Fényszóró, LED-fényszóró, autóvilágítás, lámpa
A világítás története hosszú, de az elmúlt években a változások minden eddiginél gyorsabban követik egymást. A barlangokban gyújtott első tűztől kezdve az olajlámpákon és gyertyákon keresztül, a gázlámpákon át az elektromos izzókig. A járművekben a technika együtt haladt a sebességgel. Nyilvánvaló, hogy egy gyertya már nem lesz elegendő a modern közlekedésben. Webáruházunkban autó fényszórók széles választékban rendelhetőek, legyen az halogén vagy ledes.
Keress autótípus alapján, vagy olvass tovább részletesen az autó fényszóró típusokról!
Az autó fényszórók a jármű elülső világítását biztosítják, amelyek segítenek a vezetőnek az útviszonyoknak megfelelően látni és látszani. A fényszórók két alapvető funkcióval rendelkeznek: a tompított fény és az országúti fény. A tompított fény alacsonyabb intenzitású és aszimmetrikus fényeloszlású, amely nem vakítja el a szembejövő forgalmat. Az országúti fény magasabb intenzitású és szimmetrikus fényeloszlású, amely jobban megvilágítja az utat, de csak akkor használható, ha nincs szembejövő jármű.
A fényszórók különböző típusai eltérő fényforrásokat és technológiákat használnak. A leggyakoribb típusok a következők:
• Halogén fényszóró: Ez a legelterjedtebb és legolcsóbb típus, amely egy halogén gázzal töltött üvegizzót használ, amelyben egy volfrámszál izzik. A halogén fényszórók előnyei közé tartozik az egyszerű cserélhetőség, a hosszú élettartam és a meleg, sárgás fény. Hátrányai közé tartozik az alacsony fényerősség, a nagy hőtermelés és az alacsony energiahatékonyság.
• Xenon fényszóró: Ez egy viszonylag újabb és drágább típus, amely egy nemesgáz-keverékkel töltött üvegcsövet használ, amelyben két elektróda között ívkisülés jön létre. A xenon fényszórók előnyei közé tartozik a nagy fényerősség, a hideg, kékesszürke fény és az alacsony hőtermelés. Hátrányai közé tartozik a bonyolult beépítés, a magas ár és a vakító hatás.
• LED fényszóró: Ez egy modern és innovatív típus, amely több kis fénykibocsátó diódát (LED) használ, amelyek elektromos áram hatására világítanak. A LED fényszórók előnyei közé tartozik a nagyon magas fényerősség, a tiszta, fehér fény és a rendkívül alacsony energiafogyasztás. Hátrányai közé tartozik a magas ár és a hűtési igény.
A LED-technológia modern fényszórórendszerekben történő alkalmazása a legnagyobb innovációk egyike az autóipar világítás területén. Miután az 1990-es évek elején magasra szerelt féklámpaként bevezették a legelső lényfunkciókat, a LED-technika olyan rohamos fejlődésen ment keresztül, melynek modern világitásrendszerek, pl. a Matrix HD84, képezik a jelenlegi csúcspontját. Időközben a LED-fényszórós megoldások szinte már valamennyi járműkategóriában visszaköszönnek - kiskategóriás és prémium kategóriájú járművekben egyaránt.
Sok éven át az autókat halogénlámpákkal látták el, amelyeket HiD/Xenon követett. Az élesebb fény olyan lépéseket igényelt a biztonságos közúthasználat érdekében, mint amilyen például a fényszórómosás beépítése. Viszonylag röviddel ezután bevezették a LED technológiát. A LED-eket hátsó lámpákban és az autó elülső oldalán lehetett használni HID-vel vagy halogénnel izzókkal kombinálva.
A LED fényszórókat ma már gyakran használják az új jármű modellekben. A teljesen LED-es fényszórók mind a távolsági, mind a tompított fényekhez LED-et használnak. A működéshez a klasszikus halogén izzókhoz képest sokkal kevesebb energiára van szükségük. A LED-es fényszórói luminesz-cenclájukat tekintve a halogén és a HID lámpák között helyezkednek el, de ezek sokkal fókuszáltabb sugarakat nyújtanak, valamint különböző alakzatokat is létre lehet hozni velük. A LED a fényforrás, de az optikai szál vezérli a fényt, és hozza létre a fénysugár mintázatát. Éppen ezért továbbra is nagy szükség van a lámpagyártók optikai ismereteire.
Kis méretüknek köszönhetően a LED-ek felhasználása nagyon változatos, az autógyártók mindenféle formát és összeállítást képesek létrehozni, amelyek tökéletesen illeszkednek modelljeikhez.
LED-technika előnye
Energiahatékonyság: a LED-ek sokkal jobb energiahatékonysággal bírnak a többi lámpával szemben. Ez nemcsak a költségek tekintetében lényeges, hanem a fogyasztás szempontjából is, ugyanis az elektromobilitás fokozatos elterjedésével egyre keresettebbek lesznek a jövőben az akkumulátoros energiaforrásokat kímélő megoldások. Ezenkívül a LED-technológia következetes alkalmazásával csökkenteni lehet a CO2-kibocsátást, ami pedig fontos lépés a környezetvédelemben!
Hosszú élettartam: a LED-ek gyakorlatilag nem igényelnek karbantartást és sokkal tovább bírják, mint egy hagyományos halogén vagy xenon világítóeszköz. A világító diódák több ezer órás üzemideje gyakran kitart a jármű élettartama végéig. A hosszú élettartamhoz ugyancsak hozzájárul a kiforrott hőszabályozás, amely nélkül egyetlen modern LED-fényszóró sem az, ami.
Kényelem: a világítás nappali fényhez hasonló színe különösen kellemes a szemnek és segít megelőzni a jármű-vezetőnél jelentkező fáradtságot.
Biztonság: az erős fényteljesítménynek és az úttest jobb megvilágításának köszönhetően könnyebben és gyorsabban lehet észlelni a környezetet és az akadályokat, ami biztonsági előnyt jelent minden közlekedési résztvevőnek.
Ez különösen érvényes a fejlett fényfunkciókkal felszerelt LED-es világítás-rendszerekre.
Formatervezés: a LED-technika új, nagyszabású kialakítási lehetőségeket rejt a járműfejlesztés során - még pedig a fényszórók, hátsó lámpák és utastéri világítás hangulatvilágítás) esetében egyaránt. A járműgyártók számára új utak nyílnak meg a kitűnéshez - az ügyfelek pedig vonzó, összetéveszthetetlen formatervű járművekkel és világítással gazdagodnak.
Hogyan működik a LED-technika?
A LED-en belül egy félvezető kristály gondoskodik a fény előállításáról, amely elektromos gerjesztés hatására fényt bocsát ki. A hagyományos fényszórókhoz hasonlóan a LED-fényszóróknál is reflexiós vagy projekciós rendszerek használatával valósulhat meg a fényelosztás. Mindkét rendszernél a hőszabályozás jelenti a kihívást. A LED-ek veszteség teljesítményét nagyon hatékonyan el kell vezetni a LED-chipből, hogy le lehessen adni a környezetbe.
Szólj hozzá a témához