Fojtószelep állás érzékelő, vezérlő egység, potméter: hiba tünetei, jelei, tisztítás, illesztés, diesel, Opel, VW Polo, angolul
Nincs alapjárat, lefullad vagy épp magától felpörög az autó? Ez nagy valószínűséggel fojtószelep (angolul: air throttle) hiba. De mi az a fojtószelep?
A fojtószelep feladata a motorba belépő levegő mennyiségének beállítása.
Webáruházunkban ez az alkatrész is beszerezhető. Válaszd ki, hogy milyen gépkocsihoz keresed az alkatrészt, vagy olvass tovább bővebben az alkatrészről: mi az a fojtószelep,fojtószelep hiba stb!
Az elektronikus fojtószelep ház az elektronikus fojtószelep vezérlő rendszer fő része. Ez a rendszer szabályozza a motorba áramló levegő mennyiségét. Általában a légtömeg-mérőhöz csatlakozik, és tartalmaz egy pillangószelepet, amely levegőt enged a motorba, válaszul a gázpedál megnyomására. A motor vezérlőegységének jelzése alapján nyílik és záródik. A pontossága elengedhetetlen ahhoz, hogy a motor működése állandó szinten maradjon a levegő/üzemanyag arány változásakor. A pontosabb rendszer jobb üzemanyag-takarékosságot és kisebb kibocsátást jelent. Gyakran a motor hűtőfolyadék rendszeréhez is kapcsolódik annak érdekében, hogy a motor hőmérsékletét (a motor aktuális hűtőfolyadék-hőmérséklete, amelyet az ECU érzékei a megfelelő érzékelőn keresztül) is figyelembe véve, ismert sűrűséggel szívja be a levegőt.
A fojtószelep ház legnagyobb darabja a fojtószelep, amely egy pillangószelep és szabályozza a légáramlást. Sok autónál a gázpedál mozgását egy bowdennel viszik át, amely mechanikusan csatlakozva elfordítja a pillangószelepet. Az elektronikus fojtószelep-vezérléssel (más néven "drive-by-wire") rendelkező autókban egy elektromos működtető vezérli a pillangószelepet és a gázpedál nem a fojtószelep házhoz, hanem egy érzékelőhöz csatlakozik, amely a pedál helyzetével arányos jelet ad ki, és elküldi az ECU-nak. Az ECU ezután meghatározza a fojtószelep nyitását a gázpedál helyzete és más motorérzékelők, például a motor hűtőfolyadék hőmérséklet-érzékelője alapján. Gyakran egy fojtószelep helyzetérzékelőt is csatlakoztatnak a fojtószelep tengelyéhez, ami az ECU-nak információkat szolgáltat arról, hogy a fojtószelep alapjárati, teljesen nyitott fojtószelep helyzetben van-e, vagy valahol e szélső helyzetek között.
A fojtószelep házak tartalmazhatnak szelepeket és állítókat is a minimális légáram szabályozásához alapjáraton. Még a nem elektronikus egységekben is gyakran van egy kis mágnesszelep, az alapjárati levegő vezérlő szelep (IACV), amelyet az ECU a fojtószelepet megkerülő levegőmennyiség szabályozására használ a motor alapjáratához, amikor a fojtószelep zárva van.
A fojtószelep ház hiba tünetei:
• A motor leáll vagy majdnem leáll lassítás vagy megállás közben.
• A motor leáll vagy majdnem leáll, ha a motort melegen újraindítják.
• A motor leáll vagy majdnem leáll, ha a gázkart gyorsan megnyomják.
• Az alapjárat csökken.
Számos oka lehet annak, ha a fojtószelep ház nem működik megfelelően:
• A ház belsejében kosz, szennyeződés és korom található.
• Elektromos (pl. csatlakozási) problémák.
• Szivárog a vákuum, vagy nem megfelelően van beállítva a fojtószelep (pl. az ütköző).
(Vákuumszivárgás esetén nagyon magas alapjáratot tapasztalhat, amelyet az okoz, hogy túl sok levegőt enged a szívórendszerbe.)
Mindezek a tünetek hozzájárulnak a motor gyenge teljesítményéhez, és ennek eredményeként kigyullad a motorellenőrző lámpa.
Fojtószelep potméter, vezérlő hiba tünetei, jelei
Az egyik legjobb módszer, ha megmérjük a potméter, vezérlő feszültségét. Ehhez kapcsoljuk be a gyújtást, és csatlakoztasuk a voltmérőt vagy a multiméter érzékelőjét a csúszka és a karosszéria közé. Amikor a fojtószelep zárva van, a jelzett érték maximum 0,7 V lehet. Ezután nyissuk ki kézzel a fojtószelepet. Ebben a helyzetben a maximális feszültség 4 V lehet. Ha az alkatrész jó, akkor a fojtószelep helyzetének változtatásakor az érték zavartalanul, látható ingadozások nélkül változik.
Fojtószelep állás érzékelő tisztítás
A fojtószelep állás érzékelő hiba első lépésekor érdemes az alkatrész megvizsgálni és kokszosodás esetén tisztításával próbálkozni. Ami sok esetben megoldást szokott jelenteni, de ugyanakkor számolhatunk is rá, hogy a közeljövőben az alkatrész cseréjére lesz szükség.
Ha a tisztítás sem oldja meg a problémát, akkor nincs más lehetőség, csak az alkatrész cseréje. Ehhez először kapcsoljuk le a gyújtást, és csatlakoztassuk le a vezetéket az akkumulátor negatív sarujáról. Ezután el kell távolítani a rossz folytószelepet, és szereljük be a működőképest. A tömítés cseréjét soha ne felejtsük ki!
Opel diesel fojtószelep
Benzines és diesel autóban is megtalálható az alkatrész. Az alábbi képen egy Opel Zafira B Z19DTH motor szelepe látható. Gyári száma: 0825310
Fojtószelep VW POLO
Az alábbi bontott ábrán a VW POLO 1.4 benzines fojtószelep háza látható (11-es alkatrész).
Fojtószelep EGR
EGR szelep árak olcsón elérhetőek webáruházbunkban. Ha csak részletesen szeretnél olvasni az alkatrészről és működéséről, akkor ajánljuk az EGR szelep cikkünket. Mi lehet a hiba ha hangja van? Milyen hiba lehet füstöléskor? Mi lehet a hiba rángatás esetén? Hol található a motortérben? EGR szelep kiiktatásnak vannak-e előnyei, esetlegesen hátrányai?
# Mi az a fojtószelep, hiba tünetei, diesel fojtószelep működése, benzines
Szólj hozzá a témához