FÉKTÁRCSA WEBSHOP: készlet, első, hátsó, hűtőbordás, anyaga, motor
Egy gépkocsi fékrendszerére azért van szükség, hogy csökkenthessük a jármű sebességét, vagy megállíthassuk azt. A fékrendszer meghibásodása esetén a járművel közlekedni szigorúan tilos, mivel ez balesetveszélyes. A fék nem játék! Így az sem mindegy, hogy milyen márkát vásárolunk. Kínálatunkban megtalálható: ATE, BREMBO, FERODO, TEXTAR, DELPHI, TRW, BOSCH, ZIMMERMANN, LPR és még több más ismert fékgyártó márka teljes készlete.
Keresd ki webshopunk katalógusából a megfelelő féktárcsát vagy bármely fék alkatrészt, esetleg olvass a féktárcsáról lentebb bővebben!
Napjainkban a legelterjedtebb fékrendszer a tárcsafék, mely fékbetétekből és tárcsákból áll, amelyek a gépkocsi teljes fékrendszerének működése szempontjából egyaránt fontosak.
A gépkocsi fékek működési elve a súrlódáson alapszik, ezért a féktárcsa között a fékbetét helyezkedik el. Fékezéskor a mozgási energia hőenergiává alakul át. A teljes rendszer hatékonysága a hő elosztás sebességétől függ. A féktárcsák magas működési stabilitással rendelkeznek. Ez a fékmechanizmus biztosítja, hogy még a súrlódó felületek felhevülése, vagy vizesedése esetén is a fékhatás csak kis mértékben csökkenjen. Reakcióideje minimális, viszonylag könnyű és jobban is hűl, mint például a dobfékes rendszer. A hidraulikusan működtetett tárcsafékek a gépjárművek leggyakrabban használt fékei.
Brembo féktárcsa
Brembo Webshopunkban MAX SPORT, XTRA féktárcsák és sport féktárcsák széles választékban elérhető.
A Brembo garantálja a lehető legnagyobb biztonságot és kényelmet. Állandó innovációs törekvése új technológiákat, új anyagokat, új formákat és új piacokat igényel. A gyártási folyamat során minél több újrahasznosított terméket használnak fel. A környezetszennyezés minden formájának szisztematikus megelőzése fő irányelvük.
Legyünk tudatában annak, hogy a jármű biztonsága, amelyet a fékrendszer hibátlan működése határoz meg, közvetlen kihatással van a közlekedésben résztvevők biztonságára is. Ennek érdekében figyelemmel kell kísérni járműved fékrendszerének állapotát és megbízható féktárcsákat és fék alkatrészeket kell használni. A megvásárolandó féktárcsa mindenképpen jó minőségű legyen például BREMBO, TEXTAR, ATE stb. Természetesen azokra is gondolunk, akik az olcsóbb kategóriájú, de mégis megbízható márkát keresik. Kínálatunkban megtalálható az olcsóbb árban elérhető: MAXGEAR, KROTTENDORF, QWP, LPR, STARLINE márkák is.
Féktárcsa anyaga
Az anyag tipikusan szürke vas egy formája, az öntöttvas. A lemezek kialakítása némileg változik. Vannak, amik egyszerűen szilárdak, azaz teli, de vannak, melyek a lemez két érintkező felületét összekötő, általában öntési folyamat részeként összekötő bordákkal vagy lapátokkal üregesítettek. Ezeket hívjuk belső hűtésű (szellőztetett) féktárcsáknak. A jármű súlya és teljesítménye határozza meg a szellőztetett lemezek szükségességét. A szellőztetett lemezkialakítás segít a keletkező hő eloszlásában, és általában a nagyobb terhelésű első tengelyen használatos.
Féktárcsa története
A tárcsafékek fejlesztése Angliában kezdődött az 1890-es években. 1902-ben a Lanchester Motor Company olyan fékeket tervezett, amelyek hasonló módon működtek, mint a korszerű tárcsafék rendszer. Bár a lemez vékony volt, és a kábel aktiválta a fékbetétet, de más tervek nem voltak praktikusak vagy széles körben elérhetők az autókban a további 60 évig. Sikeresen alkalmazták a repülőgépek fékrendszerében is a második világháború előtt, és még a Tigris tank is ilyen fékkel volt elátva. 1942-ben a háború után, a technológiai fejlődés korszaka. A fékrendszer használatának fölénye a 1953-ban a 24 órás Le Mans-féle futamon tornyosult ki, amely nagy sebességű fékezést igényelt. A JaguarRacing csapat nyert, a tárcsafékkel felszerelt autójával. A tárcsafékek kiváló teljesítményt nyújtottak a riválisok által használt dobfékkel szemben. A tömegtermelés az 1955-ös Citroën DS-vel kezdődött.
Féktárcsa motor
Az első motorkerékpárok, amelyeken a tárcsafékeket használták, versenyre tervezték. Az MV Agusta volt az első, aki 1965-ben, egy viszonylag drága MV Agusta 600 túra-motorkerékpáron kínálta elsődleges tárcsafék motorkerékpárját, a mechanikus fékrögzítés segítségével. 1969-ben a Honda bemutatta a megfizethetőbb CB750-et, amely egyetlen hidraulikusan működtetett első tárcsafékkel (és hátsó dobfékkel) rendelkezik, és nagy mennyiségben értékesített. A féktárcsafékeket napjainkban már a motorkerékpárokon, a mopedeken és a hegyi kerékpárokon is használják.
Féktárcsa készlet
Gyakorik kérdések egyike, hogy webáruházunkban illetve más egyéb autóalkatrész forgalmazó webáruházban a féktárcsa árak darabra vagy készletre érvényesek?
Minden esetben legyen az bármely fék webáruház, a féktárcsák darab árban értendőek. Ha mégis párban lenne feltüntetve, akkor az külön jelezve van.
A másik leggyakoribb kérdés, hogy akkor a feltüntetet képen miért két féktárcsa látható, ha csak 1db-ra érvényes az ár?
Legtöbb esetben a kép egy dobozban lévő készletet mutat. Vannak olyan gyártók, mely minden darab alkatrészt külön dobozolnak, de vannak olyan féktárcsa gyártók is melyek párban dobozolják a terméket. A lényeg ugyanaz mindkét esetben a féktárcsa ára darabra értendő!
Féktárcsa hibák
1. Fékbetétek egyenetlen kopása. Nagymértékű kopás egy betéten, mellette minimális kopás az ellentétes oldalon. Ez a féknyereg beragadására vezethető vissza. Egyik fékbetét folyamatosan érintkezik a féktárcsával, ami miatt a betét az acél hátlapig lekopik. A tárcsának a tartólemezzel érintkező felülete erősen kopik, míg a féktárcsa másik oldala és a másik betét gyakorlatilag új marad. Ezen hiba fellépésekor folyamatosan köszörülő zaj, vibráció és alacsony fékhatékonyság jellemző. Esetleg a kiegyenlítetlen fékhatás miatt a jármű fékezéskor az egyik oldalra húzhat.
2. Hornyok a tárcsán. A mély hornyokat a betétek és a tárcsa közötti laza, koptató hatású szemcsék okozzák. Az idegen anyagok, melyek kívülről kerülnek be, mint a por, apró kavics, sár jut be a fékrendszerbe. Ilyen hibajelenség zajjal jár, fékezés és akár normál futás közben, illetve kisebb fékhatékonyság jellemző a kisebb érintkező felület miatt.
3. Tárcsa felületének szennyezettsége, csillogó vagy sötét foltok. Avagy súrlódó anyag lerakódása került át a féktárcsa felületére. Ez általában akkor következik be, amikor rossz minőségű fékbetétet szerelnek be. Ilyen hibatünet esetében vibráció, gyenge fékezési hatékonyság és kemény pedállal találkozhatunk.
4. Fékezési felületek egyenetlen kopása. Megjelenése kék foltok a fékezési felület központjában, esetleg megjelenő repedések. A hibára visszavezethető ok a féknyereg vagy a betétek helytelen felszerelése miatt a betétek a tárcsára különböző szögben állhatnak, és az egyes oldalak eltérő mértékben kopnak. A kék foltokat súlyos helyi túlhevülés okozza azokon a helyeken, ahol súrlódásos érintkezés lép fel. Fokozottan erősödő vibráció hatással találkozhatunk a forró helyek miatt. Esetlegesen a fékhatékonyság is csökkenhet.
Bármely féktárcsa hiba tapasztalata esetén szükséges a javítás. Cseréljük ki a féktárcsákat és betéteket megbízható jó minőségű márkákra, ellenőrizve, hogy a típus és az alak megfelel az alkalmazásnak.
Féktárcsa szabályozás
Lehetőség van valamely féktárcsa hiba felmerülése esetén szabályozásra. Ez általában erre specializált fel szabályzó géppel vagy esztergapaddal is történhet. A szabályozás csak akkor kivitelezhető ha a féktárcsa vastagsága ezt még megengedi. Sok esetben nem ajánlott a féktárcsa szabályozás, hiszen vebáruházunkban gyorsan és olcsón beszerezhető bármely fék termék.
Hogyan cseréljük szakszerűen a féktárcsát?
A fékjavítási folyamat megkezdése előtt kulcsfontosságú a féktárcsák egyenetlen kopásának jeleit keresni, valamint ellenőrizni a tengelyt körülvevő összes alkatrészt és megvizsgálni a hidraulikus rendszert vagy a törött alkatrészeket. A hibás alkatrészeket a jármű-, rendszer- és fékgyártók irányelveinek megfelelően kell cserélni. A fékbetét/ tárcsa cseréje előtt figyelmet kell fordítani a fékfolyadék-tartály kupakjának eltávolítására.
A szétszerelés során feltétlenül távolítsunk el minden rozsdát vagy üledéket az érintkező felületekről és a féknyereg tartójáról. A szennyeződés és a rozsda felhalmozódása például a fék vibrálását okozhatja, ami a fékpedálon vagy a kormánykeréken keresztül érezhető rázkódáshoz vezet. Ebben az esetben drótkefét vagy csiszolópapírt használjunk az érintkező felületeken és a kerékagyon, a rozsda vagy a szennyező anyagok eltávolításához. A rozsda eltávolítása után féktisztítóval tisztítsuk meg a felületet, és ellenőrizzük a megtisztított kerékagyat egy mérőállvánnyal minden lehetséges oldatirányú eltérést megvizsgálva. Ügyeljünk arra, hogy a tisztítás során ne sértsük meg a féknyereg tartójának vezetőtengelyeit.
A felület kenése
Az újonnan megtisztított vezetőfelületet nem vezető, hőálló és szilárd anyag mentes anyaggal, például Textar Ceratec Advanced Lubricant-tal kenjük be. Ne használjunk rézpasztát a fék felületén, mivel ez hatással lehet a jármű ABS rendszerére.
Az új féktárcsa felszerelése és a fékdugattyú mozgatása
Helyezzük az új féktárcsát a kerékagyra, és rögzítsük az újonnan felszerelt tárcsát a kerékcsavarokkal vagy anyákkal. Használjunk DTI-mérőt a laterális (oldalsó) ütés ellenőrzéséhez. A maximális sugár alatt 0,07 mm-es laterális (oldalsó) ütés ajánlott.
A fékdugattyút a helyes beállító szerszámokkal kell visszamozgatni a fékcsere kezdetén, valamint ügyelni kell a fékfolyadékra, amely kifolyhat a fékfolyadék-tartályból a dugattyú hátramozgatása közben. Ügyeljünk arra is, hogy a féknyergek különféle verziói, a fékrendszerek, valamint a gyártó-specifikus követelmények és a speciális szerszámok megfeleljenek.
Utóápolás
A fékteljesítmény optimalizálása érdekében azt javasoljuk, hogy az új fékekkel kb. 200 km-t tegyünk meg, hogy azok teljesen kondicionálva legyenek. Ebben az időszakban kerülni kell a kemény vagy agresszív fékezést, mivel ez befolyásolhatja az új fékrendszer általános teljesítményét.
Szólj hozzá a témához