Feszültségszabályzó működése, feladata
Az autó feszültségszabályzója (angolul: voltage regulator) vagy rövidítve fesszabályzó, szabályozza az autó generátorának az akkumulátor feltöltéséhez szükséges feszültséget. A szabályozó arra készteti a generátort, hogy 13,5 V és 14,5 V közötti feszültséget tartson fenn. Ez elegendő az akkumulátor biztonságos újratöltéséhez, miközben megóvja az autó elektromos áramköreit és alkatrészeit, ideértve a vezeték rendszert, a lámpákat, az elektromos kiegészítőket, hifit.
Webáruházunkban hatalmas választékban elérhetőek bármilyen generátor alkatrészek, ezen belül is fesszabályzók.
Keress autótípus szerint.
A motor indítása
Az akkumulátor feszültsége a gyújtáskapcsoló forgatásakor indítja az autót. A feszültség az önindítón keresztül áramlik, hogy az autó működésbe lépjen, a motor égésterében ellenőrzött robbanás kiváltásával.
A generátor tápellátása
Amint az autó jár, a hajtószíj a forgórész forgatja a generátor belsejében és így energiát termel. A teljesítmény a generátorról az akkumulátorra halad a feszültségszabályozón keresztül.
A feszültségszabályozó működése
Az elektromosság áthalad a feszültségszabályozón, amely be- és kikapcsolja a generátort, a feszültségszinttől függően az adott időpontban. Ha az akkumulátor feszültsége 13,5 V alá esik, akkor a szabályozó feszültségérzékelője zárja az áramkört a generátorra. Ez áramot továbbít a generátor csatlakozójához, aminek következtében bekapcsol és töltést ad az akkumulátorra. Egyes szabályozók olyan elektromechanikus alkatrészeket használnak, amelyek fizikai megszakítást okoznak az áramkörben, hogy megállítsák az energiaáramot. Ezek elsősorban az idősebb autókban találhatók. Más szabályozók az elektronikus alkatrészektől függnek, hogy szüneteltessék és elindítsák a feszültségáramot.
A feszültségszabályzó feladata
Amikor az akkumulátor feszültsége eléri a 14,5 voltot, a feszültségszabályozó érzékelője kikapcsolja a generátor áramlását, amely leállítja az áramot az akkumulátor számára. Ez megakadályozza az akkumulátor túltöltését, felrobbanását vagy kiégését.
A feszültségszabályzó hibajelenségek leggyakoribb esete, ha nem indul az autó. Ilyenkor érdemes a töltés méréssel és a feszültségszabályzó ellenőrzésével kezdeni. Ugyanis nem kap megfelelő töltést az akkumulátor, akkor egyre csak merül, majd a gépjárművet sem képes beindítani.
Szólj hozzá a témához