DISA szelep
A DISA szelep (más néven levegőbeállító egység) szabályozza a levegő útját a légtérben, szabályozza a szívócsatorna nyomását, hogy nagyobb nyomatékot biztosítson a városban és nagyobb teljesítményt magasabb fordulatszámon.
Differenzierte Sauganlage német szóból származik a rövidített DISA mozaik szó.
A BMW mérnökei felfedezték, hogy a motorrendszeren áthaladó légút hatással van a teljesítményre. A teljesítmény javítása érdekében a BMW 1995-ben kiadta a DISA szelepet. A szelep felelős a levegő szabályozásáért, miközben az áthalad a bemeneti nyíláson, ami jobb teljesítményt eredményez.
Az E39 5-ös sorozatban először 1995-ben bemutatott DISA szelep az M54-es motor 2006-os kivonásáig fennmaradt. 11 éves élettartama során a szelepet az M50, M52 és M54 motorokban használták, amelyeket túlnyomórészt az E36/E46 3-sorozat, az E39/E60 5-sorozat, valamint számos X3, X5, Z3 és Z4 modellben is megtalálható.
A DISA szelep hiba jelei
- Rossz üzemanyag-fogyasztás.
- Csörgő zaj jön a motorból.
- Teljesítményvesztés közepes és magas fordulatszámon.
- Alacsony forgatónyomaték hiánya.
A rossz szelep egyik leggyakoribb hiba jele a szívórendszerből érkező hangos zörgés. Ahogy a szelep tömítései elhasználódnak, a levegő nyitott és zárt helyzetben elcsúszhat a szelep mellett, ami hangos zörgést okoz. Ekkor már a rossz teljesítményt, az erő hiányát is tapasztalhatjuk.
A szelep műanyagból készült, és fémcsappal rendelkezik, amely a helyén tartja. Ha a szelep vagy a csap eltörik, a műanyag vagy a fémrúd beszívódhat a motorba, ami komoly károkat is okazhat.
Miért szűnt meg a DISA szelep alkalmazása?
Végső soron a DISA szelep alacsony és magas fordulatszámon is hatékony, ám középkategóriás fordulatszámon ez már nem teljesen igaz.
A BMW 2012 körül leállította a DISA szelepet egy bonyolultabb szívórendszer érdekében.
Szólj hozzá a témához