Elektromos vízpumpa
Az elektromos vízpumpák azoknak az újabb, egyre elterjedtebb járműveknek a részei, amelyeknél hatékonyabb motorra van szükség. A normál motorhűtés biztosítása mellett ezek csökkentik a motor terhelését, és érzékelőkkel vezérelhetők, hogy bármikor biztosítsák a megfelelő mennyiségű hűtőfolyadékot. Néhány új jármű akár három pumpát is használhat különböző rendszerekhez, beleértve a kabinfűtést, a turbófeltöltőt és az akkumulátoros rendszerhűtést.
Keress autótípus alapján elektromos vízpumpát, vagy olvass tovább részletesen az alkatrészről!
Elektromos vízszivattyú általános tudnivalók
• Várjuk meg, amíg a motor a teljesen ideális szerelési hőmérsékletet eléri!
• Engedjük le a hűtőfolyadékot a gyártói előírásoknak meg-felelően!
• Szereljük ki a vízszivattyút a gyártói szerelési utasításnak megfelelően!
• Tisztítsuk le a szerelési illesztések felületeket! Amennyiben szükséges, távolítsuk el a szennyezőanyagokat a hűtő-rendszerből!
• Szereljük fel az új vízpumpát a gyártói meghúzási nyomatékok alkalmazásával!
• Győződjünk meg róla, hogy nincs a hűtőkörben egyéb szennyezőanyag és a kiegyenlítő tartály is tiszta!
• Töltsük fel a hűtőrendszert a gyártói előírásoknak megfelelően!
• Győződjünk meg róla, hogy a hűtőrendszer megfelelően ellátja funkcióját (hűtőközeg keringése, hőelvitel, üzemi hőfok tartása, légtelenítés, stb.) majd OBD (On-Board-Diagnostic) diagnosztikai eszköz segítségével töröljük az esetleges hibakódokat a rendszerből!
Figyelem! Soha ne indítsuk be a motort a hűtőrendszer megfelelő feltöltése nélkül. Ellenkező esetben a hűtőfolyadék nélkül történő járatás a vízszivattyú tengelytömítésének károsodásút okozhatja.
Elektromos vízszivattyú cseréje
• Engedjük le a lehető legtöbb hűtőfolyadékot és ezzel együtt a szennyeződéseket a hűtőrendszerből!
• Az új hűtőfolyadék feltöltését megelőzően, javasoljuk a hűtőrendszer átmosását, elősegítve ezzel az új vízszivattyú élettartamának növelését.
• Amennyiben a szereléshez szükséges tömítés megtalálható a készletben, úgy ne használtjunk szerelő pasztát az illesztéseknél!
• Használjunk vákuumos rásegítő szerszámot a rendszer légtelenítéséhez!
• Fordítsunk különös figyelmet az elektromos vagy kapcsolható hűtőfolyadék-szivattyúkkal ellátott hűtőrendszerekre! Ezeken a járműveken a légtelenítést diagnosztikai eszköz segítségével kell végrehajtani a motorvezérlő rendszeren keresztül.
Figyelem! Soha ne használjuk újra a régi hűtőfolyadékot! A szennyező anyagokat a hűtőfolyadékkal együtt leengedik, ezenkívül a hűtőfolyadékban lévő adalékanyagok egy idő után hatásfokukat vesztik. Ezért mindig használjunk új hűtőfolyadékot! Minden esetben a gyártó által meghatározott hűtőfolyadékot használjuk!
Kiegészítő elektromos vízpumpák
Az elektromos vízpumpák és kiegészítő pumpák szervizintervalluma hasonló a mechanikai változatéhoz.
Kiegészítő vízpumpák leggyakoribb alkalmazása:
Kabinfűtés: Az elektromos vízpumpákat fűtőrendszerekben használják, hogy gyorsan meleg és kellemes környezetet biztosítsanak az utasoknak.
Turbófeltöltő rendszerhűtés: A becslések szerint 4-ből 1 motor turbófeltöltéssel működik. Néhány rendszer, amely vízhűtéssel működik, elektromos vízpumpát használ, ami új növekedési lehetőséget jelent.
Akkumulátor hűtés: A hibrid és elektromos járművek elektromos vízpumpával biztosítják a védelmet az akkumulátoros rendszerek számára, amelyek cseréje rendkívül drága, ha túlmelegednek.
Az alábbi képen egy elektromos vízszivattyú felépítése látszik.
1. Ház
2. Szivattyúkerék
3. Tömítőgyűrű
4. Leválasztófedél
5. Sztátor
6. Tömítés
7. Test
8. Csatlakozó
9. Vezérlő
10. Fedőlemez
Szólj hozzá a témához