AGR vagy EGR szelep?
AGR vagy EGR? Akár AGR vagy EGR szelepről beszélünk, ugyan arról az alkatrészről van szó. Csupán az egyik az angol (Exhaust Gas Recirculation), míg a másik a német (Abgasrückführung) nyelv megfelelőjének rövidítéséről van szó. Egy hétköznapi embernek nem is fontos ezt tudni, de azért „egér szelepnek” ne nevezzük. Magyarra fordítva kipufogógáz-visszavezető.
Minden modern dízelautó rendelkezik kipufogógáz-visszavezető szeleppel, amelyet tehát EGR-nek vagy AGR-nek neveznek. Ez mind a szívó-, mind a kipufogórendszer része, amely a hengerben lévő üzemanyag-levegő keverék égési hőmérsékletének csökkentésére szolgál (az oxigén mennyiségének csökkentésével) a NOx (nitrogén-oxid) mennyiségének csökkentése érdekében a kipufogógázokban és a környezeti jellemzők javítása érdekében. Ezenkívül elvégzi a kipufogógázok másodlagos elégetését a motorban (tehát a recirkulációt).
A működése egyszerű – ez a szelep a kipufogógázok egy részét a kipufogócsonkból a szívónyílásba tereli. Ott a kipufogógázok friss levegővel keverednek, és visszajutnak a motorba.
Az emisszió csökkentésére irányuló növekvő nyomás következtében az EGR-szelep egyre fontosabb szerepet fog játszani a jövőben. Így nem árt tudni, hogy mit csinál, miért nem működik, és hogyan cseréljük ki, ha meghibásodás történik.
Miért hibásodik meg az AGR vagy EGR szelep?
Az EGR szelepek ellenséges környezetben működnek, így idővel elhasználódnak. A meghibásodás leggyakoribb oka azonban a kipufogógázokból az EGR és a szívórendszer járatai mentén felhalmozódó korom, szénrészecskék. Idővel ez eltömíti a csöveket, a kipufogógáz-csatornákat és végül a szelep mechanizmusát, aminek következtében a szelep kinyílik vagy bezárul. A meghibásodást a szelepmembrán szakadása vagy szivárgása is okozhatja.
Tehát az alkatrész fő feladata a környezetvédelmi előírások betartására szolgál. Számos további cikk elérhető a webáruházunkban az AGR vagy EGR szelepről.
Szólj hozzá a témához