarítás érhető el a főtengely szimeringek cseréjénél is.
Az integrált olajtömítések felszerelésénél vegyük figyelembe, hogy általában szükséges kissé meglazítani az olajteknőt, hogy a radiális tömítést rá lehessen nyomni a főtengelyre.
PTFE tömítőgyűrűk beszerelése
1. A PTFE olajtömítésekről csak közvetlenül a felszerelés előtt távolítsuk el a védőcsomagolást, hogy megvédje a szimeringet a portól és az egyéb szennyeződésektől.
2. A PTFE olajtömítések tömítő ajkát műanyag hüvely védi, amely szerelési segédanyag. Ezért a hüvelynek a helyén kell maradnia, amíg a tömítés beszerelésre nem kerül.
3. Ha a tömítést hüvely nélkül kell felszerelni, használjunk a gyártó által előírt speciális szerszámot.
4. Mind a PTFE tömítő ajaknak, mind a tengely felületének teljesen száraznak kell lennie. Ne használjunk zsírt vagy olajat.
5. A tengelyen nem lehetnek éles szélű letörések - ha szükséges, az éleket szakember távolítsa el.
6. A tengely felületének tökéletes állapotban kell lennie - a lehetséges károkat itt is szakembernek kell kijavítania.
7. Helyezzük az összeszerelő hüvelyt a PTFE tömítőgyűrűvel a tengelyre.
8. Ellenőrizzük, hogy a tömítőgyűrű megfelelően van-e beállítva - a hüvelyt úgy kell elhelyezni, hogy a tömítést könnyedén rá lehessen tolni a tengelyre.
9. Egyenletes mozgással nyomjuk a szimeringet a tengelyre.
10. Cserekor az új szimering PTFE ajkának nem szabad ugyanabban a pozícióban futnia, mint a régi. 11. Eltávolíthatjuk az összeszerelő hüvelyt.
12. Ne indítsuk el a motort a felszerelést követő négy óránál hamarabb! Ez lehetővé teszi az új tömítő ajak tökéletes illeszkedését a tengelyhez.
A PTFE olajtömítések meghibásodása
A hibák leggyakoribb oka a PTFE tömítő ajak összeszerelés közben történő károsodása. Ha a tömítést hüvely vagy speciális szerszám segítsége nélkül szerelik fel, és eltolják, vagy akár kifordítják, akkor a megbízható tömítés aligha lehetséges. Hasonlóképpen, az olaj vagy zsír használata - akárcsak a klasszikus olajtömítő gyűrűknél - a PTFE olajtömítés teljes meghibásodásához vezet már közvetlenül a beszerelés után.
Szólj hozzá a témához