Dugattyúgyűrű
A tömeg- és gázerő, valamint a magas hőmérséklet magas technikai követelményeket támaszt a dugattyúgyűrűkkel szemben. Csak az adott motorral való pontos összehangolás útján érhető el az optimális élettartam és a füstgázra vonatkozó előírások betartása.
Webáruházunkban az igényeknek megfelelő, átfogó választékot kínálunk több mint 1100 különböző gyűrűkészlettel, több mint 8000 alkalmazáshoz.
Keress autótípus alapján, vagy olvass tovább részletesen a dugattyú gyűrűkről!
A dugattyúgyűrű fő feladatai
Az égési gázok tömítése
A kompressziógyűrűk fő feladata, hogy megakadályozzák az égési gázok átjutását a dugattyú és a hengerfal között a forgattyúházba. Ezt a motorok nagy többségében két kompressziógyűrű biztosítja, amelyek együttesen gázlabirintust alkotnak. A belső égésű motorok dugattyúgyűrűs tömítőrendszerei a konstrukciójuk miatt nem tömítenek 100%-osan, így mindig átjut egy kis mennyiségű szivárgó gáz a dugattyúgyűrűk mellett a forgattyúházba. Ez azonban normális helyzet, amelyet a kialakítás miatt nem lehet teljesen elkerülni. Mindenképpen el kell azonban kerülni, hogy a henger fala és a dugattyú között túl sok forró égési gáz jusson át. Ennek a teljesítmény romlása, a szerkezeti elemekbe túl sok hő bejutása és a kenő hatás elvesztése lenne a következménye. A motor élettartama és működése kérdésessé válna. A különböző gyűrű- és tömítő funkciókat, valamint a keletkező gázátfúvást rész-letesebben a következő sorokban ismertetjük.
Olaj lehúzása és elosztása
A dugattyúgyűrűk amellett, hogy tömítik egymással szemben a forgattyú- és az égésteret, az olajréteget is szabályozzák. A gyűrűk egyenletesen elosztják az olajat a henger falán. A fölösleges olajat elsősorban az olajlehúzó gyűrű (3. gyűrű) húzza le, ezenkívül a kombinált lehúzó-kompressziógyűrűk (2. gyűrű) is.
Hőelvezetés A dugattyúgyűrűk további fontos feladata a dugattyú hőmérsékletének szabályozása. A dugattyú által az égés során elnyelt hő zömét (kb. 70%-át) a dugattyúgyűrűk elvezetik a hengerre. Különösen a kompressziógyűrűk vesznek részt jelentős mértékben a hőelvezetésben. A dugattyúgyűrűk általi folyamatos hőelvezetés nélkül a dugattyú néhány perc alatt kimaródna a hengerfuratban, vagy akár megolvadna. Ebből a szempontból érthető, hogy a dugattyúgyűrűknek mindig jól kell érintkezniük a henger falával. Ha a hengerben a körformától való eltérés lép fel, vagy a dugattyúgyűrűk blokkolódnak a gyűrűhoronyban (kokszolódás, szennyeződés, deformáció), csak idő kérdése, amíg a hiányzó hőelvezetés miatt a túlmelegedés tünetei nem jelentkeznek a dugattyún.
# dugattyúgyűrű hiba, hézag, beszerelése, olajlehuzó, kompresszió, letapadt
Szólj hozzá a témához